جان کری:

اسرائیل را شهرک‌سازی منزوی می‌کند نه قطعنامه سازمان ملل/ دولت اوباما بیشترین حمایت را از اسرائیل داشته است

کدخبر: 2080437

وزیر امور خارجه آمریکا گفت: دولت اوباما بیشترین حمایت را از اسرائیل داشته است اما برخی معتقدد که دوستی ما با برخی کشورها بدان معناست که تمامی سیاست‌های آنها را حتی اگر با سیاست‌های ما در تضاد باشد قبول کنیم.

به گزارش « نسیم آنلاین »، تسنیم نوشت: "جان کری" وزیر امور خارجه آمریکا در محل وزارت خارجه در مورد قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل علیه اسراییل، آینده روابط آمریکا و اسراییل و فلسطین سخنرانی کرد.

کری در این سخنرانی گفت: راه حل دو دولت تنها راه صلح بین اسرائیل و فلسطینیان است و در حال حاضر این راه‌حل در خطر افتاده است.

وزیر امور خارجه آمریکا به قطعنامه چند روز پیش در شورای امنیت سازمان ملل اشاره کرد و گفت: اقدامی که در شورای امنیت انجام دادیم در راستای ارزش های ما بود.

وی گفت: دولت اوباما بیشترین حمایت را از اسرائیل داشته است اما برخی معتقدد که دوستی ما با برخی کشورها بدان معناست که تمامی سیاست‌های آنها را حتی اگر با سیاست‌های ما در تضاد باشد قبول کنیم. من تمایل دارم بار دیگر بر دفاع از منافع آمریکا تاکید کنم.

کری اضافه کرد: در دوران ریاست جمهوری اوباما، دولت آمریکا همواره به امنیت اسرائیل و راه حل دو دولت به عنوان تنها راه حل برای آینده اسرائیل پایبند بود.

وزیر امور خارجه آمریکا اضافه کرد: ما همواره از حق اسرائیل در دفاع از خود حمایت می‌کنیم و تصویب قطعنامه در شورای امنیت سازمان ملل در راستای ارزش‌های ما و حمایت از امنیت اسرائیل بوده است.

وی گفت: نیمی از کمک‌های خارجی آمریکا فقط به اسرائیل داده شده است.

کری اضافه کرد: راه حل دو دولت در حال حاضر به دلیل خشونت، اشغالگری و شهرکسازی در معرض خطر قرار گرفته است و وضعیت کنونی در اراضی فلسطینیان به اشغالگری دائمی تبدیل می‌شود.

وی افزود: هیچ بهانه‌ای برای اقدامات تروریستی به خصوص از سوی فلسطینیان در اقداماتی نظیر چاقو زدن وجود ندارد. ما همواره خشونت و تروریسم را محکوم کرده‌ایم.

وزیر خارجه آمریکا گفت: در حالی که شهروندان نوار غزه به کمک‌های فوری نیاز دارند اما حماس همچنان به تسلیح خود و کندن تونل‌ها ادامه می‌دهد. حماس و گروه‌های دیگر مسئول خشونت‌ها هستند.

کری گفت: اسرائیل در حال تشدید فشار بر کرانه باختری برای تحقق اهداف خود است.

وی اضافه کرد: نخست وزیر اسرائیل مقابل عموم مردم از راه حل دو دولت حمایت می‌کند اما دولت وی و پایبندی آنها به شهرک‌سازی‌ها، راه حل دو دولت را با مشکل مواجه ساخته است.

وزیر امور خارجه آمریکا گفت: اقدامات شهرکسازی اسرائیل در سرزمین‌های فلسطینی به شدت افزایش یافته و این اقدامات حتی تا نزدیکی مرزهای اردن نیز رسیده است و این پیام بدی را برای فلسطینیان به همراه دارد.

کری افزود: حتی برخی از شهرک‌ها بر اساس قوانین اسرائیل غیر قانونی است و و وجود صدها شهرک‌ ایجاد کشور مستقل فلسطینی را سخت می‌کند.

وی گفت: تعداد شهرک‌نشینیان پس از توافق اسلو 270 هزار نفر و از ابتدای ریاست جمهوری آمریکا 100 هزار نفر افزایش یافته است اما مشخص کردن سیاست مربوط به شهرک‌ها و قدس و راه حل دو دولت توسط دولت ترامپ تعیین می‌شود.

کری اضافه کرد: در صورتی که توافقی بین دو طرف وجود نداشته باشد، شهرک‌ها به یک چالش تبدیل خواهد شد. شهرک‌ها در اراضی فلسطینیان نقض قانون بین‌المللی است.

وزیر امور خارجه آمریکا گفت: هر کسی که با جدیت به فکر صلح است باید درباره خطر شهرک‌ها هشیار باشد.

وی اضافه کرد: به بیشتر ساختمان‌های فلسطینیان در منطقه "ج" مجوز ساخت داده نمی‌شود و در صورتی که به آنها مجوز ساخت داده نشود تخریب می‌شوند.

کری گفت: فلسطینیان تحت اشغالگری در شرایط سختی به سر می‌برند و گمان نمی‌کنم در صورتی که راه حل دو دولت از بین رود اسرائیل بخواهد که هزینه خدمات به آنها را پرداخت کند.

وزیر خارجه آمریکا افزود: کشورهای عربی تا زمانی که اسرائیل مشکلش را با فلسطینیان حل نکند روابط با اسرائیل را عادی سازی نخواهند کرد.

کری گفت: به نتانیاهو هشدار داده بودم که به دلیل تشدید روند شهرک‌سازی‌ها فلسطینیان مجبور می‌شوند که به محافل بین‌المللی مراجعه کنند.

وی تاکید کرد: هیچ کسی نمی‌تواند به صورت یکجانبه راه‌حل‌های خود برای خاورمیانه را اعمال کند.

وزیر خارجه آمریکا گفت: ما تنها دولت آمریکا بودیم که در برابر تمامی قعطنامه‌های بین‌المللی علیه اسرائیل به جز مورد اخیر ایستادیم و در صورتی که در برابر قطعنامه اخیر می‌ایستادیم این بدان معنا بود که در برابر اسرائیل ایستاده‌ایم.

وی افزود: تمامی دولت‌های آمریکا چه دموکرات و چه جمهوری‌خواه با شهرک‌سازی در اراضی فلسطینیان ابراز مخالفت کردند.

کری گفت: قطعنامه اخیر شورای امنیت بر عدم مشروعیت شهرکسازی اسرائیل تاکید دارد و این موضوع جدیدی نبوده به خصوص که بر قدس شرقی که اسرائیل آن را در سال 1967 اشغال کرد تاکید دارد.

وی اضافه کرد: حملات دولت اسرائیل علیه آمریکا پس از تصویب قطعنامه، توجه‌ها را از آن چیزی که قطعنامه درباره آن بوده منحرف کرد. ما نمی‌توانیم قطعنامه‌ای را که خشونت و تحریک و موضع ما درباره شهرک‌سازی را اعلام می‌کند وتو کنیم.

کری گفت: آمریکا پشت قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل درباره شهرک‌سازی‌ها نبوده است بلکه پیش نویس این قطعنامه توسط مصری‌ها و فلسطینی‌ها آماده گردید.

وی اضافه کرد: ما هرگز ارتباط تاریخی اسرائیل با بیت‌المقدس و واقعیت‌هایی که وجود دارد را زیر سوال نبرده‌ایم. اگر اسرائیل به سوی راه حل یک کشور گام بردارد، هرگز به صلح با جهان عرب دست نخواهد یافت.

کری تاکید کرد: آمریکا هرگز قطعنامه‌ای درباره شرایط صلح میان فلسطین و اسرائیل یا برسمیت شناختن کشور فلسطینی را به پیش نخواهد برد.

وی گفت: مذاکرات صلح با موفقیت همراه نشد و این به دلیل شکاف‌های عمیق میان دو طرف نبوده بلکه به دلیل عدم وجود اعتماد بوده است.

وزیر خارجه آمریکا افزود: مرزهای آتی درتوافقنامه نهایی میان اسرائیل و فلسطینیان باید بر اساس مرزهای سال 1967 و تبادل اراضی مورد توافق باشد.

وی گفت: توافق صلح آتی باید قطعنامه 181 را به طور کامل اجرا کند که طی آن خواستار تشکیل دولتی یهودی و دولتی عرب شده است. این توافق باید راه حلی واقعی و عادلانه برای مشکل آوارگان فراهم کند. در این توافق، قدس باید به عنوان پایتخت برسمیت شناخته شده بین‌المللی برای هر دو کشور باشد. اسرائیل در این توافق باید قادر باشد که از خود به صورت موثری دفاع کند.

ارسال نظر: