با رأی نمایندگان مجلس تصویب شد

"سازمان بیمه سلامت" در اختیار وزارت بهداشت

کدخبر: 2081540

نمایندگان در نشست علنی نوبت صبح دیروز مجلس در جریان بررسی جزئیات لایحه برنامه ششم توسعه با بند «الف» ماده ۸۷ این لایحه با ۱۳۰ رأی موافق، ۶۹ رأی مخالف و ۲ رأی ممتنع موافقت کردند.

به گزارش « نسیم آنلاین »، نمایندگان مردم در خانه ملت وزارت بهداشت را متولی سازمان بیمه سلامت کردند. نمایندگان در نشست علنی نوبت صبح دیروز مجلس در جریان بررسی جزئیات لایحه برنامه ششم توسعه با بند «الف» ماده 87 این لایحه با 130 رأی موافق، 69 رأی مخالف و 2 رأی ممتنع موافقت کردند. در بند «الف» ماده 87 این لایحه آمده است که تولیت نظام سلامت شامل سیاست‌گذاری‌های اجرایی، برنامه‌ریزی‌های راهبردی، ارزشیابی، اعتبارسنجی و نظارت بر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی متمرکز می‌شود.

به گزارش خانه ملت، بر این اساس تمام اشخاص حقیقی و حقوقی اعم از دولتی و غیردولتی، از جمله ارائه‌کنندگان خدمات سلامت، سازمان‌ها و شرکت‌های بیمه پایه و تکمیلی، موظفند از خط‌‎مشی و سیاست‌های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با تأکید بر خرید راهبردی خدمات و واگذاری امور تصدی‌گری با رعایت ماده 13 قانون مدیریت خدمات کشوری و سطح‌بندی خدمات، تبعیت کنند. از زمان ابلاغ این قانون سازمان بیمه سلامت از وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی منتزع و با حفظ شخصیت حقوقی و استقلال مالی و تمام امکانات و بر اساس اساسنامه‌ای که به تصویب هیات وزیران می‌رسد وابسته به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی می‌شود. اساسنامه این سازمان نیز مطابق قانون بیمه همگانی و در قالب شرکت دولتی به پیشنهاد وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به تصویب هیات وزیران می‌رسد.

بارسنگین مسؤولیت وزارت بهداشت

در همین‌باره سخنگوی وزارت بهداشت در اظهاراتی گفته است: «انتقال سازمان بیمه سلامت به وزارت بهداشت وظایف این وزارتخانه را افزایش می‌دهد و امیدواریم با این مصوبه خدمت‌رسانی‌ها به مردم در حوزه بهداشت و درمان افزایش پیدا کند».

ایرج حریرچی افزود: به طورحتم هرقانونی که مجلس شورای اسلامی در حوزه درمان و بهداشت تصویب کند برای مدیران وزارتخانه بهداشت قابل احترام است، بنابراین مصوبات روز چهارشنبه مجلس در حوزه درمان و بهداشت خوشبختانه حائز اهمیت و خوب بود.

سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به مهم‌ترین مصوبه دیروز مجلس، افزود: بر اساس مصوبه مجلس در بند «هـ» ماده 86 لایحه برنامه ششم توسعه تعیین بسته خدمات مورد تعهد صندوق‌های بیمه‌ای پایه سلامت طبق بند 9-4 سیاست‌های کلی نظام سلامت برعهده وزارت بهداشت و درمان قرار دارد، ضمن اینکه تولیت نظام سلامت در ماده 77 شامل سیاست‌گذاری‌ها، برنامه‌ریزی‌های راهبردی و ارزشیابی و نظارت برعهده وزارت بهداشت و درمان قرار داده شده که مهم است.

فهرست دارو در سازمان غذا و دارو

وی تاکید کرد: همچنین تعیین فهرست رسمی داروهای ایران در ماده 87 برعهده سازمان غذا و دارو قرار گرفت که قابل اهمیت و مهم است، ضمن اینکه در مجلس تلاش شد شورایعالی بیمه سلامت به وزارت بهداشت منتقل شود که متاسفانه با اختلاف تنها یک رای مورد تصویب نمایندگان قرار نگرفت؛ از سوی دیگر انتقال سازمان بیمه سلامت به وزارت بهداشت مورد تصویب قرار گرفت که این موضوع وظایف وزارتخانه بهداشت و درمان را سنگین‌تر می‌کند.

حریرچی تصریح کرد: امیدواریم با این مصوبات خدمت‌رسانی‌ها به مردم در حوزه بهداشت و درمان افزایش پیدا کند، البته در صورت تصویب انتقال شورایعالی بیمه سلامت، وزارت بهداشت می‌توانست طبق بند یک ماده 7 سیاست‌های کلی ابلاغی رهبر انقلاب، تولیت را که شامل سیاست‌گذاری‌های اجرایی، برنامه‌ریزهای راهبردی و ارزشیابی‌ها نظارتی است به طور قابل قبول‌تری عملیاتی کند، همچنین می‌توانستیم به مدیریت منابع سلامت از طریق نظام بیمه‌ای با محوریت وزارت بهداشت و همکاری سایر مراکز جامه عمل بپوشانیم اما این حاصل نشد. سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: اما می‌توان در بیمه سلامت به عنوان بزرگ‌ترین سازمان بیمه‌گر اجتماعی از فرصت خدمات‌رسانی بیشتر به بیمه‌شدگان استفاده کرد.

علاوه بر این رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با تاکید بر اصل صرفه‌جویی در منابع درمان، تاکید کرد: انتقال سازمان بیمه سلامت به زیرمجموعه وزارت بهداشت منابع درمانی را در مسیر درست هزینه‌کرد قرار می‌دهد.

علی نوبخت درباره تصویب انتقال سازمان بیمه سلامت به زیرمجموعه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در صحن علنی مجلس گفت: در پی این مصوبه مجلس از این پس در پرداخت پول به پرسنل مراکز درمانی از قبیل پزشکان، پرستاران و پیراپزشکان فاصله‌ها برداشته می‌شود ضمن اینکه در پرداخت بدهی‌ها توسط بیمه سلامت به داروخانه‌ها، آزمایشگاه‌ها، رادیولوژی‌ها و کارخانه‌های تولیدی مشکلات از میان برداشته می‌شود.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی افزود: متاسفانه سازمان بیمه سلامت از ابتدای فعالیت تاکنون دچار هزاران میلیارد کسری بودجه شده بود که با هماهنگی دولت 8 هزار میلیارد تومان به این سازمان تعلق گرفت، البته سازمان بیمه سلامت تاکنون بخشی از بدهی‌های خود را پرداخت کرده است اما برای جلوگیری از تکرار این مشکلات باید اقداماتی در جهت رفع آن انجام می‌شد.

وی تاکید کرد: متاسفانه سازمان بیمه سلامت بدون داشتن راهنمای بالینی با واحدهای درمانی قرارداد بسته و هزینه‌های بسیاری به بار آورده است به طوری که مدیران این سازمان در پاسخ به مشکلات موجود تاکید می‌کنند وزارت بهداشت و درمان این هزینه‌ها را به بخش درمانی تحمیل کرده است، از طرف دیگر مدیران وزارت بهداشت می‌گویند سازمان بیمه سلامت می‌توانست در شورایعالی بیمه تعرفه پیشنهادی این وزارتخانه را تصویب نکند.

تولیت نظام سلامت با وزارت بهداشت

نمایندگان مجلس علاوه بر این در جریان بررسی جزئیات لایحه برنامه ششم، ماده ۸۷ این لایحه را به تصویب رساندند که براساس آن تولیت نظام سلامت شامل سیاست‌گذاری اجرایی، برنامه‌ریزی‌های راهبردی، ارزشیابی، اعتبارسنجی و نظارت در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی متمرکز می‌شود. تمام اشخاص حقیقی و حقوقی اعم از دولتی و غیردولتی از جمله ارائه‌کنندگان خدمات سلامت، سازمان‌ها و شرکت‌های بیمه پایه و تکمیلی، موظفند از خط‌‎مشی و سیاست‌های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، با تأکید بر خرید راهبردی خدمات و واگذاری امور تصدی‌گری با رعایت ماده ۱۳ قانون مدیریت خدمات کشوری و سطح‌بندی خدمات، تبعیت کنند. در این مصوبه همچنین آمده که به منظور توسعه کمی و کیفی،‌ ساماندهی و یکپارچه‌سازی شبکه اورژانس پیش‌بیمارستانی(۱۱۵)، سازمان فوریت‌های پیش‌بیمارستانی اورژانس کشور به عنوان موسسه دولتی وابسته به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از محل منابع، ساختار و نیروی انسانی موجود ایجاد می‌شود. اساسنامه سازمان مذکور به پیشنهاد سازمان امور اداری و استخدامی کشور و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به تصویب هیأت وزیران خواهد رسید. طبق تبصره این بند واحدهای استانی و شهرستانی سازمان فوریت‌های پیش‌بیمارستانی کشور کماکان به صورت ادغام‌یافته در شبکه‌های بهداشتی- درمانی زیر نظر سازمان یادشده ارائه خدمت خواهند کرد.

منبع: وطن امروز

ارسال نظر: