در گفتگو یا «نسیم آنلاین» مطرح شد

پاسخ سید مهدی طالقانی به ادعاهای اعظم طالقانی درباره سریال "معمای شاه"

کدخبر: 2081466

مهدی طالقانی در گفتگو با «نسیم آنلاین» به شبهه های اعظم طالقانی نسبت به سریال معمای شاه پاسخ داد.

گروه سیاسی « نسیم آنلاین »:: درپی ادعاهای اعظم طالقانی درباره ایفای نقش آیت الله طالقانی در سریال "معمای شاه" در گفتگو با یکی از پایگاههای خبری، خبرنگار « نسیم آنلاین » پس از پیگیری های فراوان، درگفتگو با سید مهدی طالقانی ،دیدگاه وی را در این باره جویا شد.

وی در آغاز درباره مشاوره هایی که به کارگردان معمای شاه ارائه کرده ،گفت: از آغاز فیلمبرداریِ سکانس های مربوط به آیت الله طالقانی،معمولا برای اطمینان از صحت وسقم تاریخی این سکانس ها،در محل لوکیشن فیلمبرداری معمای شاه حضورداشتم و دیدگاههای خود را در این باره، به کارگردان منتقل می کردم.واقعیت این است که ایشان و دوستانشان هم در اغلب این موارد، نظرات بنده را اعمال و سکانس ها را برمبنای آن فیلمبرداری می گرفتند. بنابراین می توان گفت که معمای شاه در حد مقدورات نمایشی، دربازنمایی زندگی سیاسی و مبارزاتی آیت الله طالقانی موفق عمل کرده که در این میان، بازی روان و هنرمندانه آقای علی دهکردی در نقش پدرم، شایان تقدیر است.

وی درباره سکانس سیلی زدن به صورت سرکرده ماموران توسط آیت الله طالقانی درجریان پناه دادن ایشان به شهید نواب صفوی درپائیز 1334 اظهار داشت: این سکانس دربرابر چشمان ِ خود بنده اتفاق افتاد و علت آن هم عصبانیت شدید پدرم از شکستن دربِ منزل ما درمحله قلعه وزیر و نیز بالا آمدن عده ای از ماموران ازدیوار منزل و همچنین زیرو رو کردن اثاث خانه و کمدهای دختران بود. اصلا این ماجرا در منزل ما اتفاق افتاد و خانم اعظم طالقانی ، درآنجا نبودند که بخواهند در باره چیزی که ندیده اند اظهار نظر کنند.

وی درباره ادعای اعظم طالقانی مبنی بر جویا شدن ماجرا از حضار درآن واقعه گفت:درهنگام روی دادن آن واقعه، مرحومه مادرم حضور داشت که الان در قید حیات نیستند و طبعا اعظم نمیتوانسته ماجرا را از ایشان جویا شود. خواهرانم مریم و وحیده بودند که اساسا با ایشان ارتباط خوبی ندارند که بخواهند به پرسش های ایشان در این باره جواب بدهند، مجتبی هم که در آن دوران کودک بود و هم اینک هم درخارج از کشور به سر می برد و بعید می دانم ایشان با او در تماس باشد.حسین هم که خودش شاهد ماجرا بوده و بعید است ماجرا را به گونه واژگونه برای ایشان روایت کرده باشد!

سید مهدی طالقانی درباره بخش دیگری از اظهار نظر اعظم طالقانی مبنی بر اینکه «با نشان دادن تصاویر سیگار کشیدن آیت الله،نه نقش پدرم درانقلاب کمرنگ می شودونه چهره او مخدوش می شود»گفت:حالا چه کسی ادعا کرده که بانشان دادن سیگارکشیدن پدر، قرار است چهره ونقش ایشان درانقلاب مخدوش شود؟تنها دراین سریال تلاش شده که نقش پدر،طبیعی ومبتنی براسناد وشواهد ساخته شود که سیگار کشیدن ایشان هم بر همین مبنا در سریال آورده شده است.

وی با رد ادعای اعظم طالقانی مبنی بر ترک سیگار آیت الله پس از انقلاب گفت:اتفاقا دردوران پس از آزادی، سیگارهای ایشان را من می خریدم!اگر اعظم خانم تنها مروری بر عکس هایی که از اعضای خانواده جمع کرده است بیندازد،متوجه می شود که اتفاقا ایشان نه در خلوت،بلکه در حضور اعضای شورای انقلاب،اعضای دولت موقت وحتی در حاشیه مجامع واجتماعات مردمی هم،سیگارشان را می کشیدند واین امر تنها به ساعات تنهایی ایشان منحصر نمی شد.

وی درادامه با رد بخش دیگری از اظهارات اعظم طالقانی مبنی بر اینکه :«نمیدانم چطور وقتی به قسمت های زندان رفتن پدرم اشاره می کنند،آیت الله منتظری را نشان نمی دهند؟» گفت:اصولا مبارزات آیت الله طالقانی ازسال 1318 ودر اعتراض به کشف حجاب رضاخانی آغاز می شود در حالی که آیت الله منتظری همراه با مرحوم امام و از سال 42 به عرصه مبارزات آمد. یعنی چه که هر وقت قسمت های زندان رفتن پدرم را نشان می دهند، باید دستگیری های آقای منتظری را هم نشان بدهند؟ دربخش زیادی از بازه زمانی مبارزات پدر،آقای منتظری اصلا در این عرصه حضور نداشت!ایشان تنها در دوره دستگیری سال54 ودردوره کوتاهی، با پدر درزندان اوین بود.تازه در بخشی ازاین دوره از زندان،پدر به بهداری زندان منتقل شد ودرکنار آقای منتظری نبود.بنابراین ادعای اعظم، فاقد منطق وپشتوانه تاریخی است.

ارسال نظر: