اوحدی در گفتگو با «نسیم آنلاین»:

واقعیتی از فاجعه منا که گفتن آن سعودی‌ها را مشوش کرد

کدخبر: 2080861

رئیس سابق سازمان حج و زیارت اظهار داشت: یقین دارم اگر صحبت‌های مقام معظم رهبری نبود حتی یک پیکر از شهدای فاجعه منا را هم نمی‌توانستیم به کشور منتقل کنیم.

به گزارش خبرنگار فرهنگی « نسیم آنلاین »، هفته گذشته سعید اوحدی صندلی خود در خیابان آزادی را تحویل حمید محمدی داد. ریاست اوحدی بر سازمان حج و زیارت هرچند طولانی نبود، اما روی دادن فاجعه منا در زمان ریاست باعث شهرتش در میان عامه مردم شد.

اوحدی در گفتگو با « نسیم آنلاین »، ناگفته‌ای از دوران فاجعه منا و حضورش در عربستان را بیان کرد که در ادامه می‌خوانید:

اوحدی: روز پنجشنبه ۹ مهر ماه از صدا و سیما با بنده تماس گرفتند و مجری یکی از شبکه‌های تلویزیونی به صورت زنده از بنده درباره پیامد‌ها و آثار صحبت‌های مقام معظم رهبری در رفتار سعودی‌ها سوال کرد و چون به خوبی می‌دانستیم که استخبارات سعودی‌ها تمام مصاحبه‌های مقامات ایرانی را رصد می‌کنند، قطعا گفتن یک جمله می‌توانست نه تنها در عربستان مشکل ساز شود بلکه فضای داخل کشور را هم بحرانی کند.

وی ادامه داد: در پاسخ به سوال مجری گفتم به هر حال فرمایشات مقام معظم رهبری تاثیرات بسیار جدی و راهبردی و راهشگا در جهت شناسایی پیکرهای شهدا داشته و ان شالله پیکر شهدا را هر چه سریع‌تر به کشور منتقل خواهیم کرد و صحبت‌های ایشان مانند همیشه موجب تجدید قوا برای مجموعه ما شده است، در حقیقت نمی‌خواستیم در مصاحبه زنده عنوان کنیم که سعودی‌ها بعد از صحبت‌های مقام معظم رهبری وحشت کرده‌اند و از سوی دیگر هم باید واقعیت را به مردم می‌گفتیم.

رئیس سابق سازمان حج و زیارت با بیان اینکه یقین دارم اگر صحبت‌های مقام معظم رهبری نبود حتی یک پیکر از شهدای فاجعه منا را هم نمی‌توانستیم به کشور منتقل کنیم، اظهار داشت:‌‌ همان روزی که با صدا و سیما مصاحبه کردم، از وزارت حج عربستان تماس گرفتند و عنوان کردند که ساعت ۱۶‌‌ همان روز جلسه‌ای با قائم مقام حج این کشور در وزارتخانه برگزار شده و باید در آن شرکت کنیم و بنده نیز به همراه آقای حمید محمدی، سرپرست فعلی سازمان حج در آن جلسه شرکت کردیم.

اوحدی تصریح کرد: در آن جلسه علاوه بر قائم مقام حج عربستان، مقامات امنیتی این کشور هم حضور داشتند و قائم مقام حج نیز با حالتی قابل تامل از بنده پرسید که چه خبر و در جواب به آن‌ها گفتم که در روز گذشته همکاری‌ها به خوبی پیش رفته و در همین حین یک مرتبه پرسید که مصاحبه‌ای که امروز انجام دادید، چه بوده است؟ بنده نیز پرسیدم کدام مصاحبه؟ قائم مقام حج در جواب به من گفت: شما امروز در مصاحبه‌ای که اعلام کرده‌اید که صحبت‌های رهبر ایران باعث شده که ما اجازه دهیم وارد سردخانه‌ها شوید و پیکر شهدا را شناسایی کنید، البته باید بگویم که ترس در چهره آن‌ها کاملا مشخص بود ولی نمی‌خواستند به این مسئله اعتراف کنند.

وی در همین زمینه افزود: در جواب به قائم مقام حج عربستان گفتم اصلا اینگونه نیست و من چنین حرفی نزده‌ام، بلکه گفتم به دلیل اینکه ایشان رهبر ما هستند و ما نیز مقلدشان هستیم از لحاظ دینی و به طور طبیعی صحبت‌های ایشان به مجموعه ما و عوامل ستادی ایران یک انرژی مضاعف و یک تحرک بیشتر داده تا کار‌ها را با جدیت بیشتری دنبال کرده و بتوانیم پیکرهای شهدا را به کشور منتقل کنیم.

بعد از این صحبت قائم مقام حج عربستان عنوان کرد که مواظب باشید در مصاحبه‌هایتان به گونه‌ای برداشت نشود که گویی ما به خاطر صحبت‌های رهبر ایران چنین کاری کرده‌ایم، چرا که می‌خواهیم با شما همکاری کنیم، البته آن‌ها باطنا از صحبت‌های رهبری ترسیده بودند ولی در ظاهر به گونه‌ای نشان می‌دادند که می‌خواهند با ایران در خصوص فاجعه منا همکاری داشته باشند.

رئیس سابق سازمان حج و زیارت خاطر نشان کرد: سعودی‌ها در پایان آن جلسه حتی عنوان کردند که ۵ هواپیما را به صورت رایگان برای انتقال پیکر شهدا در اختیارمان می‌گذارند و حتی از ما سوال کردند که چه موضوعاتی وجود دارد که باید آن‌ها را حل و فصل کنند و ما نیز گفتیم که باید ساعت حضور نیروهای ایرانی در سردخانه‌ها افزایش یابد تا بتوانیم با سرعت بیشتری پیکر شهدا را شناسایی کنیم.

ارسال نظر: