برای مقابله با خلاهای امنیتی

ترکیه بودجه دفاعی‌ خود را افزایش داد

کدخبر: 2079746

دولت ترکیه برای بهبود وضعیت امنیتی، بودجه نظامی خود را برای سال ۲۰۱۷ افزایش داد.

به گزارش « نسیم آنلاین »، فارس نوشت: با توجه به خلاهای امنیتی در ترکیه، این کشور برای رفع این مشکل بودجه دفاعی و امنیتی خود را برای سال بعد میلادی به میزان 11.4 درصد افزایش داده است.

به نوشته وبگاه «جینز» وزارت امور مالی ترکیه اخیرا بودجه دفاعی این کشور را منتشر کرده است.

این رقم منابع اضافی بودجه برای صرف امور امنیت و دفاعی این کشور در برهه‌ای که ترکیه در داخل و در همسایگی با سوریه دچار مشکلات عدیده شده را در بر نمی‌گیرد.

بر این اساس، بودجه امور دفاعی- امنیتی ترکیه اینک برابر با 70.1 میلیارد لیر ترکیه برابر با 19.98 میلیارد دلار آمریکا است که در مقایسه با سال جاری میلادی، در سال بعد افزایش 11.4 درصدی خواهد داشت.

این در حالی است که به دنبال کودتای نافرجام ماه جولای سال 2016 در ترکیه، ارتش این کشور به کاهش تعداد نفرات خود به میزان یک سوم مبادرت کرده، اقدامی که موجب نگرانی ناتو نیز شده است.

به نوشته خبرگزاری «رویترز»، شورای اروپا از سازمان‌های مطرح حقوق بشری این قاره با 47 عضو از جمله ترکیه گفته است که تا تاریخ 9 دسامبر بیش از 125 هزار نفر در این کشور از کار اخراج و حدود چهل هزار نفر نیز دستگیر شده‌اند.

بر اساس این گزارش، از ماه جولای تا اکتبر سال جاری، تقریبا نیمی از ژنرال‌های ارتش ترکیه اخراج شده‌اند.

البته مقام‌های این کشور نگرانی‌های ناتو در زمینه تضعیف دومین ارتش بزرگ از حیث تعداد نفرات را رد می‌نمایند و می‌گویند ارتش این کشور با اخراج افسران متمردی که برخی آن‌ها فرماندهی یگان‌هایی را بر عهده داشتند، اینک وفادارتر و موثرتر شده است.

فرمانده ارشد ناتو ماه جاری در این زمینه از افزایش نگرانی‌ها در زمینه تاثیر کاهش نفرات بر ارتش ترکیه خبر داده بود.

ماه گذشته یک ژنرال اخراجی ترکیه اعلام کرده بود که اعمال سختگیری‌ها خسارات بلند مدتی را بر بدنه ارتش برجا گذاشته است. در گزارش شورای اروپا آمده است که میزان نفرات ارتش ترکیه که قبل از کودتا 518166 هزار بود اینک به 355212 هزار نفر در ماه اکتبر رسیده است.

ارتش ترکیه پیشتر اخراج 206 ژنرال و دریاسالار را تایید کرده بود.

ارسال نظر: