برنده فانوس جشنواره عمار در مستند "بومرنگ"

کدخبر: 2082468

مستند "بومرنگ" به تهیه کنندگی سید جمال عود سیمین و کارگردانی محسن نقی زاده بزودی پخش می‌شود.

به گزارش « نسیم آنلاین »، مستند «بومرنگ» که به تازگی جایزه فانوس جشنواره عمار در بخش بیداری اسلامی را دریافت کرده به ریشه یابی شکل گیری جریان داعش در منطقه می‌پردازد و تلاش نموده مسائل امروز جهان اسلام را به صورتی مبنایی طرح نمایند.

حجت الاسلام و المسلمین محسن نقی زاده کارگردان مستند «بومرنگ» موضوع مستند خود را ریشه یابی جریان‌های تکفیری در سابقه 30 سال گذشته آن در منطقه دانست و گفت: تا به امروز در مورد مدافعین حرم مستند‌های زیادی تولید شده ولی آنچه که به نظرم با کمبود مواجه بودیم ریشه یابی جریان‌های تکفیری و بررسی عمیق علل شکل گیری آن است که تلاش کردیم در این مستند به آن بپردازیم.

این کارگردان مستند ادامه داد: ریشه‌های اصلی جریان تکفیری در افغانستان است. در این مستند برای اولین بار ریشه‌های تکفیری در افغانستان مطرح می‌شود و از افرادی نام برده می‌شود و به فعالیت‌های آنها اشاره می‌شود که شاید کمتر کسی از آن اطلاع داشته باشد.

نقی زاده در ادامه به شکل گیری جریان تکفیری در سال‌های پس از حمله آمریکا به عراق اشاره کرد و گفت: پس از افغانستان، جریان تکفیری با محوریت زرقاوی به عنوان یکی از رهبران القاعده در عراق رشد می‌کند و با شروع درگیری‌های سوریه، القاعده عراق نیرو‌های خود را برای مبارزه با بشار اسد به سوریه گسیل می‌کند.

وی افزود: در سوریه، گروهک القاعده که با نام جبهه النصره مشغول به فعالیت بوده به اختلاف می‌خورند و با دو شقه شدن آن، داعش متولد می‌شود که ما تلاش کرده‌ایم تفاوت واقعیت میدانی داعش را با آنچه که داعش از خود به تصویر می‌کشد را نشان دهیم.

کارگردان مستند «بومرنگ»، ساخت این مستند را کاری طاقت فرسا خواند و اظهار کرد: برای ساخت این مستند، به طور تقریبی مجبور شدم تمام ویدئو‌هایی که از داعش وجود دارد را یک بار ببینم و برای رسیدن به سناریوی مستند، بیش از سه بار همه ویدئو‌ها را تدوین کنم.

حجت الاسلام نقی زاده در پایان به نمایش مستند در جشنواره عمار اشاره کرد و گفت: به لطف خدا با اکرانی که در جشنواره عمار داشتیم، مستنند مورد استقبال قرار گرفت و هم از نظر هیأت داوران توانست جایزه فانوس را دریافت کند و هم از طرف مخاطبان و مردم مورد لطف و توجه قرار گرفت.

مستند «بومرنگ» به تهیه کنندگی سید جمال عود سیمین، محصول نجوای زلال هنر است و در آینده نزدیک از شبکه‌های سیما پخش خواهد شد.

ارسال نظر: