انتقاد مصباحی مقدم از بودجه ۹۶ و گرانی دلار: با ادامه این وضع ۷۰ درصد مردم وضعشان بدتر می‌شود

کدخبر: 2081967

دولت باید از قیمت گذاری دلار در بودجه امتناع کرده و دلار مورد نیاز در بودجه را به صورت سالیانه و بدون محاسبه قیمت گذاری و به صورت وام پرداخت کند.

به گزارش « نسیم آنلاین » غلامرضا مصباحی مقدم عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با تاکید براین موضوع که تعیین قیمت دلار در بودجه های سنواتی باعث ایجاد شوک به بازار ارز می شود به قدس آنلاین گفت: این اقدام منجر به کاهش قدرت خرید هفتاد درصد از مردم می شود چرا که اگرچه بالا بردن قیمت دلار بربازار اثر روانی دارد اما تعیین قیمت دلار در بودجه یک امر کاملا محاسباتی است. وی در ادامه افزود: به هر حال تعیین قیمت دلار در بودجه به این معنا است که دولت در برابر افزایش قیمت دلار منفعل عمل کرده وتنها به نفع بخشی در اقتصاد قدم برداشته است. این کارشناس اقتصادی با اشاره به بخش خارجی اقتصاد که به مسائل صادرات و بازرگانی مربوط می شود خاطرنشان کرد: اگر چه در کوتاه مدت به ازای افزایش قیمت دلار صادرکنندگان از این ماجرا بهره مند می شوند اما این مساله به زیان بخش اعظم اقتصاد کشور خواهد بود، بنابراین بر روی بخش اعظم اقتصاد کشور و قیمت کالاها که تحت تاثیر قیمت گذاری دلار افزایش می یابد تاثیرات نامطلوبی خواهد داشت. مصباحی مقدم تصریح کرد: با چنین روندی وضعیت معیشتی هفتاد درصد مردم که در طبقات متوسط و پایین جامعه زندگی می کنند بدتر خواهد شد. لذا به نظر می رسد دولت باید از قیمت گذاری دلار در بودجه امتناع کرده و دلار مورد نیاز در بودجه را به صورت سالیانه و بدون محاسبه قیمت گذاری و به صورت وام پرداخت کند.

این نماینده سابق مجلس در ادامه به خبرنگار قدس آنلاین گفت: درچنین روندی نه تنها سیگنال های منفی، بازار را تحت تاثیر قرار نمی دهد بلکه منجر به افزایش قیمت ها نیز نخواهد شد. یعنی تا زمانی که روال بودجه نویسی ما معیوب بوده و دلار زندگی اقتصادی ما را تحت تاثیر قرار دهد مشکلات متعددی در حوزه اقتصادی خواهیم داشت.

وی درخصوص بی اعتنایی به ظرفیت های مالیاتی کشور اظهار داشت: در لایحه بودجه، دولت در حالی ۷درصد به درآمدهای مالیاتی اتکا کرده است که این رقم در مجموع بسیار اندک است. مصباحی مقدم با اشاره به بیشتر بودن ظرفیت های مالیاتی کشور از ۷ درصد خاطرنشان کرد: به نظر می رسد دولت همچنان به ظرفیت های مالیاتی کشور توجهی ندارد. این کارشناس اقتصادی افزود: البته مقصود من این نیست که دولت از کارمندان وکارگران مالیات بیشتری دریافت کند بلکه باید پوشش مالیاتی و راهکارهایی برای دریافت مالیات از افراد یا اصنافی که فرار مالیاتی داشته یا قوانین را دور می زنند اندیشیده شود.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با مهم دانستن تدابیر ویژه از سوی سازمان امور مالیاتی بیان داشت: در این صورت درآمدها توازن یافته و به نفع مالیات ها چرخش می یابد اما متاسفانه به نظر می رسد دولت چنین رویکردی نداشته و با محافظه کاری و عدم اقدام وعمل مناسب به مساله مهم مالیات و تاثیر آن در اقتصاد کشور همچنان بی اعتنایی می کند.

مصباحی مقدم با اظهار تعجب از پرداخت یارانه در بودجه سال آتی خاطر نشان کرد: ادامه روند فعلی در مساله پرداخت یارانه های نقدی جای تعجب دارد. مبلغ ۴۸ هزار میلیارد تومانی که دولت برای سال آینده پیش بینی کرده است نشان می دهد دولتی که مدعی بود پرداخت یارانه مصیبت عظمایی است چندان هم به این موضوع اعتقادی ندارد! وی با طرح این پرسش که چرا دولت هیچ گامی برای حذف یارانه نقدی افراد بی نیاز جامعه برنداشته است تصریح کرد: قانون اصلاح قیمت حامل های انرژی یا همان هدفمندی یارانه ها برای پنج سال نوشته شده بود و دولت باید امسال را نقطه پایانی براجرای هدفمندی یارانه ها قرار می داد اما سوال این است که علت استمرار پرداخت یارانه به خانواده های ثروتمند و اقشاری که به این رقم نیازی ندارند چیست؟ این کارشناس اقتصادی در ادامه این گفتگو به قدس آنلاین گفت: به نظر می رسد دولت با حمایت از خانواده های تحت حمایت بهزیستی، کمیته امداد و اقشار آسیب پذیر سایر گروه های متمول را از دریافت یارانه نقدی حذف می کرد اما متاسفانه دولت با پرداخت یارانه به بیش از هفتاد میلیون نفر در سال ۹۶ مصیبت دیگری را به اقتصاد کشور تحمیل کرده است.

مصباحی مقدم با بیان اینکه لایحه بودجه سال ۹۶ کوچکترین توجهی به فقرزدایی و کاهش محرومیت ها ندارد خاطر نشان کرد: متاسفانه بودجه سال آینده رویکرد توسعه ای قابل توجهی در راستای فقر زدایی و کاهش محرومیت نداشته و همانند بودجه سال های گذشته کاری روتین است که به فقرزدایی واشتغال زایی کوچکترین توجهی نداشته است. عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در خاتمه اظهار داشت: متاسفانه آنچه در بودجه ۹۶ ملاحظه می شود چیزی دور از یک برنامه اساسی در راستای ثروت افزایی و کسب درآمد برای مردم بوده و هیچ توجهی به کاهش حاشیه نشینی و اشتغال جوانان نشده است.

منبع: قدس آنلاین

ارسال نظر: