گزارش «نسیم آنلاین» از شاهکار دولت: سرمایه‌گذاری خارجی از حدود ۵ میلیارد در سال ۹۲ به ۲ میلیارد در سال ۹۵ سقوط کرد!

نمره زیرِ صفر دولت در جذب سرمایه خارجی در یکسالگی برجام

کدخبر: 2081844

عضو اتاق بازرگانی گفت: چرا سازمان سرمایه‌گذاری به یک دستگاه یا معاونت متروکه وزارت اقتصاد تبدیل شده است و چرا رئیس جمهور نظارت مستقیمی برعملکرد این سازمان مهم به خصوص پس از برجام ندارد؟!

محمدرضا جهان بیگلری، عضو اتاق بازرگانی با انتقاد از برخی آمارسازی‌های دولتی در آستانه انتخابات به « نسیم آنلاین » گفت: متاسفانه شاهد آن هستیم که مدیران اقتصادی کشور برای توجیه عملکردشان به آمارسازی در سطح وسیعی روی آورده‌اند تا جایی که آمارهایشان با واقعیت‌های اقتصادی جامعه فاصله زیادی دارد. به عنوان مثال نرخ رشد اقتصادی 7.4 درصدی، نرخ تورم تک رقمی و ایجاد 700 هزار شغل در نیمه نخست امسال به هیچ وجه با واقعیتهای اقتصادی کشور همخوانی ندارد.

محمدرضا جهان بیگلری با بیان اینکه چند روز پیش از جانب دبیر خانه شورای اطلاع رسانی دولت آمار سرمایه گذاری خارجی مصوب کشور در یکسال گذشته اعلام شد گفت: رقم مذکور حدود یازده میلیارد و هشتصد میلیون دلار بود. حال سوال این است سرمایه جذب شده سال گذشته چقدر بوده؟ بر اساس گزارش آنکتاد که اطلاعات آن از وزارت اقتصاد ایران اخذ شده بود، رقم جذب شده در حدود دو میلیارد دلار بوده است که عدد نازلی می باشد. لذا باید از مسئولان دولتی پرسید چرا اینقدر فاصله طرح‌های مصوب با سرمایه جذب شده زیاد است؟

سرمایه گذاری خارجی مصوب کشور به چه معنا است ؟

این اقتصاددان در توضیح سرمایه گذاری خارجی مصوب کشور گفت: زمانی که یک سرمایه‌گذار خارجی صرفا نامه درخواست سرمایه‌گذاری و تکمیل چند برگ فرم را توسط خودش یا نمایندگانش به انجام می‌رساند، بدون هیچ گونه اعتبار سنجی توسط سازمان سرمایه‌گذاری در هیئت‌های سرمایه‌گذاری که چندین نماینده دستگاه‌های اجرایی در آن حضور دارند مطرح و نامه‌ای با امضاء وزیر امور اقتصادی و دارایی به عنوان مجوز اولیه صادر و به سرمایه‌‎گذاران تحویل می‌‎گردد به آن سرمایه گذاری مصوب میگویند. اگر ظرف شش ماه سرمایه به کشور وارد شود، عدد مذکور به عنوان سرمایه گذاری خارجی ثبت می‌شود. اگر نشد، پروسه مذکور تمدید و یا باطل می‌شود.

وی اضافه کرد: این ارقام را نمی‌توان بعنوان دستاورد اقتصادی کشور اطلاع رسانی کرد وجشن موفقیت گرفت. تجربه نشان داده که بیشتر این نامه‌ها یا صوری است و یا اینکه مبالغ بسیار پایین‌تر از آن چیزی است که مطرح و جذب می‌گردد. حتی ممکن است سرمایه‌ گذار در بررسی ادامه فرآیند سرمایه‌گذاری منصرف شود و سرمایه گذاری اتفاق نیفتد!

عضو اتاق بازرگانی با انتقاد از اعلام رقم سرمایه گذاری مصوب توسط مسولان دولتی گفت: با اعلام ارقام مصوب توسط دولتمردان و تفاوت آن با رقم جذب شده نهایی و تایید آن توسط سازمان‌های متولی بین‌المللی، بدون شک اقتصاددانان و سرمایه‌گذاران به فکر فرو خواهند رفت که شاید کشور ایران از ثبات نسبی لازم اقتصادی برخوردار نیست که ارقام این قدر تغییر میکنند. یا موارد دیگری وجود دارد که باعث انصراف سرمایه‌گذاران در فرآیند عملی در این کشور می‌شود.

وی توضیح داد: در نتیجه پالس‌های منفی اقتصادی به خارج مخابره می‌شود که در این حالت 2 پیش فرض به ذهن طرف خارجی خطور میکند. یکی اینکه یا آمارسازی صورت گرفته و یا شرایط اقتصادی جمهوری اسلامی پذیرای جذب سرمایه گذاری خارجی نیست!

جهان بیگلری در ادامه با انتقاد از انفعال رئیس سازمان سرمایه گذاری خارجی به « نسیم آنلاین » گفت: در اینجا متاسفانه سازمان سرمایه گذاری خارجی بعنوان متولی اصلی، مطابق معمول چند سال اخیر سکوت اختیار کرده و سازمان‌ها و وزارتخانه‌های دیگر از جمله سازمان مدیریت وبرنامه‌ریزی و دبیر خانه شورای اطلاع رسانی دولت برای اعلام آمارها پیش قدم میشوند! سئوال این است پس جایگاه سازمان سرمایه گذاری در دولت چیست!؟

مشاور سابق سازمان سرمایه گذاری خارجی با انتقاد از عملکرد محمد خزاعی در مدیریت سازمان گفت: متاسفانه آقای خزاعی همواره جایگاه خود را در حد یک دیپلمات موفق می‌پندارد، اما واقعیت این است که وی دارای عملکرد مدیریتی بسیار ضعیف در این سازمان بوده و حتی تلاش‌های انجام شده در سال‌های گذشته را هم به باد فنا داده است.

وی ادامه دارد: آقای خزاعی حتی اصلاح و بروز رسانی قوانین سرمایه گذاری را از دستور کار سازمان سرمایه گذاری خارج کرده وفقط به رفتن ِ سفرهای خارجی قناعت می‌کند! قوانین سرمایه گذاری و جذب منابع خارجی از اهمیت بسزایی در تمامی کشورها برخوردار است ومی‌بایست لحظه به لحظه مانیتورینگ انجام و در صورت نیاز و شرایط روز اصلاح گردد. در حال حاضر این قوانین از نقاط ضعف بسیار بر خوردار است و آقای خزاعی نیز برای این امور اقدامی انجام نمیدهد.

وی با طرح این سوال که چه لزومی دارد در این شرایط حساس بعد از برجام نسبت به درخواست اولیه سرمایه گذاران خارجی مجوزی با امضاء وزیر امور اقتصاد ودارایی صادر شود که در بیشتر موارد نتیجه ای نیز در بر ندارد گفت: چرا ریاست سازمان سرمایه گذاری این مجوز اولیه را خود صادر نمی‌کند؟ چرا قوانین ثبت سرمایه گذاری خارجی به دلخواه انجام میپذیرد ؟ آیا نباید با الگو برداری از کشورهای پیشتاز نسبت به ارائه مشوق‌ها در استان‌های کشور تغییراتی حاصل شود؟ و به میزان نیازامکانات ارائه گردد؟ آیا نباید برای اعطاء مجوز اولیه یا همان مصوب حداقل سرمایه گذاران متقاضی مورد راستی آزمایی قرار گیرند؟

وی ادامه داد: آیا نباید سازمان سرمایه گذاری در اصلاح قوانین فضای کسب و کار بر اساس شرایط جذب سرمایه‌های خارجی با دستگاههای دیگر همکاری کند؟

جهان بیگلری تصریح کرد: چرا سازمان سرمایه گذاری بررسی نمی‌کند به چه دلیلی فاصله زیادی بین سرمایه‌های مصوب و جذب شده وجود دارد؟ و در راستای حل مشکلات پیش رو تلاشی انجام نمی‌دهد؟ آیا این موضوع جزء وظایف سازمان نیست؟

واقعا این سوال در شرایط کنونی بعد از برجام مطرح میشود که چرا پتانسیل‌های اقتصادی و سرمایه‌گذاری کشور توسط سازمان سرمایه‌گذاری به سرمایه گذاران خارجی معرفی نمی‌شود؟ چرا سازمان سرمایه گذاری به یک دستگاه یا معاونت متروکه وزارت اقتصاد تبدیل شده است و چرا رییس جمهور نظارت مستقیمی برعملکرد این سازمان مهم به خصوص پس از برجام ندارد؟!

وی تصریح کرد: واقعا باید نمره زیر صفر به اقای خزاعی داد، ایشان میتوانست بعد از برجام، سرمایه گذاری جذب شده به کشور را به چند برابر افزایش دهد اما متاسفانه با توجه به عملکرد ضعیف ایشان این اتفاق نیفتاد.

ارسال نظر: