سینما در هفته‌ای که گذشت؛

از درگذشت دنیا فنی‌زاده تا اظهارات ایوبی درباره پخش تیزر از شبکه‌های ماهواره‌ای

کدخبر: 2080585

سینما در هفته‌ای که گذشت با خبرهای متنوعی همراه بود، از درگذشت عروسک گردان «کلاه قرمزی» تا اظهارات رئیس سازمان سینمایی درباره پخش تیزر از شبکه‌های ماهواره‌ای.

به گزارش خبرنگار فرهنگی « نسیم آنلاین »، سینما در هفته‌ای که گذشت با خبرهای متنوعی همراه بود، از درگذشت عروسک گردان «کلاه قرمزی» تا اظهارات رئیس سازمان سینمایی درباره پخش تیزر از شبکه‌های ماهواره‌ای.

دنیا فنی‌زاده درگذشت

دنیا فنی‌زاده هنرمند تئاتر عروسکی و عروسک‌گردان «کلاه قرمزی» که از سرطان رنج می‌برد، سرانجام صبح امروز ۸ دی‌ماه در بیمارستان از دنیا رفت .

آبتین سهامی همسر این هنرمند ضمن تایید این خبر اعلام کرد، همسرش دقایقی قبل از دنیا رفته است .

دنیا فنی‌زاده، متولد ۱۳۴۶ فرزند پرویز فنی‌زاده (بازیگر) بود. از او چندی قبل در گفت‌وگویی، پرسیده بودند که "اگر کلاه‌قرمزی باشد و شما نباشید"، گفته بود: «دو جور نبودن هست. این‌ که من کلا نباشم که این را فقط خدا می‌داند یا این‌ که من دیگر عروسک‌گردانش نباشم. غم‌انگیز است. نه این‌ که تازه با این مسئله روبه‌رو شده باشم. قبلا هم به آن فکر کرده‌ام . اگر روزی گروهم که با آنها کار می‌کنم صلاح بدانند که کنار کلاه‌قرمزی نباشم، قبول می‌کنم. فقط یک خواهش از آنها دارم: این‌ که اجازه دهند در کار باقی بمانم، حتی اگر قرار نباشد عروسک‌گردانی کنم .»

سازمان سینمایی رفع توقیف «مشکل گیتی» را تایید کرد

به دنبال توقیف فیلم سینمایی «مشکل گیتی» به کارگردانی و تهیه کنندگی بهرام کاظمی به دلیل پخش تیزرهای آن از شبکه های فارسی زبان خارجی، سازمان سینمایی با صدور اطلاعیه ای از رفع توقیف این فیلم خبر داد .

در اطلاعیه صادره از سوی سازمان امور سینمایی آمده است: در پی توقیف فیلم سینمایی «مشکل گیتی» به دلیل پخش تیزرهای تبلیغاتی آن از سوی شبکه های فارسی زبان خارجی، با پیگیری های بعمل آمده و نگاه مثبت و همکاری صمیمانه قوه قضاییه، فیلم سینمایی «مشکل گیتی» به اکران بازگشت.

سازمان امور سینمایی ضمن سپاس و تشکر از همدلی و درک متقابل اهالی سینما به ویژه تهیه کننده و شورای عالی سینما از بازرس ویژه رسیدگی کننده به پرونده تشکر می کند. این سازمان همت اهالی سینمای ایران در مقابله با پخش تیزر فیلم های سینمایی از شبکه های خارجی را ستایش می کند.

سینما خود را موظف به اجرای قانون منع دادن آگهی به ماهواره می‌داند

حجت الله ایوبی رییس سازمان سینمایی صبح امروز چهارشنبه هشتم دی ماه در حاشیه مراسم معارفه سیدصادق موسوی مدیرعامل جدید انجمن سینمای جوانان مبنی بر اینکه چرا تنها روی پخش تیزرهای سینمایی در شبکه های ماهواره ای حساسیت وجود دارد در حالی که حوزه های دیگر از جمله بخش های تجاری و اقتصادی نیز محصولات خود را در این شبکه ها تبلیغ می کنند، توضیح داد: من به عنوان مدیر سینما حامی سینمای ایران هستم و موظفم از اهالی سینما دفاع کنم تا نگذاریم این افراد متضرر شوند و خسارت ببینند. هر چند این کار از ما وقت و انرژی زیادی می برد اما از انجام این فعالیت ها پشیمان نیستیم و خوشبختانه قوه قضاییه و به خصوص قاضی منصوری با ما همدلی و همراهی بسیاری کردند که جای تقدیر و تشکر بسیاری دارد .

وی ادامه داد: قوه قضاییه تمام تلاش خود را کرد تا سینمای ایران در این زمینه دچار ضرر نشود و فضای آرام سینما به هم نخورد علاوه بر آن با شورای عالی تهیه کنندگان نیز جلساتی برگزار کردیم و آنها نیز در این زمینه تلاش خود را انجام داده اند تا مشکلی پیش نیاید.

رییس سازمان سینمایی تاکید کرد: به هر حال ممنوعیت پخش تیزر در شبکه های ماهواره ای قانون این کشور است و ما نیز باید به قانون احترام بگذاریم. اینکه دیگران به قانون احترام نمی گذارند و کار خود را انجام می دهند خودشان می دانند و قوه قضاییه، اما ما به عنوان سینماگران کشور پیشتاز در عرصه حفظ و اجرای قانون هستیم. قوه قضاییه و دستگاه های نظارتی بدانند که بخش های مختلف مانند صنعت، تجارت و دیگر بخش های فرهنگی متاسفانه از این خط قرمز رد می شوند اما سینمای ایران از این خط قرمز رد نشده است و در چارچوب خط قرمز نظام کار می کند و به همین دلیل است که ما شاهد رافت قوه قضاییه در این زمینه شدیم.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا همه فیلم هایی که تیزر آنها از ماهواره پخش شود مشمول قانون توقیف می شوند، توضیح داد: چهارشنبه هفت گذشته نامه توقیف فیلم «آس و پاس» از سوی قوه قضاییه به ما ارسال شد و این نشان می دهد که قوه قضاییه گزینشی در مورد فیلم ها عمل نمی کند البته این را هم باید بگویم نامه توقیف فیلم «مشکل گیتی» زودتر به دست ما رسید در زمینه «آس و پاس» باید بگویم قاضی بعد از آگاهی از پخش تیزر این فیلم در شبکه های ماهواره ای تصور می کرد که زمان اکران فیلم به پایان رسیده است اما بعد از آگاهی بلافاصله نامه توقیف آن را ارسال کرد.

این مدیر سینمایی تاکید کرد: بعد از گفتگوهای انجام شده و با توجه به اینکه سینما تا امروز به قوانین ممنوعیت پخش تیزر عمل کرده است و تنها دو مورد تخلف در این زمینه صورت گرفته است این مساله حل شد. البته شورای عالی تهیه کنندگان و صاحبان فیلم نیز ضمانت های لازم برای انجام نشدن این کار را داده اند.

فرد پیوسته به «جم» عضو صنف مدیران تولید سینما نبود

در پی انتشار خبری مبنی بر مهاجرت مسعود فیروزه و فعالیت او در شبکه جم علی قائم مقامی عضو هیئت مدیره و دبیر انجمن مدیران تولید سینمای ایران گفت: مسعود فیروزه عضو صنف مدیران تولید نبود.او پیش از این با واسطه و بدون واسطه تقاضای عضویت در این صنف را ارایه داد اما با توجه به دارا نبودن شرایط مندرج در اساسنامه این انجمن و آئین نامه داخلی با عضویت وی مورد موافقت قرار نگرفت و ایشان هیچ ارتباطی با انجمن صنفی مدیران تولید سینمای ایران ندارد .

بنابراین گزارش، مسعود فیروزه مدیریت تولید فیلم‌های «تاج محل»، «یه حبه قند» و «مزار شریف» را عهده دار بود که به تازگی برای فعالیت در شبکه جم مهاجرت کرد .

نسخه نهایی فیلم «خانه کاغذی» به دبیرخانه فجر تحویل داده شد

مهدی صباغ ‌زاده پس از چهار سال دوری از سینما «خانه کاغذی» را کارگردانی کرده است. تهیه این فیلم سینمایی بر عهده تینا پاکروان با مشارکت امیرحسین عبدالهی است .

در این فیلم سینمایی که متقاضی حضور در جشنواره فیلم فجر است، پرویز پرستویی، تینا پاکروان، ثریا قاسمی، ستاره اسکندری، مهدی پاکدل، علیرضا کمالی، حسین پاکدل، محسن قاضی‌مرادی، ارد زند و شقایق فراهانی به ایفای نقش می‌پردازند.

تدوین این فیلم سینمایی توسط ژینوس پدرام صورت گرفت و ساخت موسیقی را فردین خلعتبری بر عهده داشت.

فیلمنامه «خانه کاغذی» توسط خسرو نقیبی، مهدی صباغ‌زاده و علی مسعودی‌نیا به طور مشترک نوشته شده است و مدیریت فیلمبرداری آن بر عهده علیرضا زرین‌دست است.

دیگر عوامل این فیلم سینمایی عبارتند از صدابردار: نظام الدین کیایی، طراح و ترکیب صدا: علیرضا علویان، طراح گریم: ایمان امیدواری، طراح صحنه و لباس: منصوره یزدانجو، مدیر تولید: مهدی چراغی، جلوه های ویژه: ایمان کرمیان، عکاس: احمدرضا شجاعی، برنامه ریز و دستیار اول: کاوه صباغ زاده، دستیار دوم: سمیه میرشمسی، منشی صحنه: دنیا راد، مدیر تدارکات: حامد آزادی، دستیار اول فیلمبردار: مهرداد لشکری، امور مجازی: آریان امیرخان و مشاور رسانه‌ای: آیدا اورنگ.

علویان انیمیشن «آخرین داستان» را صداگذاری‌ می‌کند

انیمیشن «آخرین داستان» که در مرحله تدوین و آهنگسازی قرار دارد را علویان از اسفند ماه امسال طراحی صدا و صداگذاری خواهد کرد .

علویان که در سی و چهارمین دوره جشنواره فیلم فجر برای دو فیلم؛ «ابد و یک روز» و «بادیگارد» کاندید سیمرغ بلورین بهترین صداگذاری و میکس شده بود، پیش از این برای صداگذاری و میکس فیلم‌های «چ» و «آناهیتا» سیمرغ بلورین را از آن خود کرده بود. وی تاکنون بیش از 100 فیلم را صداگذاری کرده و با کارگردانان مطرح از سه نسل سینمای ایران همکاری داشته است .

کریستف رضاعی آهنگسازی و ژینوس پدرام تدوین این انیمیشن را انجام می‌دهند . انیمیشن سینمایی «آخرین داستان» برداشتی آزاد از داستان «ضحاک» شاهنامه است که داستانی از اواخر حکومت جمشید تا ابتدای حکومت آفریدون را روایت می‌کند .

« آخرین داستان» در مسیر تولید و در سال 2013 موفق شد به عنوان شش پروژه برتر در حال تولید جهان در جشنواره «انسی» فرانسه (که مهمترین رویداد انیمیشنی سالانه جهان است) معرفی و پرده‌برداری شود. همینطور این اثر در سال 2016 به دعوت از جشنواره انسی در بازار فیلم جشنواره بین المللی کن در کنار سه اثر دیگر، به عنوان چهار انیمیشن سینمایی برتر و در حال تولید جهان معرفی شد .

ارسال نظر: