انتقاد یک کارشناس بازار کار سیاستهای دولت در حوزه اشتغال

دولت به دلایل واهی از زیر بار اشتغال آفرینی در می‌رود/ تبعات افزایش بیکاری صرفا محدود به مسائل اقتصادی نیست

کدخبر: 2081340

حاج اسماعیلی گفت: دولت نمی تواند با بیان این دلایل واهی از زیر بار مسئولیت و تکلیف خود فرار کند. لذا به نظر می رسد دلایلی که گاها وزیر کار و برخی از افراد کابینه برای توجیه عدم اشتغال فارغ التحصیلان دانشگاهی مطرح می کنند یک فرار به جلو است.

به گزارش « نسیم آنلاین » قدس آنلاین نوشت: حمیدرضا حاج اسماعیلی کارشناس بازار کار با اشاره به آمار مراکز رسمی کشور درباره نرخ بیکاری و وضعیت بازار کار در ایران به خبرنگار قدس آنلاین گفت: مشکل اصلی اقتصاد ایران در شرایط فعلی صرفا کاهش قدرت خرید مردم و مشکلات آن ها در تامین نیازها و رفاه شان نیست بلکه آنچه باعث نگرانی می شود این است که بازار کار دچار رکود و توقف است. وی در ادامه افزود: وقتی بازار کار در کشوری رونق نداشته باشد علاوه بر اینکه نرخ بیکاری در آن کشور صعودی خواهد بود. ناهنجاری ها و آسیب های اجتماعی را افزایش داده و دولت به جای اینکه مجبور باشد برای تحول و رونق در بازار کار سرمایه گذاری کند باید برای رفع مشکلات و آسیب های اجتماعی هزینه کند.

حاج اسماعیلی خاطرنشان کرد: وجود چنین معضلاتی در جامعه همه افراد آن جامعه از خرد و کلان تا دولت و خانواده ها را گرفتار خواهد کرد. این فعال کارگری با تشریح سایر تبعات افزایش بیکاری در کشور تصریح کرد: اگر بازار کار در ایران تحرک نداشته باشد ما دچار مشکلات بسیار جدی می شویم که این مشکلات صرفا محدود به بحث بیکاری نخواهد بود. بلکه تولید ثروت و استفاده از منابع برای توزیع عادلانه آن در کشور از ضروریاتی است که برای تحقق آن حتما باید مشکلات بازار کار رفع شود تا سازو کار لازم به صورت آسان برای فعالیت های اقتصادی در کشور ایجاد شود. وی با اذعان به این موضوع که امروز برخلاف گذشته دیگر نیروی کار در کشور از طریق دولت تغذیه نمی شود اظهار داشت: شرایط در کشورتغییر کرده و با افزایش جمعیت آماده به کار، دولت توانایی لازم برای تزریق منابع دولتی برای رفع نیازهای بازار کار را ندارد. بنابراین حتما باید حداقل امکانات و بسترهای لازم را برای حمایت از بازار کار کشور به خصوص بخش خصوصی انجام دهد تا اقتصاد کشوردر مسیر اشتغال زایی حرکت کند. حاج اسماعیلی افزود: متاسفانه ما در حال حاضر مشکلات بسیار پیچیده ای د بازار کار داریم که دولت برای حل آن مستاصل مانده و توانایی لازم را ندارد.

این کارشناس بازار کار در ادامه گفتگوی خود با قدس آنلاین با اشاره به ضرورت تقویت کارآفرینی در ایران خاطرنشان کرد: متاسفانه در ایران به نیروی انسانی به عنوان یک سرمایه اصلی توجه نشده و دولت اعتنای جدی به جایگاه و اهمیت نیروی انسانی ندارد. وی با اشاره به نیروی انسانی جوان و تحصیلکرده به عنوان بزرگترین سرمایه یک کشور بیان داشت: مادامی که دولت اعتنای جدی به نیروی کار و سرمایه نیروی انسانی نداشته باشد نمی تواند نیروی انسانی را در مسیر ارتقای کشور به کار بگیرد در واقع بزرگترین مشکل ما در بحث اشتغال عدم باور نیروی کار از سوی دولت است.

حاج اسماعیلی با اعلام این موضوع که در حال حاضر نزدیک به هفت میلیون تحصیلکرده دانشگاهی در کشور داریم که نزدیک به 35 درصد این افراد بیکار هستند اظهار داشت: در کشور بیش از یک میلیون فارغ التحصیل بیکار داریم که سرگردان بوده و دولت نتوانسته برای آن ها کار لازم را مهیا کند. این کارشناس بازار کار افزود: این در حالی است که این افراد همه دارای مهارت هستند چرا که مهارت یا از طریق آموزش های فنی و یا از طریق آموزش های آکادمیک ایجاد می شود، بنابراین افرادی که امروز تحت عنوان تحصیلکرده در ایران مطرح بوده و کارجو هستند الان در طیف افراد صاحب مهارت مطرح می شوند و ادعای دولت مبنی بر عدم اشتغال فارغ التحصیلان دانشگاهی جویای کار به دلیل نداشتن مهارت یک فراکنی است.

وی تصریح کرد: دولت نمی تواند با بیان این دلایل واهی از زیر بار مسئولیت و تکلیف خود فرار کند. لذا به نظر می رسد دلایلی که گاها وزیر کار و برخی از افراد کابینه برای توجیه عدم اشتغال فارغ التحصیلان دانشگاهی مطرح می کنند یک فرار به جلو است چرا که این جوانان در دانشگاه های ایران تحصیل کرده و سیستم آموزش عالی کشور علی رغم انتقادهای متعددی که به آن وارد است این رشته ها را متناسب با نیازهای کشور تعریف کرده است. این کارشناس حوزه اشتغال با اشاره به تاسیس و گسترش دانشگاه علمی کاربردی در سال های اخیر خاطرنشان کرد: براساس نیازهای کشور و بازار کار، تغییر و تحولاتی از نگاه بازنگری در تحصیلات دانشگاهی انجام شده و دانشگاه های علمی کاربردی در کشور ایجاد شدند که این دانشگاه ها اتفاقا دقیقا متناسب با بازار کار و نیاز سازمان ها و نهادهای کشور فعالیت می کنند. بنابراین اینکه ما بگوییم برای این فارغ التحصیلان چون متناسب با نیازهای بازار کار تربیت نشدند شغلی نداریم قابل قبول نیست.

وی در ادامه گفتگوی خود به خبرنگار قدس آنلاین گفت: از آنجا که فارغ التحصیلان دانشگاهی دانش و مهارت کافی را دارند می توانند در قالب کارآفرین مطرح و به صورت فردی یا گروهی از طریق حمایت های دولت مشغول به فعالیت شوند.

ارسال نظر: