گلایه معاون اول رئیس جمهور از منتقدین رشد اقتصادی ۷.۴ درصدی:

من و رئیس‌جمهور درباره اعلام آمار رشد اقتصادی دستوری ندادیم/ با انعقاد قرارداد خرید هواپیما عده‌ای عزا گرفتند

کدخبر: 2080225

معاون اول رئیس جمهور گفت: مگر مقام معظم رهبری نفرمودند که به آمار رسمی کشور اشکال وارد نکنید. خدا شاهد است که اگر من یا آقای رئیس جمهور اطلاع داشته باشیم چه کسانی این آمار را تهیه می‌کنند یا به آنها به دستوری بدهیم.

به گزارش « نسیم آنلاین » معاون اول رئیس جمهور با بیان اینکه انگار پیشرفت کشور عده‌ای را آزار می‌دهد، تصریح کرد: وقتی می‌گوییم در فلان مسأله رشد داشته‌ایم عده‌ای عزا می‌گیرند چون فکر می‌کنند این کار به اسم گروه خاصی خواهد بود در حالی که این مربوط به جمهوری اسلامی است.

در جلسه گزارش عملکرد پروژه‌های اقتصاد مقاومتی وزارت صنعت، معدن و تجارت که در محل این وزارتخانه و با حضور وزیر صنعت و معاونین او برگزار شد، اظهار کرد: وقتی مثلاً گفته می‌شود طبق آمار بانک مرکزی 7.4 و طبق مرکز آمار 6.4 درصد در 6 ماه گذشته رشد داشته‌ایم آقایی که اصلاً معنی رشد را نمی‌داند می‌گوید این رشد برای نفت است و عربستان بیشتر باید به آن افتخار کند.

وی ادامه داد: مگر مقام معظم رهبری نفرمودند که به آمار رسمی کشور اشکال وارد نکنید. خدا شاهد است که اگر من یا آقای رئیس جمهور اطلاع داشته باشیم چه کسانی این آمار را تهیه می‌کنند یا به آنها به دستوری بدهیم دستگاه‌های رسمی آمار را اعلام می‌کنند.

جهانگیری یادآور شد: همین مرکز آمار گفته است که رشد کشور منهای نفت 4.3 درصد بوده است یا در صنعت بالای 4 درصد و در کشور بالای 5 درصد رشد اعلام شده. این آمار باید انسان را خوشحال کند که کشوری که از رکود تورمی رنج می‌برده به این ارقام رسیده اما عده‌ای می‌گویند برای زندگی مردم اتفاقی نیفتاده است.

وی در ادامه تأکید کرد: به کسانی که بهانه‌جویی می‌کنند باید بگوییم سیاست شما همان بود که فضای اقتصادی کشور را به پرتگاه رساندید و نیروهای انقلاب را مقابل هم قرار دادید. شما کشور را به ته دره بردید و ما آن را چند پله از ته دره بالا آورده‌ایم اما هنوز در دره است. آمار تورم،‌ رکود و درآمد سرانه مردم در سال 91 آنقدر بد بوده که هرچه تلاش می‌کنیم نمی‌توانیم خرابکاری آقایان را جبران کنیم.

معاون اول رئیس جمهور اضافه کرد: عده‌ای تمام هدفشان را گذاشته‌اند که چگونه می‌توانیم اعتماد و امید را از مردم بگیرند. چون می‌دانند امید مردم بزرگترین سرمایه جمهوری اسلامی ایران است و وقتی مردم ناامید شوند ممکن است دست به هر کاری بزنند.

جهانگیری با گلایه از برخی دستگاه‌ها و رسانه‌ها، افزود: برخی رسانه‌ها که از پول بیت‌المال استفاده می‌کنند به گونه‌ای تیتر می‌زنند که اگر مجموعه‌ای در خارج از کشور می‌خواست کاری کند که مردم مأیوس شوند به این خوبی نمی‌توانست. اگر به فکر انتخابات هم هستند باز این نوع رفتار به مصلحت شخصی و گروهی‌شان نیست چون مردم بالأخره متوجه امور هستند.

وی با اشاره به توافق هسته‌ای و برجام، خاطرنشان کرد: در سیاست خارجی ممکن است در دو جای برجام هم مشکل باشد. اگر دست ما بود که همه برجام را بنویسیم به گونه‌ای می‌نوشتیم که برخی از مخالفین‌مان نابود شوند ولی این توافقی بود که بین ایران و 6 قدرت جهانی صورت گرفت. با این حال هیچ کشوری خارجی نیست که به خاطر برجام به ما تبریک نگوید.

وی ادامه داد: حتماً آمریکایی‌ها در این زمینه دشمنی و شیطنت می‌کنند. اما ما نباید از این اتفاق خوشحال باشیم بلکه باید با دنیا تعامل کنیم و نگذاریم آمریکا بتواند سیاست‌هایش را اجرایی کند.

معاون اول رئیس جمهور همچنین بیان کرد: از روزی که گفته شد قرارداد هواپیما بسته‌ایم عده‌ای عزا گرفتند. تا کی ملت ایران باید تحقیر می‌شد و هواپیماهای درجه دو را از ضعیف‌ترین کشورها می‌گرفت. ما برای این هواپیماها تنها 15 درصد پول داده‌ایم و 85 درصد باقیمانده قرار است از محل بلیطی که فروش می‌رود برگردانده شود که این دست‌مریزاد دارد.

رئیس ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به فعالیت‌های وزارت صنعت، تأکید کرد: وزارت صنعت حتماً باید روی موضوع استفاده از ظرفیت ساخت و توان تولید داخلی تمام قدرت بایستد و من هم حمایت می‌کنم. قانون حمایت از تولید داخلی باید محوریت پیدا کند و وزارت صنعت در این زمینه سخت‌گیری کند.

وی در ادامه یادآور شد: به همان نسبت که ضروری است صنعتی شویم وزارت صنعت نقش محوری دارد و سیاست‌گذار توسعه صنعتی کشور است. همه مکلف هستند در مسائل صنعتی از وزارت صنعت تبعیت کنند. در سیاست‌های اقتصاد مقاومتی هم نقش محوری و کلیدی به عهده این وزارتخانه است.

جهانگیری با اشاره به پروژه‌های مهم وزارت صنعت، خاطرنشان کرد: هفت پروژه‌ای که به عنوان اولویت مطرح شد روی افزایش تولید،‌ اشتغال و درگیر کردن همه استان‌ها نقش محوری داشت. از طرفی به راه انداختن 7 هزارو 500 واحد صنعتی کوچک نشان گستردگی طرح‌های وزارت صنعت بود. این طرح یک تدبیر دقیق بود که در ابتدای سال روی آن تمرکز شد.

وی ادامه داد:‌ وقتی طرح فعال کردن 7 هزارو 500 طرح صنعتی مطرح شد، شاید ابتدا فکر می‌کردیم که کار سختی است چرا که برخی از این واحدها بدهی معوق، مالیات معوق و تأمین اجتماعی معوق داشتند، انگیزه سرمایه گذار برای راه‌اندازی آنها کم بود و بانک‌ها هم حاضر نبودند به آنها پول بدهند و اینگونه مطرح می‌شد که آیا قرار است پول به جایی برود و نتیجه‌ای بیرون نیاید.

جهانگیری اضافه کرد: موضع‌گیری وزارت صنعت در این زمینه مهم بود که کارگروه‌ها و استانداران فعال شوند اما برای بانک‌ها حقی قائل شویم که وقتی تصمیم گرفتند واحدی کفایت لازم را ندارد به آن واحد وام ندهند. باید از مدیران بانک‌ها به خصوص بانک‌های رده اول تشکر کنیم که در این زمینه به خوبی به صحنه آمدند.

وی با بیان اینکه تا الان بیش از 19 هزار واحد صنعتی موفق شده‌اند از منابع بانکی وام بگیرند و وارد چرخه تولید شوند، اظهار کرد: کار خوب وزارت صنعت این است که نظارت می‌کند این پول‌ها تبدیل به تولید، اشتغال و راه افتادن واحد تولیدی شود. برخی دوستان و معاونین وزارتخانه و خود آقای وزیر در این زمینه دایم‌السفر شده‌اند و در حال پیگیری هستند.

معاون اول رئیس جمهور ادامه داد: البته از نحوه اجرای بسته حمایت از صادرات غیرنفتی راضی نیستم. آقایان نعمت‌زاده و طیب‌نیا باید وقت بگذارند و دستگاه‌هایی که در این زمینه متعهد شده‌اند اما اقدامی نکرده‌اند را شناسایی کنند. مدیران این دستگاه‌ها باید به مردم معرفی شوند. اینگونه نیست که دستگاهی متعهد شود و بعد بگوید که نشد کار را انجام دهیم و ما هم هیچ چیز به آن دستگاه نگوییم.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود عنوان کرد: بر اساس گزارش 9 ماهه گمرک 32 درصد رشد وزنی صادرات داشته‌ایم که از نظر ارزشی 9 درصد رشد در صادرات غیرنفتی بوده است و اگر با همین شیب حرکت کنیم به بخش قابل توجهی از هدفمان دست پیدا می‌کنیم.

جهانگیری با اشاره به مهم بودن مسأله واردات، یادآور شد: تراز تجاری کشور مثبت شده و آقای وزیر و بقیه باید نظارت کنند که واردات ساماندهی بهتری پیدا کند. به خصوص اینکه جلوی قاچاق گرفته شود. البته اینکه قاچاق از 25 میلیارد دلار به 15 میلیارد دلار کاهش پیدا کرده ارزشمند است که امیدواریم با ساماندهی در واردات مدیریت کنیم تا تراز تجاری کشور همواره مثبت باشد و بتوانیم بدون نفت کشور را اداره کنیم هر چند نفت هم یک فرصت طلایی است که باید از آن برای پیشرفت کشور استفاده کنیم.

وی همچنین گفت: از طرح‌های دیگر وزارت صنعت این بود که 5 هزارو 400 طرح با پیشرفت فیزیکی بالای 60 درصد را تکمیل کنیم که در 9 ماهه ابتدای سال بالای 97 درصدرشد تکمیل وجود داشته که این مسأله چند هزار شغل ایجاد کرده و 17 هزار میلیارد تومان از آن هم به بهره‌برداری رسیده است. باید تا پایان سال این 5 هزارو 400 طرح به بهره‌برداری برسد که کار بزرگی خواهد بود.

رئیس ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی در ادامه،‌ اظهار کرد: مسأله دیگر به بهره‌برداری رسیدن 32 طرح بزرگ صنعتی کشور بود که تا الان 18 طرح انجام شده است. در بخش اقدامات مخصوصاً در صنعت و کشاورزی دستگاه‌ها خیلی خوب و پرانرژی کار کردند و حتی نظام بانکی با وجود برخی ایراداتی که به آن می‌گیریم و مشکلاتی که دارد که باید از آن بیرون بیاید در هشت ماهه گذشته 326 هزار میلیارد تومان تسهیلات ارائه داده است.

وی با ابراز نارضایتی از بخش معدن،‌ یادآور شد: بخش معدن برعکس بخش صنعت 9 دهم درصد رشد منفی داشته است البته در معدن فقط بخش فرآوری اولیه دیده می‌شود. متأسفانه نتوانستیم بخش ساختمان را آنطور که باید فعال کنیم و همچنان این بخش تکان جدی نخورده در نتیجه واحدهای صنعتی مربوط به آن مشکل دارند.

معاون اول رئیس جمهور در پایان، اظهار کرد: باید در وزارت راه، سازمان برنامه، نظام بانکی و وزارت اقتصاد برای فعال کردن بخش ساختمان کار ویژه‌ای صورت گیرد. در این صورت و با وجود پیشرفت‌ها در سایر زمینه‌ها حتماً کشور در سال آینده رشد قابل توجهی خواهد داشت.

ارسال نظر: