گزارش «نسیم آنلاین»: اندر حکایت سرمایه‌گذاری خارجی در دولت تدبیر و امید؛

دست "خزاعی" رو شد؛ آقای روحانی در سازمان سرمایه‌گذاری چه خبر است؟

کدخبر: 2080255

رئیس سازمان سرمایه گذاری خارجی در شرایطی اعلام کرده که در پسابرجام ۷ میلیارد دلار سرمایه خارجی جذب اقتصاد کشور شده که مدیران و آمارهای این سازمان، آمار ۷ میلیاردی را تایید نمی‌کنند!

گروه اقتصادی « نسیم آنلاین »: از زمان روی کار آمدن دولت روحانی سر و صدای زیادی در جذب سرمایه گذاری خارجی کشور صورت گرفت. رئیس جمهور محترم در هر سفر داخلی و خارجی بر این موضوع تاکید و اشاره کردند غافل از این که متولی و سازمان مسئول این بخش چه کار می کند؟ و چه می‌گوید؟

به گزارش «نسیم آنلاین»، بعد از برجام هم هیاتهای خارجی متعددی به ایران آمدند و همه آن‌ها را تشویق کردند و برایشان سوت و کف زدند که ایران بهشت سرمایه گذاری خارجی شده است، غافل از این که در سازمان سرمایه گذاری خارجی چه می گذرد؟

برای آنکه خوانندگان محترم، صاحب نظران اقتصادی، دستگاههای نظارتی کشور و نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی، وزیر اقتصاد و امور دارایی و مردم عزیز و مظلوم کشور و اصحاب رسانه‌ از این بلبشو و اغتشاش مطلع شوند، گزارش مختصر اما مستند بی نظمی و بی هویتی در عملکرد سازمان سرمایه گذاری کشورا را ترسیم می کنیم.

در اولین مصاحبه رئیس سازمان سرمایه گذاری با روزنامه ایران که متن کامل این مصاحبه در سایت سازمان سرمایه گذاری به تاریخ 18 فروردین 1395 هم قابل دسترسی است، ایشان اعلام کردند که تاکنون و در پسابرجام رقم 7 میلیارد دلار سرمایه گذاری خارجی در کشور جذب شده است.

اعلام این رقم محیر العقول و تحیر همه کارشناسان آگاه کشور شد، به گونه ای که کارکنان خود آن سازمان هم اعلام این رقم‌ها را مسخره می کردند و آن را مصداق فریب افکار عمومی و مسئولین کشور می دانستند.

اعتراضات و نقدهای زیادی به این آمار نجومی از سوی جراید مستقل مطرح شد. از این پس دیگر آمار سرمایه گذاری خارجی جذب شده به مردم اعلام نشد و مسئولین مربوطه به سراغ رقمهای تصویب شده رفتند.

در آخرین اظهار نظر مسئولین این سازمان مدیرکل دفتر سرمایه گذاری سازمان سرمایه گذاری در مصاحبه با خبرگزاری فارس در تاریخ 4/10/95 اعلام کرد که در 9 ماه امسال 9 میلیارد طرح سرمایه گذاری مصوب شده است و قرار است 10 درصد این منابع ( یعنی 900 میلیون دلار) آن تا پایان سال جاری جذب شود!!

برای آنکه مخاطبان ما از آمارهای سرمایه گذاری مصوب کشور براساس اعلام رسمی آن سازمان و در سایت آن سازمان آمده است جدول زیر ارائه می شود:

همانطور که در جدول بالا ملاحظه می شود، تعداد طرحهای مصوب جدید 82 طرح است که رقم آن بالغ بر 6.5 میلیارد دلار می شود.

در خبر اعلامی سازمان جلسه هیات سرمایه گذاری به شماره 202 رقم طرح مصوب اعلام نشده است؟!!

خبری هم از جلسه 207 نیست و معلوم نیست که چرا به یکباره از جلسه 206 به جلسه 208 رسیده است؟!

با توجه به این که جلسه 206 در مهرماه و جلسه 208 در آبان ماه برگزار شده است، معلوم می شود جلسه 207 در کار نبوده است و این خود بخشی از سردرگمی و عجایب مدیریتی در این سازمان مهم و تاثیر گذار کشور است.

حالا هنوز معلوم و مبرهن نشده بود که چگونه بر طبق اعلام رسمی طرحهای مصوب چگونه از 6.5 میلیارد دلار به 9 میلیارد دلار رسیده است!!

این در حالی است که پژوهشگران و ناظران اقتصادی و فعالان بخش خصوصی بارها تذکر داده بودند که اعلام رقمهای مصوب سرمایه گذاری غلط است و فریب افکار عمومی است و باید همانند سالهای قبل آمار جذب شده و وارده سرمایه گذاری خارجی کشور به مسئولین و رئیس قوه مقننه ارسال و اعلام شود.

در جدیدترین تحول در این خصوص اتاق بازرگانی صنایع و معادن و کشاورزی تهران آمارهای مصوب سرمایه گذاری خارجی کشور مربوط به هفت ماهه سال 95 را با ذکر جزئیات آن منتشر کرده است که اگر این آمار درست باشد، باید برای این فریب کاری و دستکاری آمارهای کشور برای خوشایند مسئولین دولتی گریه کرد!!

بر طبق آمار جدید منتشر شده توسط اتاق تهران جدول سه صفحه ای طرحهای صنعتی تصویب شده ( نه جذب شده) سرمایه گذاری خارجی کشور منتشر شده است که به تفکیک هر ماه و هر پروژه مصوب و رقم مصوب آن ذکر شده است که آمار مصوب سرمایه گذاری خارجی کشور در بخش صنعت تنها 1.4 میلیارد دلار است.

حالا سوالی که به ذهن خطور می کند این است که رقم جذب 6 میلیارد این رقم مصوب 9 میلیاردی، آن رقم مصوب 6.5 میلیاردی و این رقم مصوب 1.4 میلیاردی چگونه قابل تفسیر است؟ ما که نفهمیدیم چون دلواپسیم! آقای رئیس جمهور لطفا شما جواب بدهید؟

ارسال نظر: