وزیر آموزش و پرورش:

نمی‌توان کسی را به انتخاب رشته تحصیلی اجبار کرد/ در شفاف‌سازی تخلفات صندوق ذخیره با احدی تعارف نداریم

کدخبر: 2079964

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه نمی‌توان کسی را به انتخاب رشته تحصیلی اجبار کرد، گفت: این امر باید با توجه به ظرفیت‌ها و امکانات موجود صورت گیرد، بنابراین شایسته است، کارگروه مورد نظر در این زمینه به یک راه حل اساسی دست یابد.

به گزارش « نسیم آنلاین »، فخرالدین احمدی دانش آشتیانی در سلسله نشست‌های قطبی با مدیران کل آموزش و پرورش استان‌های سراسر کشور با اشاره به صندوق ذخیره فرهنگیان با بیان اینکه در شفاف‌سازی تخلفات این صندوق با احدی تعارف نداریم، اظهار داشت: در مدیریت این صندوق باید از افراد اقتصاددان و کسانی که بنگاه‌داری اقتصادی کرده‌اند، استفاده کرد.

وی از ارتباط وسیع‌تر صندوق ذخیره فرهنگیان با بدنه آموزش و پرورش به عنوان یکی از برنامه‌های این صندوق در آینده یاد کرد و با ابراز امیدواری از اطلاع‌رسانی شفاف درباره روند عملکرد صندوق ذخیره فرهنگیان خاطرنشان کرد: از ظرفیت‌های آموزش و پرورش می‌توان در بخش مسائل رفاهی معلمان بهره جست.

وزیر آموزش پرورش به بحث کوچک‌سازی و چابک‌سازی آموزش و پرورش و کاهش لایه‌های موجود در آن اشاره کرد و ادامه داد: با مطالعات تطبیقی باید به سمت بهره‌گیری از ظرفیت‌های برون سازمانی مانند شهرداری‌ها در موضوع پشتیبانی از مدارس، فضاها، استانداردسازی، مبحث کاربری و برنامه‌ریزی شهری که در همه جای دنیا روال است، حرکت کرد.

وی شفاف‌سازی و جارزدن و هیاهو را دو امر متفاوت خواند و یادآور شد: جار زدن موجب آسیب‌های جدی بر جامعه فرهنگیان کشور می‌شود.

احمدی دانش آشتیانی تصریح کرد: اینجانب وقت زیادی برای روشن شدن موضوع تخلف صندوق ذخیره فرهنگیان گذاشته‌ام، قوه قضائیه نیز پیگیر موضوع است تا ان‌شاءالله بتوانیم اعتبارات را به صندوق بازگردانیم.

وی در خصوص سلسله نشست‌های قطبی با مدیران کل آموزش و پرورش استان‌های کشور، گفت: هدف از برگزاری این نشست‌ها، این است تا از نزدیک به گفت‌وگو بنشینیم، برنامه‌ها، طرح‌ها، نظرها، پیشنهادها و در نهایت هر مشکلی که درباره تک تک استان ها وجود دارد را بررسی کنیم و با همفکری یکدیگر، گامی در راستای ارتقای تعلیم و تربیت برداریم و به بهره‌وری برسیم.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به تشکیل کارگروه‌های مختلف برای انجام برنامه‌های کوتاه مدت افزود: این کارگروه‌ها موظفند با مشارکت افراد حوزه ستادی و صاحب نظران بیرونی با اخذ نقطه نظرات استان‌ها ، یک برنامه عملیاتی ترسیم کنند.

وی عنوان اولین کارگروه را کارگروه اقتصاد آموزش و پرورش نامید که محور آن تأمین منابع مالی و بهینه هزینه کردن، مشارکت نهادهای غیردولتی در تأمین منابع مالی آموزش و پرورش و دیگر مباحث مالی است و ادامه داد: البته نتایج واقعی این کارگروه گرچه برای دستیابی برنامه‌های عملیاتی در دراز مدت مشخص خواهد شد اما برای عملیاتی کردن برنامه های کوتاه مدت تشکیل شده است.

وزیر آموزش و پرورش گفت: اعتقاد دارم می‌توانیم آموزش و پرورش را از این وضعیتی که هر سال گرفتار مسایل مالی باشد، نجات دهیم زیرا تا کنون بیشترین نگاه ما به بودجه، دولتی بوده است که این نگرش باید تغییر کند؛ این به آن معنا نیست که از حمایت دولت برخوردار نباشیم بلکه به این معناست که مانند اکثر نقاط دنیا باید از همه ظرفیت‌های کشور برای آموزش و پرورش استفاده کنیم.

وی با اشاره به این نکته که آموزش و پرورش، تنها متولی آموزش نیست و نقش سیاست‌گذاری دارد، تصریح کرد: نهاد تأثیرگذار آموزش و پرورش حتی در اجرا نیز نقش چندانی ندارد و بیشتر، نهادهای مردمی و عمومی هستند که باید در اجرا نیز کمک کنند؛ اگر این حرکت یعنی تغییر نگرش در جامعه صورت گیرد، مسئله مالی این نهاد نیز حل می شود که البته کار دشواری نیست ، زیرا بسیاری از کشورها از این روند به نتایج خوبی دست یافته‌اند.

وزیر آموزش و پرورش،‌ بر تمرکز زدایی و عدم تصدی‌گری با هدف پرداختن به مسائل اصلی‌تر به عنوان یکی از سیاست‌های اصلی وزارت آموزش و پرورش یاد کرد.

احمدی دانش آشتیانی ضمن اشاره به کارگروه‌های تشکیل شده برای انجام برنامه‌های کوتاه مدت و اشاره به کارگروه اقتصاد آموزش و پرورش به عنوان اولین کارگروه، افزود: عنوان دومین کارگروه تشکیل شده، کارگروه تفویض اختیار و ساماندهی فرآیندهاست که وظیفه دارد وضعیت اختیارات استانی را تا اسفند ماه سال جاری مشخص کند و این کار با مدیریت استان‌ها ادامه می یابد، ‌به عبارت دیگر اختیارات در قبال پاسخگویی به استان‌ها و در سطح استان نیز به مناطق و مدارس تفویض خواهد شد تا بدین ترتیب بحث اصلی مدرسه محوری که در آن مدرسه دارای اختیارات است، شکل گیرد.

وی در ادامه از کارگروه سوم با عنوان کارگروه وضعیت معیشت معلمان نام برد که در صدد است تا با بررسی و برنامه‌ریزی مشخص کند که با استفاده از ظرفیت‌های موجود در سطح کشور چگونه می‌توان به معلمان خدمات بیشتری ارائه داد.

وزیر آموزش و پرورش از کارگروه چهارم با نام کارگروه سند تحول یاد کرد که وظیفه دارد برنامه‌ها و فعالیت‌های استانی تا سطح منطقه و مدرسه را تعریف کند و برای زیرنظام‌هایی که اجرایی شدن سند تحول در آنها مصوب شده، برنامه عملیاتی مشخص کند.

وی از کارگروه نیروی انسانی به عنوان پنجمین کارگروه نام برد که بیشتر مربوط به دانشگاه فرهنگیان است و ادامه داد: با توجه به اینکه دانشگاه فرهنگیان به تنهایی قادر به تأمین نیروی انسانی مورد نیاز آموزش و پرورش نیست، این کارگروه وظیفه دارد با راهکارهای دیگری از جمله مشارکت با سایر دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی به تأمین نیروی انسانی مورد نیاز آموزش و پرورش با اولویت آموزش ابتدایی بپردازد.

احمدی دانش آشتیانی با اشاره به این نکته که در هر یک از این کارگروه‌ها، مدیران کل استانی می‌توانند بر اساس روال تعیین شده به ارائه نظر و پیشنهاد بپردازند تا غنای بیشتری در نتیجه حاصل شود،‌ خاطر نشان کرد: ششمین کارگروه تشکیل شده، کارگروه هدایت تحصیلی است که البته زودتر از دیگر کارگروه‌ها تشکیل شده و باید تعیین تکلیف شود.

وزیر آموزش و پرورش ضمن اشاره به این نکته که از منظر تعلیم و تربیت، نمی توان کسی را به انتخاب رشته تحصیلی اجبار کرد، افزود: این امر باید با توجه به ظرفیت‌ها و امکانات موجود صورت گیرد، بنابراین شایسته است، کارگروه مورد نظر در این زمینه به یک راه حل اساسی دست یابد.

وی در ادامه به 2 کارگروه دیگر به نام کارگروه سازمان نظام معلمی با وظایفی چون توانمندسازی، حرفه‌ای بودن، آموزش‌های ضمن خدمت، رتبه‌بندی معلمان و .... که مرحله به مرحله باید با نظارت بیشتر و البته تصدی‌گری کمتر در حوزه ستادی و استانی اتفاق افتد، اشاره کرد و افزود: کارگروه بعدی، کارگروه ارزشیابی است که موظف است شاخص‌های لازم برای ارزشیابی معلمان را منفک از ارزشیابی کارمندان به جهت عدم سنخیت کاری این دو قشر تهیه و تنظیم نماید .

وزیر آموزش و پرورش،‌ سیاست‌گذاری درباره موضوع منزلت و تکریم فرهنگیان به ویژه معلمان را از موضوعات اصلی و یکی از اولویت‌های ضروری توصیف کرد و گفت: مسئولان باید به نقدهای معلمان توجه کنند و فضا باید به گونه‌ای باشد که آنها بتوانند به راحتی نقد کنند و از نتیجه نقد خود مطلع شوند.

وی با بیان اینکه اگر قرار است دانش‌آموزان نقاد تربیت شوند باید ابتدا به معلمان اجازه نقادی داده شود، گفت: محیط تربیتی باید سالم باشد، در چنین فضایی است که مشارکت و روحیه نقادی معنا پیدا می‌کند، یک وجه مشارکت معلمان همان نقد آنان درباره تصمیمات سازمانی است.

احمدی دانش آشتیانی خطاب به مدیران کل آموزش و پرورش استان‌ها اظهار داشت: شما نیز می توانید و باید به راحتی نقد کنید و اینجانب از نقادی شما استقبال می کنم و در چنین فضایی بهتر از فضای تعارف و تشریفات می‌توان آموزش وپرورش را اداره کرد.

وی، زیر پا گذاشتن حقوق مخالفان دولت را امری ناپسند توصیف و افزود: این کار در دین مبین اسلام و در نظام تعلیم و تربیت هیچ جایگاهی ندارد.

وزیر آموزش و پرورش با تأکید بر مدرسه محوری، مدیران مدارس را رهبران پرورشی و آموزشی توصیف کرد و گفت: مدیر با کارمند اداری متفاوت است و باید مدیران مدرسه با دقت انتخاب شوند.

وی داشتن طرح و ایده را از ویژگی های اصلی یک مدیر خواند و اظهار کرد : یک مدیر باید معلم بودن را تجربه کرده باشد.

احمدی دانش آشتیانی با اشاره به دیگر خصوصیات یک مدیر شایسته تصریح کرد: مدیر مدرسه باید رابطه صمیمی با دانش‌آموزان خود داشته باشد و شادابی و نشاط را در محیط مدرسه برقرار کند.

وی بر ضابطه‌مندی انتخاب مدیران تأکید کرد و اظهار داشت: نقش مدیر مدرسه از رئیس منطقه تأثیرگذارتر است و با کاربست ضابطه‌مندی در انتخاب مدیران، می‌توان مدارس منضبط و پیشرو به سمت اهداف تعلیم و تربیت را ایجاد کرد.

وزیر آموزش و پرورش، تفکیک موضوع پرورش از آموزش را کاری ناصواب دانست و افزود: موضوع پرورش در دست معلم است؛ نحوه حرف زدن معلم بر دانش‌آموز تاثیرگذار است، پس باید این نگرش تصحیح شود.

وی با اشاره به شاخص‌های سند تحول بنیادین در موضوع تربیت یادآور شد: در برنامه‌ریزی کشورها، موضوعات تربیتی در برنامه درسی آورده می شود، آن هم نه به صورت محدود در قالب یک ماده درسی، بلکه مؤلفه‌های تربیتی توسط تمام معلمان اجرا می‌شود.

وزیر آموزش و پرورش تفکر در طرح درس معلمان را یک ضرورت خواند و بیان کرد: یکی از برنامه‌های معلمان باید این باشد که طرح درس خود را به گونه‌ای تنظیم کنند تا روحیه اعتماد به نفس، مسئولیت‌پذیری و مشارکت جویی در دانش آموزان تقویت شود.

وی، از دوره ابتدایی به عنوان مهم‌ترین دوره تحصیلی برای کسب مهارت‌آموزی نام برد و خطاب به مدیران کل آموزش و پرورش استان های کشور گفت: مدرسه محوری را جزو برنامه‌های کاری خود قرار دهید و تلاش کنید تا انگیزه معلمان ارتقا یابد.

وی بر تعاملات آموزش و پرورش با نمایندگان مجلس تأکید و بیان کرد: باید با تعامل مناسب با نمایندگان در یک فضای صمیمی و با حفظ استقلال اجرایی و مدیریتی در جهت دستیابی به اهداف تعلیم وتربیت حرکت کنیم.

وی در پایان خاطرنشان کرد: با اتکال به خداوند، نیت خالصانه، همدلی و همراهی در یک تیم قدرتمند صرف نظر از صف و ستاد، مصمم و قدرتمند به پیش برویم.

ارسال نظر: