در جریان بررسی مواد ارجاعی لایحه برنامه ششم توسعه؛

وزارت با ارتباطات مجلس را دور زد!

کدخبر: 2082936

نمایندگان مردم در خانه ملت در حالی به وزارت ارتباطات برای افزایش پهنای باند اینترنت کل کشور اعطای مجوز کردند که در بیانات صریح رهبر انقلاب، پرهیز از این امر تا قبل از تکمیل شبکه ملی اطلاعات و پروژه‌های اقماری آن مورد تأکید قرار گرفته بود.

به گزارش « نسیم آنلاین »، در جریان بررسی مواد ارجاعی لایحه برنامه ششم توسعه کل کشور، نمایندگان مردم در خانه ملت به وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات اجازه دادند در طول اجرای برنامه ششم توسعه نسبت به افزایش ظرفیت انتقال پهنای باند عبوری از کشور به ۳۰ ترابیت بر ثانیه اقدام کند.

این مجوز مجلس به وزارت ارتباطات برای افزایش پهنای باند اینترنت کل کشور در حالی اعطا شد که علاوه بر نادیده گرفتن تخلفات وزارت ارتباطات در حوزه شبکه ملی اطلاعات، به فرمایشات رهبر معظم انقلاب نیز بی‌توجهی صورت گرفت؛ چراکه در پیوست حکم اعضای شورای عالی فضای مجازی در سال 1390 آمده است:«ضروری است قبل از تکمیل شبکه ملی اطلاعات و پروژه‌های اقماری آن و نیز صدور مجوز شورای عالی برای آغاز به کار آن، درخصوص پهنای باند اینترنتی با ارائه وعده‌های گوناگون، انتظارات کاذب ایجاد نشود.»

برخلاف آنکه وزیر ارتباطات همواره اذعان داشته که تمامی طرح‌ها و برنامه‌های شبکه ملی ‌اطلاعات را آماده کرده و مورد توجه قرار داده ‌است، اما طبق اسناد بالادستی (قانون پنجم توسعه) طرح شبکه ملی اطلاعات حداکثر تا ابتدای سال ۹۲ باید اجرایی می‌شد که تنها فاز نخست این شبکه تابستان امسال عملیاتی و طی مراسمی افتتاح شد.

زد و بند نمایندگان با دولت!

جالب این است پیش‌تر از این برخی نمایندگان، در مخالفت با افزایش پهنای باند و به تعویق افتادن در راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات گفته بودند: «طبق قوانین کشور تا زمانی که شبکه ملی اینترنت کشور تکمیل نشود، نباید پهنای باند اینترنت کشور گسترش یابد.» اما امروز در واپسین روزهای بررسی برنامه ششم دست دولت برای افزایش پهنای باند باز گذاشته می‌شود، بی‌آنکه حتی به مطالبه عمومی مردم نسبت به راه‌اندازی و اتمام پروژه شبکه ملی اطلاعات بهایی داده شود.

نصر الله پژمان فر، رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی ضمن خودداری از مصاحبه درباره اعطای مجوز مجلسی‌ها به وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات جهت افزایش ظرفیت انتقال پهنای باند عبوری از کشور در نهایت اظهار داشت: من مخالف بودم و به دنبال این هستم تا اقدامات دیگری انجام دهم.

وی در رابطه با موافقت نمایندگان نسبت به افزایش پهنای باند به این جمله بسنده کرد که «با دولتی‌ها زدند» این جمله وقتی قابل تأمل‌تر می‌شود که چند روز پیش محمود واعظی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، گویی از این اعطای مجوز یقین داشت، چنانکه از افزایش دو و نیم برابری پهنای باند خارجی به جای راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات خبر داده و گفته بود: «پهنای باند اینترنت تا پایان امسال به 10 هزار گیگابایت در ثانیه معادل 2/5 برابر وضعیت فعلی افزایش می‌یابد.»

دولت، مجلس را دور زد!

روح الله مؤمن نسب، پژوهشگر و کارشناس مسائل فضای مجازی در واکنش به خبر اعطای مجوز مجلس به وزارت ارتباطات برای افزایش پهنای باند اینترنت کل کشور نیز اظهار داشت: این مجوز مخالفت صریح با فرمایشات رهبر معظم انقلاب بوده است. وزارت ارتباطات با بی‌توجهی به فرمایشات رهبر معظم انقلاب در صدد کسب مجوز مجلس بر آمد.

وی به ارتباطات مشکوک برخی نمایندگان در این میان اشاره کرد و یادآور شد: مجلس نیز در روزهای پایانی بررسی برنامه ششم توسعه دور خورد و اقدام به اعطای مجوزی کرد که خلاف صریح فرمایشات رهبر انقلاب است.

امروز انگشت اشاره به سمت کسانی است که با بی‌توجهی به تأکیدات رهبر معظم انقلاب نسبت به انقلابی عمل کردن در فضای مجازی، نه‌تنها اهمیت این نگرانی‌ها را جدی نمی‌گیرند، بلکه با زیر پا گذاشتن تأکیدات صریح و روشن، از مطالبه عمومی ملت نیز عبور می‌کنند.

وقت آن رسیده است که بپرسیم دلیل ایستادگی، مقاومت، تعلل، بهانه‌تراشی و در نهایت زیر پا گذاشتن تأکیدات رهبر انقلاب چیست؟!

آیا اساساً نمایندگان موافقی که اقدام به این اعطای مجوز کردند، از بی‌قانونی مکرر دولتی‌ها و ایستادگی تمام قد مقابل دستورات صریح، در این زمینه خبر دارند؟!

کجا هستند آنان که قبل از ورود به خانه ملت، خود را انقلابی معرفی می‌کردند تا امروز در مقابل چنین اقدامات سخیف و جسارت‌واری بایستند؟!

اساسا نمایندگانی که به این متن رأی داد‌ه‌اند، خبرداشته اند چه چیزی را از تصویب گذرانده‌اند؟! فاتحه تولید و کارآفرینی ملی پیش ان که بیشتر خوانده شود باید از نهایی شدن از این مصوبه خلاف قانون جلوگیری به عمل آید.

منبع : روزنامه جوان

ارسال نظر: