دفاع وزیر کار از وضعیت ایجاد شغل در دولت روحانی

ربیعی: دولت روحانی در اشتغال‌زایی عملکرد موفقی را از خود به جا گذاشته است/ رشد ۷.۴ درصدی در میان‌مدت اثر خود را می‌گذارد

کدخبر: 2080924

وزیر تعاون،کار و رفاه اجتماعی گفت: اگر امروز اشتغال ملموس نیست به این دلیل است که با انباشت بیکاری از سال‌های قبل روبه رو هستیم ولی نباید مردم را مایوس کنیم و مرکز آمار را زیر سوال ببریم.

به گزارش « نسیم آنلاین » وزیر تعاون،کار و رفاه اجتماعی می‌گوید اگر امروز اشتغال ملموس نیست به این دلیل است که با انباشت بیکاری از سال‌های قبل روبه رو هستیم ولی نباید مردم را مایوس کنیم و مرکز آمار را زیر سوال ببریم چون رشدی که اتفاق افتاده واقعی است اما در میان‌مدت اثر خود را در زندگی مردم می گذارد و کمی طول می‌کشد تا دیده شود.

علی ربیعی با بیان اینکه کارنامه دولت یازدهم در امر اشتغالزایی موفق بوده است، اظهار کرد: در دو سال گذشته به طور متوسط نزدیک به ۷۰۰ هزار شغل در کشور ایجاد کردیم و من بر اساس دفترچه‌های بیمه حرف می زنم و دفترچه‌های بیمه و ریزش آن را اندازه گیری می کنم.

وی از ۷۰۰ هزار شغل ایجاد شده در کشور، ۵۳ درصد را مربوط به بخش خدمات، ۱۵ درصد را بخش کشاورزی و مابقی را در بخش‌های صنعت، ساختمان و انرژی ذکر کرد و گفت از این میزان سهم زنان ۸۰ درصد بوده است.

ربیعی با بیان اینکه هنوز ظرفیت‌های خالی بسیاری در کشور وجود دارد که بکر و دست نخورده باقی مانده است، ابراز عقیده کرد که اگر میزان رشدی که ایجاد شده ثابت و پایدار بماند اشتغالزایی مورد نظر به وجود می‌آید.

وی که در یک برنامه تلویزیونی سخن می‌گفت، از اختصاص ۱۰۰۰ میلیارد تومان اعتبار در بودجه سال 1396 به منظور ایجاد اشتغال خبر داد و گفت: اگر بتوانیم سال آینده ۵.۶ درصد رشد داشته باشیم این رشد به سمت اشتغال می‌رود و در کوتاه مدت شغل ایجاد می‌شود در نتیجه دولت در سالهای 1396 و 1397 دستاورد بهتری در زمینه اشتغال خواهد داشت.

وزیر کار دولت یازدهم ادامه داد: در کنار اعتبار پیش بینی شده، از محل صندوق توسعه ملی هم اعتباری در نظر گرفته شده که اگر تخصیص یابد تحقق اهداف اشتغال در طرح تکاپو را که هدف عمده آن اشتغال خرد و کوچک و متوسط است شاهد خواهیم بود.

ربیعی گفت: ۶۰۰ هزار شغل را تنها از این ناحیه تضمین می کنیم و علاوه بر آن شغل هایی در صنعت پتروشیمی و نفت ایجاد خواهد شد، در مجموع هدفگذاری ما این است که به یک میلیون شغل دست پیدا کنیم.

وی با اشاره به اجرای طرح تکاپو در کشور، گفت: طرح تکاپو که ستاد اقتصاد مقاومتی نیز تصویب کرده مبتنی بر مطالعات منطقه‌ای است و ما به موجب این طرح ظرفیتهای هر استان و منطقه را شناسایی و میزان فارغ التحصیلان آن و درصد نیاز بازار کار را مشخص کرده‌ایم. تکاپو در واقع طرح اشتغال فراگیر ضد فقر مبتنی بر مزیتهای اشتغال استانی است و در حال حاضر دینامیک اشتغال استانها طراحی شده است.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در ادامه در پاسخ به این پرسش که چرا با وجود ایجاد ۷۰۰ هزار شغل این مساله دیده نمی‌شود؟ گفت: قبل از پاسخ به این پرسش باید بدانیم چه چیزی از سالهای گذشته کشت کردیم که حالا می‌خواهیم درو کنیم؟ در دورانی دولت را تحویل گرفتیم که منحنی رشد پایین بود و بیکاری به جا مانده از قبل داشتیم. در سال ۱۳۹۳ رشد اقتصادی ۳ درصدی و در سال ۱۳۹۴ رشد یک درصدی را تجربه کردیم و امسال نرخ رشد اقتصادی به ۷.۵ درصد رسیده که مایه امید است اما این رشد دیده نمی‌شود.

ربیعی متذکر شد: اشتغال به تقاضای کل در اقتصاد وابسته است. مردم باید مصرف کنند تا تولید رونق بگیرد قاچاق هم نباید وارد شود وقتی تولید داخل شکل گرفت اشتغالزایی می‌شود اما این چرخه آسیب دیده و قدرت خرید مردم پایین آمده است چون درآمدهای دولت عمدتا به جای رفتن به سمت تولید و اشتغال به سمت هزینه‌های جاری می رود و طول می‌کشد تا سهم هزینه‌های جاری را از آن کسر کنیم.

وی گفت: اگر امروز اشتغال ملموس نیست به این دلیل است که با انباشت بیکاری از سالهای قبل روبه رو هستیم حتی اگر بتوانیم سالی یک میلیون شغل ایجاد کنیم باز هم عقب ماندگی تلنبار شده بیکاری را داریم بنابر این نباید مردم را مایوس کنیم و مرکز آمار را زیر سوال ببریم چون رشدی که اتفاق افتاده واقعی است منتها در میان مدت اثر خود را در زندگی مردم می گذارد و کمی طول می‌کشد تا دیده شود.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی دلیل دیگر ملموس نبودن ایجاد شغل را وجود دو اتفاق در زمینه عرضه و تقاضای نیروی کار دانست و گفت: در سمت تقاضا برای نیروی کار، تلاش کردیم تا با کنترل تورم و رشد پایدار این تقاضا را افزایش دهیم و در سمت عرضه نیروی کار با کاهش اشتغال و رشد بدون اشتغال روبه رو بوده‌ایم.

وی تاکید کرد: تا سال ۱۳۹۱ به طور متوسط سالی ۸۰ هزار نفر وارد بازار کار می شدند ولی از سال ۱۳۸۴ تا ۱۳۹۱ تاخیر در ورود به بازار کار را شاهد بودیم و گفتیم پنج میلیون نفر دانشگاه بروند که با تاخیر وارد بازار کار شوند.

ربیعی تصریح کرد: در سال ۱۳۹۵ یک میلیون و ۲۳۰ هزار نفر طی شش ماهه سال وارد بازار کار شدند و تمایل به پیدا کردن شغل بیشتر شده است. از آن گذشته افزایش نرخ مشارکت را شاهد هستیم به نحوی که در سال ۱۳۹۲ نرخ مشارکت ۳۷ درصد بود ولی اکنون به ۴۰ درصد رسیده و نشان می‌دهد که امید در مردم زنده شده است.

به گفته وزیر کار هم اکنون در سمت عرضه نیروی کار یک میلیون و ۲۳۰ هزار فارغ التحصیل اضافه شده‌اند و با تغییر نگرش افراد برای ورود به بازار روبه رو هستیم.

ربیعی همچنین از افزایش پایه حقوق بازنشستگان حداقل‌بگیر خبر داد و گفت: در این دولت تلاش کردیم تا مزد بر تورم پیشی بگیرد و بنا داریم که امسال هم این امر اتفاق بیفتد. سیاست ما این است که حقوق بازنشستگانی که دریافتی پایینی دارند پلکانی افزایش بدهیم و غیر از ۱۰ درصدی که حقوقشان افزایش می‌یابد درصدی هم روی حقوق آنها اضافه کنیم.

وی گفت: سال گذشته ۷۰۰ میلیارد تومان و امسال ۱۰۰۰ میلیارد تومان برای صندوق بازنشستگی کنار گذاشته‌ایم و اگر همسان سازی را که بار مالی زیادی دارد مجلس تصویب کند به سمت آن می‌رویم.

وزیر تعاون در بخش پایانی صحبتهای خود به جایگاه بخش تعاون در برنامه ششم اشاره کرد و گفت: در برنامه ششم جای پا برای تعاونی‌ها گذاشته‌ایم و آن بخشهایی که تعاونی‌ها قدرت اشتغال دارند مدنظر قرار داده‌ایم. نگاه ما به بخش تعاون در برنامه‌ریزی‌های اشتغال نگاه ویژه‌ای است و سنگ بنای اجرای طرح تکاپو و اشتغال فراگیر را بر تعاونی‌ها گذاشته‌ایم.

وی تصریح کرد: عده‌ای در بخش تعاون فکر می‌کنند با سیاستهای حمایتی و سوبسیدی می‌توان تعاون را رشد داد و می‌گویند جدیتی برای حمایت از تعاونی‌ها نیست در حالی که در طرح تکاپو تکیه ما بر توانمندسازی محلی از طریق شبکه تعاونی‌ها است و درصدد هستیم با ترویج فرهنگ تعاون، توانمندسازی تعاونی‌ها و برقراری اتصالات جهانی برای آنها، طرح تکاپو را پیش ببریم.

منبع: ایسنا

ارسال نظر: