«نسیم آنلاین» بررسی کرد: اروپا به عنوان بستری برای ظهور داعش در ۲۰۱۷

تروریست‌ها اسباب‌کشی می‌کنند

کدخبر: 2082483

یوروپل در اخرین گزارش خود که در خبرگزاری فرانسه منتشر کرد در خصوص تکامل روش‌های مورد استفاده داعش برای اجرای حمله‌ها تروریستی در اروپا و احتمال استفاده از خودرو‌های بمب‌گذاری شده، هشدار داه است، مسئله‌ای که به معنای حضور پررنگ‌تر تروریست‌ها در اروپاست.

گروه سیاسی « نسیم آنلاین »:: اروپا به دلیل داعیه دار بودن قوانین حقوق بشری و تنوعی که از لحاظ زیست محیطی، جمعیتی و جغرافیایی در خود جای داده و همچنین دسترسی مناسبی که نسبت به مناطق بحران زده غرب آسیا دارد، از اهمیت قابل توجهی برای مهاجران برخوردار است چنانکه وجود قوانین شنگن و از آن مهمتر وجود شرایط زندگی و ملزومات آن در این قاره در کنار رشد اقتصادی، همواره اروپا را به یکی از نقاط مورد توجه مهاجران تبدیل کرده است.

بعداز بروز بحران تروریستی در منطقه غرب آسیا یکی از مهمترین مسائلی که در رسانه ها به آن پرداخته شد بحران مهاجرت و وجود ملیت های مختلف اروپایی در بدنه گروه های تروریستی-تکفیری بود.

برخی کارشناسان با اشاره به موضوع جنگ در خاورمیانه، مسئله مهاجرت ساکنان مناطق بحران زده به اروپا را مورد بررسی قرار داده و این مسئله را بحران پیش روی اتحادیه و کشورهای اروپایی عنوان کردند.

از سوی دیگر سرویس‌های اطلاعاتی کشورهای اروپایی در چند نوبت مختلف اقدام به انتشار گزارش های گوناگونی در سطح رسانه های جهان کرده و نگرانی خود را نسبت به موج انسانی جذب شده توسط گروه های تروریستی و انتقال بخش اعظمی از این ظرفیت انسانی به عراق و شام اعلام کردند.

هر چه از شروع جنگ و بحران تروریستی غرب آسیا گذشت درجه هشدار ها نیز افزایش یافت .اوج اقدامات امنیتی اروپا را میتوان بعد از حوادث تروریستی فرانسه و بلژیک مشاهده و آن را آغاز ورود زبانه های آتش به قاره سبز دانست.

در این بین نظر و تحلیل های مختلفی در خصوص موضوع مهاجرت مطرح است که از دو دیدگاه مختلف میتوان آن ها را بررسی کرد.

اولین موضوعی که بعد از ظهور گروه های تروریستی تکفیری در خاورمیانه بیش از هر مسئله ای به چشم آمد وجود عناصر مسلحی با شکل و شمایلی غیر از بومیان مناطق عراق و سوریه در میان تروریست ها بود.

شکل گیری گردان های مهاجرین و شوالیه در گروه تروریستی داعش که بدنه آنها را همان طور که از اسم آن ها پیداست شهروندان مهاجر اروپایی شکل می‌دهند خود جای بحث و تامل دارد. چگونگی جذب ،انتقال و سازماندهی افرادی که خود داعیه دار تمدن هستند آن هم در میان گروه هایی با ایدئولوژی وهابی توجه بسیاری از کارشناسان را به خود جلب کرده است.

قبل از بررسی چگونگی پیوستن شهروندان اروپا به گروه های تکفیری باید به موضوع مهمتری اشاره داشت. بعد از تجربه جنگ افغانستان و عراق سرویس های اطلاعاتی و امنتی غرب و اروپا به این نتیجه رسیدند که برای کاهش هزینه و تلفات و خسارت های احتمالی وارده به سیستم نظامی کشور های عامل باید شکل دیگری بحران و جنگ را در غرب آسیا پیاده کرد.

شکل دیگری از جنگ که نه تنها همه اهداف روپا را در حوزه نظامی تامین کند بلکه بستری را شکل دهد تا فروش سلاح به عنوان یکی از مهمترین محصولات غرب و اروپا را همچون گذشته به کشور های مقصد با روندی رو به رشد رو سازد.

این پروژه حتی قابلیت این را داشت تا علاوه بر تامین اهداف خارجی ،در حوزه داخلی نیز کاهش هزینه ها برای مقابله با جرم و جنایت را نیز محقق سازد. همچنین میتوانست وضعیت شمار زندانیان آمریکا و اروپا و کشورهای همراه را که یکی از بزرگترین مشکلات سیاسی و اقتصادی کشورهای به اصطلاح حامی حقوق بشربه شمار میرود نیز مرتفع سازد.

بر همین اساس پروژه جنگ نیابتی در دستور کار قرار گرفت. جنگی که دیگر نیازی به لشکر کشی غرب به خاورمیانه ندارد و همزمان میتواند زمینه را برای فروش سلاح های تولیدی کارخانجات آمریکا و اروپا مهیا سازد.

همچنین بهانه وجود تهدید تروریستی را برای حضور اشغالگران غربی در کشورهای غرب آسیا فعال نگه دارد و همزمان بتواند عمق استراتژیک اسلام انقلابی ایران را مورد هدف قرار دهد. امنیت اسرائیل تامین میشود و هر دو سمت جنگ مسلمان اسن که بر زمین میافتد. حتی یک کشته هم برای سیستم نظامی غرب در پی ندارد.

اما خلق بحران تروریستی تمام عیاری در این منطقه چگونه میتواند منافع داخلی کشورهای غربی را تامین کند به شکلی که هم صرفه اقتصادی داشته باشد و هم پرچم حقوق بشر را به اهتزاز درآورد.

وجود زندانیان بیشمار در زندان های اروپا و آمریکا و کشورهای حوزه خلیج فارس همواره یکی از دغدغه های دولت های مختلف در کشور های مذکور به شمار میرفت. بعد از بروز جنگ در سوریه که عراق را نیز کمی بعد در برگرفت اسناد مختلفی از کشورهای گوناگون اروپا و عربی منتشر شد که متن آن حکایت از انتقال بخش قابل توجهی از زندانیان و جنایت کاران این کشورها به عراق و سوریه داشت.

کشورهای مذکور برای خالی کردن زندان های خود که میتوانست ژست حقوق بشری آنها را حفظ و هزینه های تحمیلی به دولت ها را برای نگهداری این زندانیان کاهش دهد اقدام به انتقال و ایجاد شروطی برای بخشش ادامه مدت احکام صادر شده علیه آنها کرد. هر یک از زندانیانی که در عراق و سوریه طی دوسال حضور زنده بماند باقی مدت حبس وی بخشیده می‌شود.

سایر شهروندان اروپایی و غیر سوری و عراقی حاضر در مناطق درگیری که عضو گروه های تکفیری میباشند در مدت زمان 15 سال گذشته که القاعده با نام های مختلف اقدام به ایحاد چایگاه در کشورهای مختلف کرده جذب و در نهاین برای جنگ خاورمیانه منتقل شده اند.

این در حالی است که خبرگزاری روسی راشا تودی در خبری در هفته گذشته اعلام کرد: یوروپول در رابطه با حضور هزاران نیروی آموزش دیده داعشی در این قاره، به اعضای اتحادیه اروپا هشدار داد .

در همین راستا "راب وین رایت" رییس یوروپول در اظهار نظری عنوان کرد:اروپا اکنون با بزرگترین تهدید تروریستی 10 سال اخیر رو به رو است. احتمال وقوع حمله‌های تروریستی توسط داعش و دیگر گروه‌های تندرو در اروپا، وجود دارد . وی اضافه کرد که بیش از پنج هزار نیروی آموزش دیده داعشی در اروپا آزادانه زندگی می‌کنند .

برخی کارشناسان مسائل بین الملل معتقدند که ظرفیت تروریست های مهاجر بعد از گذشت مدتی معین در سرزمین های عراق و سوریه برای انجام ماموریت به کشورهای خود بازمیگردند که این موضوع تا چندی قبل قابل کنترل و بعد از مدتی از کنترل سرویس های غربی و اروپایی خارج شده است. به اعتقاد آن ها اقدامات تروریستی اروپا نیز در مواردی از همین مسئله پیروی میکند و سرویس های اطلاعاتی و امنیتی در بعضی از موارد توانایی برخورد با اثر خلق شده خودشان را نداشته اند .

برخی دیگر جذب و انتقال شهروندان اروپا به گروه های تروریستی را منتفی دانسته و وقوع چنین رخدادهایی در اروپا را ناشی از وجود پناهجویان و آوارگان جنگی سوریه و عراق می‌دانند.

در همین رابطه رییس یوروپول ارتباط حضور تروریست‌ها در اروپا با مهاجرت پناهجویان را رد کرده و گفت: نشانه و مدرک قابل استنادی در رابطه با این مساله که تروریست‌ها به همراه مهاجران وارد اروپا می‌شوند، وجود ندارد .

اما حالا یکی از مسائلی که به عنوان تهدیدی جدی مورد توجه قرار گرفته است موضوع بازگشت تروریست هابه وطن خود و تغییر الگوی عملیاتی در اروپا و سایر کشورهای جهان است.

یوروپل در اخرین گزارش خود که در خبرگزاری فرانسه منتشر کرد در خصوص تکامل روش‌های مورد استفاده داعش برای اجرای حمله‌ها تروریستی در اروپا و احتمال استفاده از خودرو‌های بمب‌گذاری شده، هشدار داد .

به گفته یوروپل تروریست های تکفیری که در اروپا اقدام به انجام عملیات های تروریستی کرده‌اند تنها چهار حالت عملیاتی را مورد استفاده قرار داده و امکان تغییر نوع عملیات به اشکال گوناگون برای آنها محتمل است.

کارشناسان مسائل امنیتی معتقدند داعش هنوز از مواد انفجاری نظامی و قدرتمند که تنها می‌توان در خودرو قرار داد، استفاده نکرده است. اما روش‌های این گروه تروریستی در سوریه و عراق، بخصوص استفاده از خودرو‌های بمب‌گذاری شده، روزی در اروپا نیز به کار گرفته خواهد شد .

به اعتقاد برخی تحلیلگران مسائل بین الملل داعش در پاریس و بروکسل که حمله‌های تروریستی گسترده اجرا کرد قصد به کارگیری خودرو‌های بمب‌گذاری شده را داشت که با وجود شرایط امنیتی این شهر‌ها، مجبور به تغییر استراتژی خود شده و از بمب‌گذار‌های انتحاری با کمربند‌های انفجاری استفاده کرد.

با انتقال بخش اعظمی از عناصر اروپایی گروه های تروریستی داعش و القاعده به اروپا سال 2017 را میتوان سالی با بیشترین تهدیدات امنیتی پیش روی قاره سبزعنوان کرد که وجود بیش از 4500 تروریست در کشورهای مختلف اروپا خود میتواند زمینه ساز بروز بحرانی دیگر در قاره ای دیگر باشد.

ارسال نظر: