حمید بهمنی:

استنادهای تاریخی معمای شاه تقریبا درست است/ مواظب"اَبُو درداء"ها و " اَبُوهریره"های زمانه باشیم

کدخبر: 2081453

یک کارگردان سینمای ایران معتقد است اگر در تصویر سازی درست از تاریخ انقلاب و معاصر تلاش نکنیم بی شک گرفتار آثاری از سوی "اَبُو درداء" ها و "اَبُوهریره" های زمان خواهیم شد که به ثبت احادیث جعلی معروفند.

به گزارش « نسیم آنلاین » ، حمید بهمنی کارگردان ارزشی سینمای ایران طی گفتگویی با اشاره به تصویر سازی درست و مطلوب در مورد تاریخ انقلاب و ضمن اشاره به سریال «معمای شاه» گفت: خیلی خوشحالیم که رسانه ملی دست به تولید آثاری همچون معمای شاه زده است تا تاریخ انقلاب را با استناد به تاریخ و در قالب یک سریال روایت کند و این جای بسی خرسندی دارد. این درحالی است که معتقدم یکی ازمشکلات جهان اسلام ، تحریف ها و بدعت های غلطی است که در دین رواج یافته است که یا از روی ناآگاهی بوده و یا تعمدا از سوی کسانی همچون «اَبُو درداء» ها و « اَبُوهریره» ها بوده که به دروغ تفاسیری غلطی را در میان امت اسلامی رواج می دادند و متاسفانه یکی ازمشکلات جهان اسلام در عصر حاضر همین احادیثی هستند که گروههای تکفیری و ضد اسلام از آنان استفاده می کنند و دست به کشتار مردم می زنند ! در حالی که اگر همان زمان ، از احادیث به درستی مراقبت می شد و به خوبی ثبت می گردید کمتر شاهد این نوع احادیث جعلی بودیم.

کارگردان فیلم سینمایی « گلوگاه شیطان » ادامه داد: اگر امروز هم فکری برای ثبت درست و خالی از جعل در زمینه تاریخ معاصر و تاریخ انقلاب اسلامی انجام نگیرد شاید تا چند دهه آینده ، هیچ بویی از انقلاب اسلامی در تاریخ وجود نداشته باشد. بنابراین یکی از مستندات خوب و قابل اعتنا به تاریخ ، «تصویر» است که موجب می شود فیلم به عنوان یک سند و جایگاه تاریخی ثبت گردد. به عنوان مثال سریال «معمای شاه» همین کارکرد را دارد هر چند که ممکن است ضعف هایی هم داشته باشد اما استنادهایش نسبت به تاریخ ، تقریبا درست است.

این کارگردان و فیلمنامه نویس سینمای ایران تصریح کرد: متاسفانه ما هم اکنون، واقعه تاریخی بسیاری داریم که روی زمین مانده است مثل ماجرای عید غدیر که هنوز معادل تصویری نداریم و یا یکسری از اتفاقات قبل از انقلاب مثل موضوع تحریم تنباکو و یا مسائلی در زمان جنگ وجود دارند که ما کمتر به آنان بهاد دادیم و اگر تصویر سازی در مورد این نوع اتفاقات دیر بشود و با به شکل مناسبی پرداخته نشود یا بتدریج از اذهان حذف خواهند شد یا امثال «اَبُو درداء» ها و « اَبُوهریره» های زمانه ؛ فیلم هایی از این ماجراها می سازند که جعل تاریخ خواهد بود.

کارگردان فیلم سینمایی« آن مرد آمد» با بیان اینکه حتما باید برای تولید آثار تاریخی شاهد یکسری آسیب شناسی های دقیق و کارشناسی باشیم اظهار داشت: نمی توان به جرئت گفت همه آثاری که تولید می شوند درست است اما معتقدم فیلم هایی که به صورت سطحی به مسائل تاریخی می پردازند به همان اندازه هم به صورت سطحی در اذهان عمومی باقی خواهند ماند. درحالی که فیلمسازانی که می خواهند دراین وادی فعالیت کنند می بایست از منابع و اسناد لازم و مورد وثوق استفاده کنند. به عبارت دیگر، فیلم های تاریخی یا نباید تولید شوند یا زمانی که تولید می شوند حتما باید از یک پشتیبانی مالی ، استنادی ، تحقیقی و با یک نگاه تاثیرگذار ساخته شوند.

حمید بهمنی در مورد موضع گیریهایی برخی از گروههای داخلی و خارج از کشور نسبت به سریال معمای شاه گفت: هنگامی که یک حقیقت بازگو می شود بی شک ، آنانی که مخالف رمز گشایی این حقیقت هستند به دلیل اینکه با اعتقادات و نگاههای آنان همخوانی ندارد شروع به مخالفت خوانی می کنند که امری طبیعی است اما حتما باید این واکنش ها را جدی بگیریم چرا که اگر پاسخ های مناسبی به این موضع گیریها نداشته باشیم آنان به دلیل تسلطی که در هنر دارند و به مدد حمایت های مالی، ممکن است همچون«اَبُو درداء» ها و « اَبُوهریره» ها ؛ دست به جعل تاریخ بزنند.

ارسال نظر: