واکنش وزیر بهداشت به "گورخوابی":

واقعاً یک حکومت نمی‌تواند گورخواب‌ها را سامان دهد؟

کدخبر: 2081330

وزیر بهداشت گفت: متأسفانه در بحث گورخواب‌ها عده‌ای گفتند اینها معتاد متجاهر هستند اما بنده می‌گویم از کجا معلوم به خاطر سوءتدبیر ما به این روز نیفتاده‌اند، واقعاً یک حکومت نمی‌تواند این افراد را سامان دهد که هر وزارتخانه تقصیر را به گردن دیگری می‌اندازد؟

به گزارش « نسیم آنلاین »، دکتر سید حسن هاشمی در نشست معاونین اجتماعی و قائم مقام‌های روسای دانشگاه‌ها در امور اجتماعی با اشاره به اخبار گورخوابی در حاشیه شهریار، گفت: در هفته گذشته بحث گورخواب‌ها مطرح شد و گفتند که این افراد معتاد متجاهر هستند. اما باید گفت این افراد ایرانی و انسان که هستند. از کجا معلوم که این افراد به خاطر سوء مدیریت ما اینطور نشدند؟ متاسفانه ما نقش و سهم خودمان را در ایجاد این شرایط کمرنگ می‌بینیم و این انصاف نیست.

هاشمی تصریح کرد: مگر این افراد در کشور چند نفرند؟. نهایتا آنها ۴۰ تا ۵۰ هزار نفر هستند. واقعا نمی‌توان این افراد را ساماندهی کرد؟. متاسفانه می‌بینیم که در این جریان شهرداری تقصیر را گردن وزارت رفاه می‌اندازد و وزارت رفاه نیز تقصیر را به کس دیگری نسبت می‌دهد.

وی ادامه داد: باید بدانیم که این تصاویر و اتفاقات حاصل عملکرد ماست و به نام نظام جمهوری اسلامی نوشته می‌شود. باید توجه کرد که اگر از روز اول این مسائل را به دست مردم داده بودیم، تا کنون این مسائل حل شده بود. البته ما انگار از مردم هم می‌ترسیم و توهماتی داریم و می‌گوییم حتما کسی که می‌خواهد وارد این حوزه ها شود قصدی دارد و برای رضای خدا نمی‌خواهد و یا آنکه می‌خواهد وزیر یا وکیل شود و گروهی راه بیاندازد و در انتخابات یا تصمیم گیری‌های سیاسی موثر باشد. به همین دلیل است که به تناقض می افتیم.

وی با بیان اینکه در این دوره در وزارت بهداشت کار در حوزه اجتماعی را ابتدا از خیرین آغاز کردیم و سپس معاونت اجتماعی شکل گرفت، گفت: بنابراین این اقدام بعد از سی و چند سال که از انقلاب می‌گذرد رویکرد خوبی بود و باید از دست‌اندرکاران این موضوع و افرادی که دارند نهال این کار را به بذری در وزارت بهداشت تبدیل می‌کنند، تشکر کرد.

وی افزود: کاستی‌های زیادی را در حوزه اجتماعی کشور می‌بینیم و من این کاستی‌ها را به شخص نسبت نمی‌دهم، بلکه آنها را به مجموعه مدیریت کلان کشور که سه قوه را شامل می‌شود، ارتباط می‌دهم. باید توجه کرد که ما در حوزه درمان پیش از انقلاب چیزی نداشتیم و اکثر استان‌های کشورمان از سوی پزشکان خارجی خدمت‌رسانی انجام می‌شد. در حوزه پیشگیری نیز چون مردم باسواد شدند و آب لوله‌کشی و تلویزیون و ... فراگیر شد، مردم مواردی را رعایت کردند. البته دولت هم شبکه بهداشتی را در مناطق روستایی توسعه داد و بعد از آن عده‌ای از مردم مهاجر شدند و وقتی که شهرنشین شدند، روستاها نیز تغییر ماهیت پیدا کرده و رفاه در آنها رسوخ پیدا کرد و بر همین اساس آمار مرگ و میر کاهش یافت.

وزیر بهداشت ادامه داد: اگر امروز مردم در دریافت خدمات بهداشتی و درمانی مشکل دارند، دلیلش این است که در حوزه پیشگیری موفق نبوده‌ایم. البته در این میان نقش دولت نیز مهم است؛ چرا که در راس سیاست‌ها و به عنوان مثال نباید اجازه دهد روغن نامرغوب به کشور وارد و توزیع شود. همچنین نباید اجازه مصرف بیش از حد مواد شیرین‌کننده یا نمک را بدهد و باید تحرک، ورزش، امانتداری، راستی و درستی را ترویج و تشویق کند.

هاشمی با بیان اینکه درست است که دولت در این حوزه موثر است، اما بخشی از کار نیز خود مردم هستند، گفت:‌ در عین حال فقط با بخشنامه و برنامه‌های دولتی نمی‌توان مردم را به این حوزه‌ها علاقه‌مند کرد، اما می‌توانیم از سوی علما، هنرمندان و ... فرهنگ‌سازی لازم را انجام دهیم که موثر نیز است. باید توجه کرد که ما معاونت اجتماعی را برای استفاده از همین ابزار در وزارت بهداشت ایجاد کردیم تا مردم خودشان کمک کنند و سالم‌تر بمانند.

وی با بیان اینکه نیمی از جمعیت کشور در آموزش و پرورش هستند، ادامه داد: همچنین ما صنوف مختلفی را داریم که همه آنها در یک نقطه به هم گره می‌خورند، بنابراین اگر بتوانیم از این مجموعه استفاده کنیم، در توانمند کردن مردم موفق می‌شویم.

وزیر بهداشت تصریح کرد: ما زیاد گفته‌ایم که مردم را در این مسائل درگیر کنید و این موضوع همواره در بین بزرگان کشور مطرح بوده است و گاهی هم کارها دست این گروه و آن گروه بوده‌اند. بنابراین حرفش را زده‌ایم و قانونش را نوشته‌ایم، اما عمل نکرده‌ایم و خودمان که منتقد بودیم، قانون را دور زدیم و به اسم خصوصی سازی، مراکز شبه دولتی و سپس دولتی ایجاد کردیم.

هاشمی با اشاره به وجود ظرفیت‌های بسیار در کشور برای استفاده از مردم و خیرین، گفت: همین امروز از شهرکرد به ما گزارش دادند که مردم کمک زیادی به ساخت مراکز بهداشتی، گسترش اورژانس و ... کرده‌اند که این موضوع بسیار باارزش است.

وی با بیان اینکه ما در بحث رفاه اجتماعی که بهداشت و درمان در صدر آن است، بد عمل کرده‌ایم، گفت: وضعیت رفاه اجتماعی در کشور ما که یکی از شعارهای انقلاب بود، مناسب نیست و چند پاره است. البته همین بخش بهداشت و درمان‌مان هم چند پاره است و ما را گرفتار کرده به طوریکه ما باید خدمات بدهیم اما پول‌مان جای دیگری است و سیاست‌هایمان در جای دیگری نوشته می‌شوند. بنابراین راه چاره این است که مسئولان فرافکنی نکنند. از طرفی فکر می‌کنم که اگر زمینه حضور مردم را فراهم کنیم، مشکل حل می‌شود و ما داریم این کار را در کشور انجام می‌دهیم. بنابراین در حوزه ما که یکی از بخش‌های اجتماعی است، مشکلات فقط با پول حل نمی‌شود، بلکه با تغییر رفتار است که می‌توانیم مشکلات را حل کنیم و این تغییر رفتار از عواطف و احساسات انسانی که کلیدش در دست خود مردم است، ناشی می‌شود.

وزیر بهداشت با بیان اینکه من در دوران کودکی و نوجوانی خاطرات خوبی از حضور مردم در مراکزی مانند نگهداری بیماران اعصاب و روان، معلولین و ... دارم، گفت: فکر می‌کنم این کار بسیار ارزشمند است. حال اگر بتوانیم رقابتی هم در میان دانشگاه‌های علوم پزشکی ایجاد کنیم تا هر کس در استان خودش کارهای بدیعی را انجام دهد، بسیار باارزش و موثر است و می‌تواند الگوی سایر استان‌ها هم باشد.

وی ادامه داد: بخش مهمی که نباید مغفول بماند بهره‌گیری از ظرفیت زنان است که در کارهای اجتماعی نقش‌شان بسیار موثر است و معتقدم اگر زنان در انقلاب و جنگ همراهی نمی‌کردند نه انقلاب به این سرعت به وقوع می‌پیوست و نه در جنگ به این شکل موفق می‌بودیم؛ چرا که مادرها، فرزندها و همسرهایشان را در این مسیر تشویق می‌کردند و مانع هم نمی‌شدند و از طرفی فرصت‌شان هم بیشتر است. بنابراین حتما باید از این ظرفیت استفاده کنیم.

هاشمی خطاب به معاونین اجتماعی دانشگاه‌های علوم پزشکی، گفت: شما می‌توانید برای هر صنف، گروه، سن و ... پیشنهاد داشته باشید و اگر این اقدامات به شکل جهادی انجام شود پاداشش چندین برابر خواهد بود. البته این اقدامات به صورت ملی قابل تعریف نیستند و ممکن است در شهرهای مختلف نیازهای متفاوتی باشد. از طرفی مردم و خیرین وقتی ببینند که به آنها احترام می‌گذاریم برای انجام این کارها تشویق می‌شوند.

وزیر بهداشت ادامه داد: بنابراین این اقدامات نه تنها مورد استقبال ایرانیان قرار می‌گیرد بلکه برای سایر کشورها نیز الگو محسوب می‌شود چرا که طرح تحول سلامت نه تنها از سوی ارگان‌های نظارتی و دیوان محاسبات در کشور نظارت می‌شود بلکه از سوی سازمان بهداشت جهانی هم مورد نظارت قرار می‌گیرد و ایجاد معاونت اجتماعی بسیار مورد پسند آنها بوده است. بر این اساس آینده این حوزه را خوب می‌بینم به شرط اینکه همه پای کار باشیم. البته به داشتن حکم هم توجه زیادی نداشته باشید. ما زمانی کارها را بهتر پیش می‌بردیم که نه حکم و نه حقوق داشتیم و کارهایمان با اخلاص پیش می‌رفت البته امیدواریم از نظر اداری نیز مانع ایجاد نشود.

وی یکی از مهم‌ترین اقدامات وزارت بهداشت را توسعه معاونت اجتماعی دانست و گفت: اگر می‌خواهیم نگاه‌های غضب‌آلود نسبت به هم نداشته باشیم و از مستضعفان دستگیری کنیم، عرصه اجتماعی یکی از عرصه‌های مهم است و فکر می‌کنم در کل وزارت بهداشت هیچ کاری از نظر معنوی زیباتر از این کار نیست. به عنوان مثال قسمت‌هایی مانند کمیته امداد، هلال‌احمر و ... کارشان از همین جنس است و با دردمندان سر کار دارند و می‌دانید که آه دردمندان از همه گیراتر است.

هاشمی در ادامه صحبت‌هایش با بیان اینکه اگر می‌خواهیم در این کشور سالم زندگی کنیم و آینده افتخارآمیزی داشته باشیم، باید دائما درباره مسائل اخلاقی صحبت کنیم، گفت: در قرآن نیز همواره بحث اخلاق و ایمان است. باید توجه کرد که جمهوری اسلامی با اخلاق ماندگار می‌شود چرا که انقلاب اسلامی اخلاقی بوده و پیامبرش فرموده مبعوث شدم برای ارتقای مکارم اخلاق.

وزیر بهداشت خطاب به معاونین اجتماعی دانشگاه‌ها، گفت: اثری که شما بر روی روسا و مسئولین دانشگاه‌ها می‌گذارید منشاء برکات بسیاری است. البته حاشیه همواره وجود دارد اما اصلا به حرف‌هایی که تنها قسمت خالی لیوان را می‌بینند، توجه نکنید البته همه حرف‌ها را بشنوید و از آنچه که خوب است بهره ببرید.

وی افزود: موضوع دیگری هم که بحثش در کشور بسیار شور شده است، موضوعات سیاسی است که در بسیاری از مسائل اجتماعی هم سیاست‌زده شده‌ایم و حتی در مواردی هم که می‌خواهیم کار اجتماعی کنیم، رنگ و لعاب سیاسی به آن اضافه می‌کنیم. مانند همین قضیه گورخواب‌ها که اول گفتند متجاهرند و بعد هم سیاسی شد.

هاشمی تاکید کرد: باید توجه کرد که با سرعت در اتوبان ارائه خدمات، حرکت کنیم. حال اگر قرار باشد در هر پارکینگ بایستیم و بخواهیم پاسخ همه را بدهیم، عمر خدمت‌مان طولانی نیست و کاری از پیش نمی‌بریم. باید بنابراین از فرصت خدمتی که به ما داده شده استفاده کنیم.

منبع: ایسنا

ارسال نظر: