بشار اسد در گفتگو با رسانه‌های فرانسوی:

کل خاک سوریه باید در کنترل دولت سوریه باشد/ روزانه آتش‌بس به ویژه در دمشق نقض می‌شود

کدخبر: 2082101

رئیس جمهور سوریه گفت: در خصوص رقه، وظیفه ما این است که هر وجب از خاک سوریه را آزاد کنیم و این مسئله قابل بحث نیست ولی اینکه چه هنگام این کار را انجام دهیم و اولویت‌های ما چیست، یک مسئله نظامی است ولی هر وجب از سوریه باید در کنترل دولت باشد.

به گزارش « نسیم آنلاین »، فارس نوشت: بشار اسد، رئیس جمهور سوریه تأکید کرد که در حال حاضر همه چیز در جهان در خصوص سوریه و در سطوح منطقه و بین الملل تغییر کرده است.

اسد در گفت‌وگو با شماری از رسانه های فرانسوی تصریح کرد که وظیفه مسئولان سوری بر اساس قانون اساسی این است که هر وجب از خاک سوریه را آزاد کنند.

وی همچنین ابراز امیدواری کرد هر هیئتی که به سوریه می‌رود، واقعیت رخداهای این کشور را بازتاب دهد و اینکه در حکومت فرانسه نیز گوش شنوایی برای این هیئتها وجود داشته باشد.

انتقاد از موضع فرانسه در قبال سوریه

رئیس جمهور سوریه درباره تأثیر سفر هیئت فرانسوی به دمشق نیز اعلام کرد که فرانسویها در حال حاضر هیچ رابطه ای با سوریه ندارند و «دولت این کشور نیز موضع خود را در قبال دمشق تغییر نداده و همچنان به زبانی قدیمی سخن می‌گویند که از واقعیتهای کشور ما جداست».

علت نبرد ارتش سوریه با تروریستها در «وادی بردی» دمشق

اسد درباره علت نبرد ارتش سوریه در منطقه «وادی بردی» دمشق با عناصر تروریستی با وجود برقراری آتش بس در این کشور گفت: «اولا آتش بس مربوط به طرفهای مختلف است و زمانی که همه طرفهای دست از درگیری بردارند، میتوان گفت آتش بس برقرار شده است... این مسئله در بسیاری از مناطق سوریه رخ نداده است... روزانه آتش بس به ویژه در دمشق نقض می‌شود... زیرا تروریستها منبع اصلی آب دمشق را اشغال و بیش از 5 میلیون غیر نظامی را از سه هفته پیش از آب محروم کرده اند... نقش ارتش سوریه نیز آزادسازی این منطقه است».

وی ادامه داد: «النصره و داعش مشمول آتش بس نمی‌شوند... منطقه ای که اخیرا برای آزادسازی آن میجنگیم (وادی بردی)، شامل منابع آبی برای پایتخت است که النصره آن را اشغال و رسما اعلام کرده است... در نتیجه این [منطقه] جزء آتش بس نیست».

کل خاک سوریه باید در کنترل دولت باشد

رئیس جمهور سوریه در خصوص عملیات احتمالی ارتش این کشور برای آزادسازی رقه نیز تصریح کرد: «در خصوص رقه، وظیفه ما بر اساس قانون اساسی این است که هر وجب از خاک سوریه را آزاد کنیم... و این مسئله قابل بحث نیست... ولی اینکه چه هنگام [این کار را نجام دهیم] و اولویتهای ما چیست، یک مسئله نظامی است که به برنامه ریزی و اولویتهای نظامی مرتبط میشود... ولی هر وجب از سوریه باید در کنترل دولت باشد».

اسد: آماده‌ایم در «آستانه» بر سر همه چیز مذاکره کنیم

اسد درباره مذاکره دمشق با گروههای معارض در «آستانه» اظهار داشت: «ما آماده ایم و اعلام کردیم زمانی که زمان [برگزاری] نشست مشخص شود، هیئت ما آماده عزیمت به آن است... ما آماده مذاکره بر سر هر چیزی هستیم... ولی چه کسی طرف دیگر [مذاکره] است؟... تا الان نمیدانیم... آیا معارضان حقیقی سوری خواهند بود... زمانی که می گویم حقیقی، بدین معناست که پایگاه مردمی در سوریه داشته باشند... نه پایگاه سعودی، فرانسوی و انگلیسی... باید معارضان سوری باشند تا مسائل سوریه بررسی شود».

همه ملت سوریه رئیس جمهور خود را انتخاب می‌کنند نه بخشی از آن

وی در پاسخ به این پرسش که آیا مسند ریاست جمهوری در این نشست قابل بررسی خواهد بود، تأکید کرد: «بله... ولی منصب من مربوط به قانون اساسی است... ومکانیزمی که به موجب آن رئیس جمهور به قدرت میرسد یا کنار گذاشته میشود، به وضوح در قانون اساسی آمده است... آنان اگر خواستار بررسی این مسئله هستند، باید قانون اساسی را بررسی کنند... قانون اساسی ملک دولت، رئیس جمهور یا معارضان نیست... بلکه ملک ملت سوریه است و از این روی باید همه مواد قانون اساسی مورد همه پرسی قرار گیرد... این یکی از مسائلی است که در آن نشست می‌توان بررسی کرد، ولی [معارضان] نمی‌توانند بگویند که ما آن رئیس جمهور را میخواهیم یا این رئیس جمهور را نمیخواهیم؛ زیرا رئیس جمهور فقط از طریق صندوق رأی به قدرت می‌رسد... همه ملت سوریه رئیس جمهور خود را انتخاب می‌کنند نه بخشی از آن».

میتوان بر اظهارات نامزدهای ریاست جمهوری فرانسه حساب کرد

رئیس جمهور سوریه درباره انتخابات ریاست جمهوری آتی فرانسه تصریح کرد: «هیچ تماسی با آنان نداریم و نمی‌توانیم بر اظهارات و سخنرانیهای آنان در جریان تبلبغات انتخاباتایشان حساب کنیم... ما همیشه میگوییم که باید منتظر ماند و سیاست آنان را پس از تسلیم مسندشان دید... ولی همیشه امیدواریم که دولت یا رئیس جمهور آتی با واقعیت [با مسئله سوریه] برخورد کند و خود را از سیاستهایی کنار بکشد که از واقعیت ما جداست... همچنین امیدواریم که به سود ملت فرانسه عمل کنند».

وی درباره اظهارات فرانسوا فیون یکی از نامزدهای ریاست جمهوری فرانسه نیز خاطر نشان کرد: «سخنرانی وی در خصوص تروریستها یا اولویت بخشی وی برای مبارزه با تروریستها و عدم مداخله در امور سایر کشورها قابل استقبال است... ولی باید به هوش بود... زیرا آنچه ما طی چند سال گذشته آموختیم این بود که بسیاری از مسئولان چیزی می‌گویند و بر عکس آن عمل میکنند... ولی اگر به آنچه گفته عمل کند... بسیار خوب خواهد بود».

اظهار نظر اسد درباره احتمال کناره‌گیری از ریاست جمهوری

اسد در پاسخ به این پرسش که آیا تا کنون به کناره گیری از ریاست جمهوری فکر کرده یا خیر گفت: «آری... این مسئله به دو چیز بستگی دارد... نخست اراده و درخواست ملت سوریه... و اینکه بخواهند که این شخص رئیس جمهور باشد یا خیر... اگر بخواهم رئیس جمهور باشم، ولی ملت سوریه مرا نخواهند، حتی اگر در انتخابات نیز پیروز شوم، از حمایت زیادی برخوردار نیستم و نخواهم توانست در منطقه پیچیده ای مانند سوریه کاری انجام دهم... اینکه به عنوان رئیس جمهور انتخاب شوید، کافی نیست... بلکه باید از حمایت مردم برخوردار باشید.. بدیون این مسئله نمی‌توانم موفق باشم... مسئله دوم اینکه،... اگر احساس کنم که می‌خواهم رئیس جمهور شوم، خودم را نامزد خواهم کرد، ولی این مسئله منوط به عامل نخست است... اگر احساس کنم که ملت سوریه من را نمی‌خواهند طبیعتا رئیس جمهور نخواهم بود».

رئیس جمهور سوریه در پایان درباره تأثیر به روی کار آمدن «دونالد ترامپ» رئیس جمهور جدید آمریکا بر روی بحران سوریه گفت: «در حقیقت بخش بزرگتر یا بخش اصلی جنگ سوریه دارای ماهیت منطقه‌ای و بین المللی است... بخش ساده تر که می‌توان با آن تعامل داشت، بخش سوری-سوری است... اما بخش منطقه ای و بین المللی به صورت اصلی مبتنی بر رابطه آمریکا و روسیه است... اگر اقدام صادقانه ای برای بهبود روابط میان آمریکا و روسیه صورت گیرد، بر همه مشکلات دنیا از جمله سوریه تأثیر خواهد گذاشت».

ارسال نظر: