وزیر ارشاد در "نخستین همایش ملی نیما، زبان و شعر تبری":

نیما یوشیج برای ماندگاری زبان تبری تلاش‌هایی داشت

کدخبر: 2081591

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بر لزوم توجه به فرهنگ و ادبیات بومی تأکید کرد و گف: نیما یوشیج برای ماندگاری زبان تبری تلاش‌هایی داشته است.

به گزارش « نسیم آنلاین »، سیدرضا صالحی امیری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی طی سخنانی در «نخستین همایش ملی نیما، زبان و شعر تبری» که در سالن همایش‌های دانشگاه آزاد اسلامی در حال برگزاری است، اظهار داشت: به عنوان فرزند خطه‌ی مازندران، به خود می‌بالم و به شما اهالی فرهنگ و ادب این استان افتخار می‌کنم.

صالحی امیری افزود: این سرزمین دارای یک تبار تاریخی ماندنی و فرهنگی است و قطعاً اگر ریل توسعه را از بستر فرهنگ دنبال می‌کردیم امروز در دنیا سرآمد بودیم، چرا که ذخائر فرهنگی ما بسیار بیشتر از ذخائر نفتی است.

وی یادآور شد: بسیار خوشحالم که مدیران، ائمه محترم جمعه و نخبگان برجسته‌ی استان مازندران، رابطه و همدلی خوبی با یکدیگر دارند که می‌توانند این استان را در مسیر توسعه قرار دهند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران تأکید کرد: باور داشته باشیم غرب استان مازندران، سرزمین پرگنجی است که ناشناخته مانده است. تبرستان از دیرباز شاعران بزرگی داشت که به زبان تبری شعر می‌سرودند.

صالحی امیری با ابراز تاسف به‌خاطر در معرض خطر قرار گرفتن زبان تبری، اذعان داشت: دلسوزی و دلدادگی عاشقان زبان تبری مانع از آن شده است که این زبان پر ارزش، به فراموشی سپرده شود و نیما یوشیج از همین دلدادگان بود که‌ تلاش‌های ماندگاری در این مسیر داشته و امروز در تجلیل از چنین شخصیت برجسته‌ای گردهم آمده‌ایم.

شایان ذکر است «همایش ملی نیما، زبان و شعر تبری» از سوی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران، به منظور بازشناسی ابعاد فکری و هنری بنیان گذار شعر نو ایران «نیما یوشیج» و حفظ و احیای زبان کهن تبری، از ساعت ۹:۳۰ تا ۱۷:۰۰ امروز پنج‌شنبه ۱۶ دی‌ماه ۱۳۹۵ به میزبانی شهرستان نور، برای نخستین بار در کشور در حال برگزاری است.

ارسال نظر: