رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر ناجا در نشست خبری:

کشف بیش از ۴۸۲ تن مواد مخدر طی ۹ ماهه گذشته/ متلاشی شدن هزار و ۸۲۵ باند فعال مواد مخدر/ حذف اعدام در تشدید قاچاق موثر خواهد بود

کدخبر: 2081290

رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر ناجا با بیان اینکه طی ۹ ماهه گذشته بیش از ۴۸۲ تن انواع مواد مخدر در کشور کشف شده است، از متلاشی شدن هزار و ۸۲۵ باند فعال طی مدت مذکور خبر داد.

به گزارش « نسیم آنلاین »، سردار محمد مسعود زاهدیان در نشست خبری در جمع خبرنگاران با بیان اینکه امیدوارم این نشست‌ها باعث افزایش آگاهی شهروندان باشد و همچنین بتوانیم بخشی از اقدامات اجرایی پلیس مبارزه با مواد مخدر را انعکاس دهیم، اظهار کرد: موضوع مواد مخدر امروزه به عنوان یکی از 5 تهدید کننده زندگی بشر مطرح است، به همین دلیل در تمامی دنیا مورد توجه قرار دارد.

وی افزود: در شرایطی هستیم که تولیدکنندگان مواد مخدر از همسایگان ما محسوب می شوند بنابراین مبارزه با مواد مخدر برای جمهوری اسلامی ایران یک اولویت اساسی است.

رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر ادامه داد: این پلیس در سنوات گذشته توانسته با اقدامات متعدد در راستای مبارزه با مواد مخدر توفیقات خوبی داشته باشد، امروز پلیس جمهوری اسلامی ایران بزرگترین کاشف مواد مخدر در سطح دنیا شناخته شده است و عملکرد این پلیس در برخورد و مبارزه با مواد مخدر به عنوان الگو مطرح است.

پیش بینی برداشت و تولید 7 هزار تن تریاک در افغانستان

این مقام انتظامی بیان کرد: طی سنوات گذشته تولید مواد مخدر در کشور افغانستان با رشد همراه بوده است و پیش بینی می شود در سال نو میلادی شاهد برداشت بیش از 7 هزار تن تریاک در این کشور باشیم و این به عنوان یک سونامی مواد مخدر مطرح است.

سردار زاهدیان با بیان اینکه باید آسیب های مواد مخدر به طور جدی رصد و شناسایی شود، یادآور شد: با حضور کشورهای غربی در افغانستان شاهد رشد تولید مواد مخدر در این کشور هستیم به طوری که تولید مواد مخدر سال گذشته در افغانستان 3 هزار و 300 تن بوده است و امروز براساس گزارشات دریافتی از افسر رابط پیش بینی می شود این تولید در سال نو میلادی به بیش از 7 هزار تن برسد.

وی خاطر نشان کرد: در راستای مبارزه با مواد مخدر باید از ظرفیت های اجتماعی بهره ببریم و با اجتماعی کردن مبارزه با این معضل برخورد کنیم.

وی اشاره کرد: برخورد منسجم و سازمان یافته مردمی در این راستا بسیار کمک کننده است، از این رو اقدامات پلیسی در حوزه اجتماعی اعم از مشاوره ، پیگیری ، آموزش و ... را ارتقاء داده ایم.

سردار زاهدیان تأکید کرد: انسجام بخشی اقدامات پلیسی در نقاط آسیب زا یکی از برنامه های این پلیس در کنار تمرکز بر حوزه های مرزی است.

کشف 75 درصدی مواد مخدر در مرزهای شرقی

وی با اشاره به اینکه تمرکز بر مرزها نیز از برنامه های این پلیس است، افزود: بیش از 75 درصد از کشفیات پلیس مبارزه با مواد مخدر در نواحی مرزی به ویژه مرزهای شرقی و همچنین استان هایی که در شرق کشور است اعم از کرمان، یزد و ... می باشد.

510 تن انواع مواد مخدر از ابتدای سال تاکنون کشف شده داست

رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر ناجا مطرح کرد: در 9 ماهه امسال بالغ بر 482 تن انواع مواد مخدر در کشور کشف شده است، افزود: این میزان کشفیات از ابتدای سال تاکنون به 510 تن رسیده است. و این توفیقات بیانگر تلاش بی وقفه پلیس مبارزه با مواد مخدر است.

وی بیان کرد: البته این میزان کشفیات صرفا مربوط به مأموریت های پلیس است و مجموع کشفیات مواد مخدر در کشور با همکاری سایر سازمان ها و نهادها همچون وزارت اطلاعات، سپاه ، گمرک ، سازمان زندانها و ... از ابتدای سال تاکنون بالغ بر 550 تن انواع مواد مخدر بوده است.

روزانه بالغ بر 2 تن کشفیات مواد مخدر

این مقام عالی انتظامی ادامه داد: مبارزه با باندهای قاچاق نیز از برنامه های اولویت دار این پلیس است و طی 9 ماهه گذشته بالغ بر هزار و 825 باند فعال مواد مخدر متلاشی شده است و به طور میانگین روزانه بالغ بر 2 تن کشفیات مواد مخدر داریم.

جمع آوری معتادان پرخطر توسط پلیس

وی افزود: در مدت مذکور بالغ بر 108 هزار معتاد پرخطر و متجاهر جمع آوری و به مراکز درمانی ، بازپروری و مراجع قضائی معرفی شده اند که این رقم نسبت به سال گذشته 25 درصد افزایش داشته است.

وی اضافه کرد: علیرغم محدودیت در ایجاد و توسعه زیرساخت ها ، با همکاری سایر نهادها و ارگان ها ظرفیت های نگهداری و درمانی معتادان افزایش داشته است. اما به هرحال با تأمین اماکن نگهداری، پلیس این ظرفیت را دارد در کسری از هفته کلیه معتادان پرخطر و متجاهر را از سطح خیابان ها و معابر جمع آوری کند.

عالی ترین مقام انتظامی پلیس مبارزه با مواد مخدر خاطر نشان کرد: باید همه سازمان ها و دستگاه های مسئول نسبت به تهدیدات مواد مخدر آشنا بوده و در این زمینه به موقع اقدام کنند.

رشد 2 درصدی دستگیری قاچاقچیان

وی اشاره کرد: دستگیری قاچاقچیان طی 9 ماهه امسال در مقایسه با مدت مشابه در سال گذشته 2 درصد افزایش داشته و این موضوع بیانگر تمرکز پلیس بر دستگیری قاچاقچیان است.

وی به دستگیری عامل اصلی یکی از سرشبکه های مواد مخدر اشاره کرد و افزود: این فرد " نصیر بامری" نام دارد؛ فردی حدودا 50 ساله که بیش از 15 سال است در حوزه مواد مخدر فعالیت می کند ولی در سه، چهارسال اخیر در این حوزه فعالتر بوده است.

وی اضافه کرد: این فرد با 11 شبکه بین المللی ارتباط داشته است و شبکه های متعددی از مواد مخدر را مدیریت و هدایت می کرد، بخش اعظمی از فعالیت وی در خصوص وارد کردن و یا انتقال مواد مخدر به کشورهای حوزه خلیج فارس و ... بوده است.

وی ادامه داد: 15 نفر از عواملی که با " نصیر بامری" به طور مستقیم در ارتباط بودند دستگیر شدند و حدود 300 نفر از اعضای باند فرد مذکور نیز شناسایی و دستگیر شدند، بیش از 200 میلیارد تومان از اموال این فرد توقیف شده است.

رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر ناجا یادآور شد: باند "تمساح خلیج" نیز یکی از باندهای مرتبط با این فرد بوده است که اعضای آن دستگیر شدند.

کشف 678 قبضه سلاح غیرمجاز

وی بیان کرد: طی 9 ماهه گذشته 678 قبضه سلاح غیرمجاز از قاچاقچیان مواد مخدر توسط پلیس کشف شد.

سردار زاهدیان در ادامه خطاب به اصحاب رسانه عنوان کرد: جاسازی های پیچیده ای در حوزه مواد مخدر صورت می گیرد که پلیس با سختی زیاد و اقدامات فنی و پیچیده این جاسازی ها را کشف می کند که لازم است اصحاب رسانه به سختی کار پلیس در عرصه مبارزه با مواد مخدر اشاره داشته باشند.

رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر اشاره کرد: هر چقدر از مرزها به داخل شهرها وارد می شویم حجم محمولات کشفی در حوزه مواد مخدر کوچکتر می شود و هر چقدر بسته ها کوچکتر شود به همان نسبت نیز کشف مواد مخدر سخت تر می شود و این مهم بیانگر مسئولیت خطیر پلیس مبارزه با مواد مخدر است.

این مقام عالی انتظامی یادآور شد: در راستای مبارزه با مواد مخدر تاکنون 3 هزار و 700 شهید و 12 هزار جانباز تقدیم شده است و امنیت امروز کشور مرهون جانفشانی تلاشگران عرصه نظم و امنیت است.

وی با اشاره به جاسازی های پیچیده ادامه داد: لازم است تجهیزات به روز و اعتبار کافی به این پلیس تزریق شود.

پس از برجام برخی ادعا کردند که سدها برداشته شده و اتفاقات خوبی در راه است در حالی که واقعیت بیانگر این است که این اتفاق نیفتاده.

وی با اشاره به جاسازی های پیچیده مواد مخدر ادامه داد: جاسازی ها از یک جعبه کبریت تا بدنه یک چمدان و یا در قسمت های مختلف یک خودرو صورت می گیرد اما با توجه به منطقه و نوع فعالیت قاچاقچیان جاسازی ها نیز متفاوت است.

این مقام عالی انتظامی به یک جاسازی پیچیده هروئین اشاره کرد و افزود: در یک نمونه شاهد بودیم هروئین در شکل تار و پودر به بافت فرش تبدیل شده بود و یا از تریاک مجسمه ای ساخته شده بود و پس از رنگ آمیزی به یک تابلوی صادراتی تبدیل شده بود که با هوشیاری پلیس تمامی این موارد شناسایی شد؛ به هرحال تأمین و ارتقاء تجهیزات در روند رصد جاسازی ها موثر است.

رتبه اول مصرف مواد سنتی در کشور

سردار زاهدیان در ادامه با اشاره به مصرف مواد مخدر ادامه داد: در حوزه مصرف مواد مخدر تغییراتی در حال شکل گیری است و مصرف مواد به سمت " صنعتی" می رود اما اساسا هنوز مصرف مواد سنتی در کشور رتبه اول را دارد و در میان جوانان گرایش به" گل" و "ماری جوانا" دیده می شود، البته تمایل به مصرف شیشه نیز در میان مصرف کنندگان جوان وجود دارد.

وی تأکید کرد: مواد مخدر چه از نوع سنتی و چه از نظر صنعتی برای جامعه آسیب زا است و باید بر کنترل های فردی تمرکز کنیم یعنی قدرت "نه" گفتن به مواد مخدر را بالا ببریم .

وی با بیان اینکه با انجام اقدامات پیشگیرانه می توانیم ایمنی جامعه را نیز بالا ببریم ، مطرح کرد: " خودکنترلی" باید نهادینه شود البته پلیس وظایف ذاتی خود را در راستای مبارزه با مواد مخدر انجام می دهد ، اما موضوع اصلی " عرضه و تقاضا" است و باید بخش تقاضا کنترل شود.

روزانه 200 خرده فروش مواد دستگیر می شود

وی در ادامه در خصوص فرآیند برخورد با خرده فروشان خاطرنشان کرد: روزانه بالغ بر 200 نفر در این حوزه دستگیر و به مراجع قضائی معرفی می شوند و طی 9 ماهه امسال دستگیرشدگان خرده فروش مواد مخدر در مقایسه با مدت مشابه در سال گذشته رشد 2 درصدی داشته است.

وی اضافه کرد: عملیات های این پلیس و درگیری با قاچاقچیان طی 9 ماهه سال جاری هزار و 279 مورد بوده و میزان تلفات قاچاقچیان طی مدت مذکور 24 درصد رشد داشته است. اما در این میان 6 نفر از همکارانم در عرصه مبارزه با مواد مخدر به شهادت رسیده اند .

سردار زاهدیان یادآور شد: بیشتر قاچاقچیان از اهالی مناطق شرقی کشور هستند و برخی از عناصر هم از کشورهای همجوار می باشند.

برخورد با سرشبکه ها و دانه درشت ها

این مقام عالی انتظامی با بیان اینکه مبارزه با دانه درشت ها و سرشبکه ها همواره از اولویت های این پلیس است ، گفت: ممکن است فرآیند اطلاع رسانی در خصوص دستگیری سرشبکه ها کمی طولانی و زمان بر باشد و این مهم به دلیل این است که در نظر داریم با اقدامات اطلاعاتی علاوه بر سرشبکه ها، تمام اعضا و اجزای یک باند را دستگیر کنیم.

وی در ادامه به تعامل این پلیس با مرزبانی در راستای مبارزه با مواد مخدر اشاره کرد و افزود: در مرزبانی هم رده مبارزه با مواد مخدر وجود دارد و ارتباط تنگاتنگی بین پلیس مبارزه با مواد مخدر و مرزبانی وجود دارد و رصد ، شناسایی و پیگیری موضوعات با یک پروسه مشخص دنبال می شود .

وی به همکاری با 2 کشور افغانستان و پاکستان در راستای مبارزه با مواد مخدر اشاره و بیان کرد: یک مرکز اطلاعات منطقه ای فعال کرده ایم که از طریق افسران رابط تبادل اطلاعات در خصوص شبکه ها و باندهای قاچاق صورت می گیرد و در برخی موارد نیز عملیات های مشترک مرزی داریم، به عنوان مثال چند مورد عملیات مشترک مرزی بین پلیس ایران و افغانستان صورت گرفته است.

سردار زاهدیان در پاسخ به سوال خبرنگاری در خصوص میزان کشفیات مواد مخدر در زندان های کشور پاسخ داد: سازمان زندانها مسئول و متولی مسائل مربوط به داخل زندان ها ست و باید این سوال از طریق مسئولان ذیربط پاسخ داده شود .

وی با بیان اینکه مردم می توانند با تماس با سامانه 110 اطلاعات مربوط به مواد مخدر یا فعالیت باندها و خرده فروشان را گزارش دهند ، ادامه داد: تمرکز بر آموزش دانش آموزان در مدارس و همچنین ارتقاء آگاهی عمومی توسط این پلیس به جد دنبال می شود ، حضور افسران پلیس مبارزه با مواد مخدر در برنامه های آموزشی مدارس بخشی از فعالیت این پلیس است.

سردار زاهدیان در خصوص نحوه برخورد با معتادان مستقر در منزل نیز گفت: متولی جمع آوری معتادان متجاهر پلیس است همانطور که گفته شد در صورت ایجاد مکان های نگهداری، پلیس در کسری از هفته می تواند در این راستا اقدام کند.

اما دستگیری معتادی که در منزل است حتما باید با حکم قضائی صورت بگیرد و خانواده ها باید با مراجعه به مراجع قضائی پیگیر باشند.

نظر رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر در خصوص اعدام قاچاقچیان

وی در پاسخ به خبرنگار پایگاه خبری پلیس در خصوص حذف قانون اعدام در مورد قاچاقچیان مواد مخدر گفت: این موضوع توسط گروه های کارشناسی در مجلس ، دادستانی، قوه قضائیه و ... در حال بررسی است، به نظر می رسد این موضوع باید با دقت نظر دنبال شود ، اما این احتمال وجود دارد که حذف مجازات اعدام در تشدید قاچاق موثر باشد، اما به هرحال پلیس مجری و تابع قانون است.

سردار زاهدیان در پایان گفت: به نظر می رسد اگر در مسیر هدفمند کردن مجازات قاچاقچیان مواد مخدر گام بر داریم به نتایج مطلوب تری در عرصه مبارزه با مواد مخدر خواهیم رسید.

ارسال نظر: