رئیس سابق بسیج اقتصادی در گفتگو با «نسیم آنلاین»: بازاری‌ها از سوء مدیریت دولت در گرانی‌های اخیر نهایت استفاده را بردند

تنظیم بازار کالاهای اساسی را از معاون رئیس‌جمهور بگیرید

کدخبر: 2082442

اسماعیلی گفت: تصمیمات اشتباه دولت موجب شده تا تنظیم بازار از دستش خارج شود و عده ای با کسب اطلاعات از انبارهای دولتی سو استفاده کنند

جواد اسماعیلی رئیس سابق بسیج اقتصادی و مشاور قائم مقام اسبق وزارت بازرگانی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی « نسیم آنلاین » در رابطه با تنظیم بازار کالاهای اساسی گفت: پیش از این تولید کننده، نظارت کننده و مدیریت تنظیم بازار هر کدام بر عهده یک وزارتخانه بود، اما در زمان فعلی این قاعده را بر هم زدند به طوری که هم تنظیم بازار و هم تولیدکننده یکی هستند. وقتی این دو یکی می شوند خطاهای مربوط به تنظیم بازار نیز بیشتر خواهد شد.

وی ادامه داد: مسلما همیشه اگر یک عده از دور کارها را زیر نظر بگیرند نظارت و تنظیم بهتر پیش خواهد رفت، متاسفانه در حال حاضر وزارت جهاد، هم نقش تولیدکننده و هم توزیع‌کننده را ایفا می کند و هم از طرف دیگر تنظیم بازار را در دست گرفته است، علت این نابه‌سامانی هم دقیقاً در همین روند نادرست است.

این کارشناس بازار در رابطه با واگذاری تنظیم بازار به معاونت اجرایی رئیس جمهور به «نسیم آنلاین» افزود: آقای شریعتمداری، بسیار برادر خوب و توانمندی است و سال‌ها تنظیم بازار را اداره کرده است اما از آن جهت که دور از موضوع توزیع است ممکن است این اشتباهات رخ دهد.

وی تصریح کرد: پیشنهاد روشن من این است که تنظیم بازار دوباره به وزارت صنعت، معدن و تجارت بازگردد که مسئولیت توزیع و نظارت را هم برعهده دارد. در این روش سازمان حمایت، بر روند نظارت داشته و بازرگانی داخلی هم توزیع می‌کند.

اسماعیلی بیان داشت: جهاد هم که مسئولیت تولید را عهده دار است، کار تولید خود را انجام دهد. به نظر من با این روال همه چیز به روزهای اول بازمی‌گردد.

پدر کوپن ایران اظهار داشت: پیش از این بسیاری از نابسامانی‌ها در صنعت و معدن و در بازرگانی قابل حل بود اما الان به طور مثال گوشت به شدت افزایش قیمت داشته است اما تنظیم بازار خوبی صورت نگرفت، در صورتی که چنان چه تنظیم بازار به درستی انجام می شد و ما در انبارهایمان گوشت حتی منجمد ذخیره کرده بودیم و آن ها را وارد بازار می کردیم تا این حد شاهد بالارفتن قیمت ها نبودیم.

اسماعیلی اضافه کرد: : در بسیاری از زمان ها اتفاق افتاده بود که قیمت گوشت وقتی بالا رفت، تنظیم بازار تصمیم گرفت و به سرعت گوشت منجمد را وارد بازار کرده و به این ترتیب به یکباره 6-5 هزار تومان قیمت آن پائین آمده است.

وی تأکید کرد: الان ماه ها است که حتی از متولیان حوزه هایی مانند گوشت دعوت هم نشده است تا در رابطه با مشکلات این بخش از آن ها همفکری به عمل آید و کار ریشه ای در مورد گرانی های اخیر گوشت صورت بگیرد.

اسماعیلی گفت: باید از افراد مطرح بخش های مختلف بازار و رئیس اتحادیه ها بخواهند تا بیایند گزارش بدهند و از نظرات آن ها استفاده شود. اما متأسفانه حتی جلسات ستاد تنظیم بازار آن چنان نامنظم برگزار می شود که به وجود آمدن چنین نابسامانی هایی دور از انتظار نیست.

وی عنوان کرد: جالب است تنظیم بازار دست جهاد کشاورزی است و اتحادیه زیر نظر صنعت و معدن! آیا این موضوع باعث نمی شود نابسامانی به وجود بیاید؟

اسماعیلی خاطرنشان کرد: دولت باید وضعیت را به همان وضع قبلی بازگرداند. حتی اگر قرار است تنظیم بازار از سوی آقای شریعت‌مداری در ریاست جمهوری هم نظارت شود خوب است، اما در سطح کلان تر باید باشد.

وی اضافه کرد: در حقیقت بهتر است در صنعت و معدن کارها انجام شود، و بعد اگر می خواهند ماهانه یا 45 روز یکبار، آخرین وضعیت را به آقای شریعت‌مداری به عنوان معاون رئیس‌جمهور گزارش دهند تا اگر یک عیب و ایرادی هم وجود دارد حل شود.

وی تأکید کرد: الان جی تی سی را زیر نظر خودشان برده اند و این هم یکی از اشتباهات این دولت بوده است، برای بازرگانی دولتی یا جی تی سی نباید این اتفاق صوررت میگرفت یعنی آنها یک کار بازرگانی را انجام می‌دهند اما در کنار تولید و جهاد کشاورزی قرار گرفت که این هم یکی از اشتباهات بود.

رئیس سابق بسیج اقتصادی بیان داشت: در گذشته پشتیبانی امور دام که کار بازرگانی انجام می‌داد و همچنین جی تی سی که کار بازرگانی انجام می‌داد، همه زیر نظر صنعت و معدن و بازرگانی بود. متاسفانه به غلط تصمیم گرفتند و آن را به جهاد کشاورزی بردند.

وی ادامه داد: پشتیبانی امور دام مسئول جمع آوری گوشت کشور، خرید گوشت و مرغ کشور بود، همیشه خیلی سریع وارد بازار می‌شد و بازار را تنظیم می‌کرد، جی تی سی نیز برنج ، روغن و حتی خوراک دام تهیه می‌کرد و هر زمان لازم بود وارد بازار می‌شد لذا همیشه کالا در بازار بود.

اسماعیلی گفت: بازاری‌ها نیز در این میان متاسفانه از عوامل نامناسب سواستفاده می‌کنند و اطلاعات انبارهای دولتی را به دست می آورند و بر اساس این اطلاعات کالاها را قیمت گذاری می کنند. گاهی نیز این تعیین قیمت موجب می شود که بر فرض مثال در برهه ای بدانند که دولت نمی‌تواند بازار را تنظیم کند لذا از این موضوع سواستفاده می کنند.

وی در پایان تأکید کرد: باید حتماً جی تی سی و پشتبانی امور دام، به وزارت صنعت و معدن بازگردد تا تنظیم بازار برگردد. خود کالا بخرد، نگهداری کند و هر زمان مشکل مرغ و گوشت پیش آمد آن را وارد بازار کند این کار، کار جهاد نیست.

ارسال نظر: