در مناظره با موضوع آلودگی هوا مطرح شد:

شهرداری‌ها در مقابله با آلودگی هوا دست تنها هستند/ بودجه حمل‌ونقل عمومی صرف «وام خودرو» شد

کدخبر: 2082845

شهرداری‌ها عملا برای مهار آلودگی هوا به وسیله افزایش ظرفیت ناوگان حمل‌ونقل عمومی دست‌تنها هستند.

به گزارش « نسیم آنلاین » فرهنگ نیوز نوشت:

روز جمعه یک مناظره زنده تلویزیونی با موضوع «آلودگی هوا» برگزار شد که در قالب آن، از مردم و چهار مناظره‌کننده خواسته شد به یک سوال انحرافی درباره این معضل مشترک کلان‌شهرها پاسخ دهند. محتوای سوال مذکور از این جهت انحرافی بود که در قالب آن به جای اینکه به چالش اصلی آلودگی هوا و از آن مهم‌تر، منبع اصلی انتشار ذرات آلاینده در هوای کلان‌شهرها بپردازد، به سراغ منبع فرعی یعنی کارخانه‌ها رفته بود. سوال این بود که « اگر برای مقابله با آلودگی هوای کلان‌شهرها، دولت ناچار به تعطیلی چند کارخانه باشد، به نظر شما بین حفظ اشتغال و هوای پاک کدام را برمی‌گزیند؟ 1- شغل کارگران؛ 2- هوای پاک». این در حالی است که اساسا متهم اصلی آلودگی هوای هشت کلان‌شهر کشور،‌ منابع ثابت که شامل کارخانه‌ها و واحدهای صنعتی می‌شود، نیستند؛ بلکه برابر اعلام رسمی مراجع مختلف سنجش آلودگی هوا در کشور و نیز طبق گفته اعضای مناظره‌کننده حاضر در این برنامه، سهم منابع متحرک که عمدتا شامل وسایل نقلیه موتوری (خودروها و موتورسیکلت‌ها) می‌شود، بسیار بیشتر است.

به این ترتیب سوال اصلی نظرسنجی به شکلی انتخاب شده بود که به جای پرداختن به متهمان ردیف اول آلودگی هوا یعنی خودروها و موتورسیکلت‌ها، به سراغ منبعی رفته بود که تنها مسبب تولید 4/ 2 درصد از آلاینده‌های منتشر شده در هوای شهر است!

نکته تامل برانگیز که در این مناظره اتفاق افتاد، قرار گرفتن مناظره‌کنندگان در مقام منتقد و مطالبه‌گر به جای پاسخگویی به مردم یا تشریح اقدامات موثر انجام شده برای کاهش آلودگی هوا بود! علاوه بر نمایندگان وزارت صنعت، معدن و تجارت و سازمان حفاظت محیط‌ زیست، مهدی جمالی‌زاده، شهردار اصفهان و احد افتخاری به‌عنوان کارشناس محیط زیست در این مناظره شرکت داشتند.

مردم و مخاطبان مناظره صبح جمعه که از شبکه یک تلویزیون پخش شد، در جست‌وجوی آشکار شدن دو واقعیت دراین برنامه بودند، نخست اینکه بدانند راهکار کارآمد برای کنترل آلودگی هوا چیست و دوم اینکه بدانند مسوولان در این راستا چه اقداماتی انجام داده‌اند و چرا این اقدامات، نتوانسته آلودگی هوا را مغلوب کند؟ اما محتوای اظهارات مطرح شده در مناظره به این دو سوال روشن پاسخ نداد؛ ضمن اینکه جای خالی یک مقام مسوول از مدیریت شهری تهران در مناظره روز جمعه خالی بود. اگرچه آلودگی هوا چالش مشترک هشت کلان‌شهر کشور است اما ابعاد این عارضه زیست‌محیطی در پایتخت به دلیل تراکم جمعیت و حجم ترافیک و نیز به علت استقرار دولت در تهران به منزله پایتخت، به مراتب بیشتر است. اما در این برنامه بحث پررنگی درباره برنامه‌های مقابله با آلودگی هوای شهرها در چارچوب اختیارات مدیریت شهری مطرح نشد.

اگرچه کل محتوای مناظره دو سوال اصلی مردم را پاسخ نداد اما اظهارات شهردار اصفهان دراین مناظره نسبت به سایر مناظره‌کنندگان بر جنبه‌های متفاوتی از موضوع که کمتر به آنها پرداخته شده است، متمرکز شد. جمالی‌زاده اعلام کرد بین بدخلقی و آلودگی هوا در کلان‌شهرها رابطه مستقیم وجود دارد و به استناد بررسی‌های پزشکی، هر قدر در یک شهر بزرگ و پرجمعیت، آلودگی هوا شدت بیشتری داشته باشد، کیفیت زندگی در آن شهر کاهش می‌یابد و افزایش بدخلقی و عصبانیت میان شهروندان را به دنبال دارد. او آلودگی هوا را عارضه‌ای بدخیم نامید و گفت: شهرداری‌ها عملا برای مهار آلودگی هوا به وسیله افزایش ظرفیت ناوگان حمل‌ونقل عمومی دست‌تنها هستند؛ کمااینکه در گذشته سهم شهرداری‌ها از خرید یک دستگاه اتوبوس 100 میلیون تومانی، فقط 15 میلیون تومان بود اما امروز که قیمت اتوبوس به بیش از 400 میلیون تومان رسیده است، باید تمام هزینه آن را به تنهایی تامین کنند و خبری از کمک دولتی نیست؛ ضمن اینکه منابع تولید آلاینده‌های هوای کلان‌شهرها نیز عوارض فعالیت خود را که در واقع،‌ پول خون مردم است به شهرداری‌ها پرداخت نمی‌کنند.

شهردار اصفهان از دو مقام مسوول دولتی حاضر در مناظره سوال جالبی پرسید که با وجود رابطه تنگاتنگ با حوزه فعالیت آنها، هیچ‌یک قادر به پاسخگویی نبودند. او درباره تعداد کارخانه‌های تولیدکننده دوچرخه و موتورسیکلت برقی سوال کرد و یاراحمدی و رجبی هر دو ابراز بی‌اطلاعی کردند!

البته یاراحمدی از احتمال تولید موتورسیکلت برقی در سال 96 خبر داد و گفت در دو استان سرمایه‌گذارانی از بخش خصوصی به این حوزه ورود کرده‌اند، اما بی‌اطلاعی مقامات دولتی از وضعیت تولید وسایل نقلیه غیرموتوری حاکی از غفلت آنها نسبت به تشویق ساکنان کلان‌شهرها به استفاده از حمل‌ونقل پاک است. در ابرشهر پاریس، پنج درصد از سفرهای درون‌شهری با دوچرخه انجام می‌شود و در دیگر کلان‌شهرهای دنیا نیز شهرداری‌ها به این سمت حرکت کرده‌اند که مسیر عبور و مرور مخصوص دوچرخه ایجاد و در مقابل مسیر تردد خودروهای شخصی را محدود کنند. وی میزان تلفات انسانی سالانه ناشی از آلودگی هوا در کشور را با تلفات سقوط 40 فروند هواپیمای فوکر 100 برابر دانست و گفت: در صورت سقوط هواپیما رسانه‌ها، مسوولان و افکار عمومی بر موضوع متمرکز می‌شوند اما کسی در برابر تلفات آلودگی هوا موضع نمی‌گیرد.

احد افتخاری، کارشناس محیط زیست نیز با اشاره به تصویب طرح جامع آلودگی هوا از سوی دولت در سال 79، گفت: این طرح هفت محور داشت که در سه محور اصلی آن شامل استانداردسازی خودروها، از رده خارج کردن خودروهای فرسوده و ارتقای ناوگان حمل‌ونقل عمومی توجه کافی نشده است.

در همین رابطه، شهردار اصفهان از پرداخت وام دولتی برای خرید خودرو شخصی انتقاد کرد و این سوال را مطرح کرد که آیا نجات خودروسازان برای دولت مهم‌تر است یا نجات مردم از آلودگی هوا؟ اشاره جمالی‌زاده به پرداخت وام 25 میلیون تومانی خرید خودرو بود که سال گذشته با هدف خروج بازار خودرو از رکود به مردم پرداخت شد و در قالب آن 2هزار و 500 میلیارد تومان در قالب 130 هزار فقره وام، صرف خرید خودروی شخصی شد؛ رقمی که دولت با آن می‌توانست بالغ بر 6‌هزار و 250 دستگاه اتوبوس برای تقویت ناوگان حمل‌ونقل عمومی کلان‌شهرها خریداری کند.

ارسال نظر: