فارغ‌التحصیل توسعه از دانشگاه کالیفرنیا در گفتگو با «نسیم آنلاین»

هیچ اقتصاددانی رشد اقتصادی ۷.۴ درصدی را باور نمی‌‎کند!/ اغلب کارهای اقتصادی دولت، انتخاباتی است

کدخبر: 2079704

حکیمی پور گفت: رشد اقتصادی ۷.۴ درصدی غیرکیفی بوده و مربوط به صنعت نفت و رشد تولید نفت است و نشأت گرفته از رشد تمامی منابع اقتصادی نیست.

ابوالقاسم حکیمی پور، فارغ التحصیل توسعه از دانشگاه کالیفرنیا در گفتگو با خبرنگار اقتصادی « نسیم آنلاین » گفت: رئیس کل بانک مرکزی، نرخ رشد اقتصادی را 7.4 اعلام کرده است، هر چند که قرار است جزئیات آن بعدا بیان شود اما آن چیزی که در حال حاضر دریافت می شود این است که به دست آمدن این نرخ نشأت گرفته از افزایش صادرات نفت است.

وی افزود: البته یک تضادی بین نرخی که بانک مرکزی اعلام کرده و مرکز آمار ایران وجود دارد که مرکز آمار نرخ شش ماهه را یک عدد و بانک مرکزی هم عدد دیگری اعلام میکند.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: آن چیزی که در اقتصاد و در رابطه با منابع رشد اقتصادی مطرح می کنند مربوط به افزایش نهاده های تولید، افزایش بهره وری عوامل تولید و به کارگیری ظرفیت‌های خالی است ما هیچ یک از این ها را نداشته ایم اضافه برآن نیز 60 درصد از صنایع تولیدی در حالت رکود و نیمه رکود قرار گرفته است.

حکیمی پور اظهار داشت: از طرفی برای هر یک درصد رشد اقتصادی باید 100 هزار نیرو به کار گرفته شده باشد و این اصلا در این مدت مشاهده نشده، در حقیقت دولت در ماههای پایانی فعالیتش سه چهار حرکت انتخاباتی عجیب را انجام داده است که از جمله تغییر نرخ ریال به تومان، منشور حقوق شهروندی و همچنین اعلام این نرخ رشد اقتصادی از جمله این کارهاست که بنده احساس می کنم این حرکت ها در پایان عمر دولت یازدهم دارد صورت می گیرد.

این اقتصاددان اضافه کرد: با توجه به این که مرکز آمار ایران و بانک مرکزی هر دو دولتی هستند می توان گفت که این آمارها تنها بازی با اعداد و رقم هستند و هیچ یک از کارشناسان اقتصادی این آمار را باور ندارند. این اعداد غیرعلمی است، مردم نیز این رشد را اصلا احساس نمی کنند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: کالاهای اساسی و خدمات گران شده است، صنعت نساجی ما تقریبا رو به نابودی است، صنعت کفش ما در رکود مطلق به سر می برد و سایر بخش ها نیز به همین ترتیب. لذا می توان گفت این رشد اقتصادی غیرکیفی است و مربوط به صنعت نفت و رشد تولید نفت است و نشأت گرفته از رشد تمامی منابع اقتصادی نیست.

ارسال نظر: