معاون اول رئیس جمهور در کنگره ملی مدیریت امور جوانان:

مسائل فنی بروز حادثه پلاسکو در دولت بررسی می‌شود/ نباید همیشه افراد پا به سن در پست‌های مدیریتی باشند

کدخبر: 2083879

معاون اول رئیس جمهور با اشاره به حادثه ساختمان پلاسکو گفت: اینگونه مسائل نیازمند بررسی‌های بعدی است و باید مسائل فنی عل بروز اینگونه حوادث در جای خود در دولت رسیدگی شود.

به گزارش « نسیم آنلاین »، فارس نوشت:

اسحاق جهانگیری در مراسم کنگره ملی مدیریت امور جوانان که هم‌اکنون با حضور وزیر ورزش و جوانان، استانداران کشور و برخی از نمایندگان مجلس در محل هتل المپیک در حال برگزاری است، با اشاره به حادثه تلخ ریزش ساختمان پلاسکو گفت: قبل از هرچیز حادثه تلخ و تأسف‌آور آتش‌سوزی و ریزش ساختمان در تهران را که منجر به این شد که جمع زیادی از عزیزان و عزیزان فداکار و ارزشمند و انسان‌دوست آتش‌نشانی که در مواقع سخت و در لحظاتی که دیگران به کمک آنها نیاز دارند به پا می‌خیزند، درگیر این حادثه شوند و با جانفشانی و ایثارگری برای نجات دیگران جان خود را به خطر انداختند.

وی با بیان اینکه تعداد زیادی از عزیزان زیر آوار هستند، گفت: از درگاه خداوند مسئلت داریم که بتوانیم به آنها به صورت سالم و زنده دسترسی پیدا کنیم و اگر تقدیر الهی چیز دیگری باشد، به بازماندگان تسلیت عرض می‌کنیم.

معاون اول رئیس جمهور افزود: ملت ایران نشان داد در مواقع حساس همواره در صحنه هستند و همکاری و همدلی آنها سرمایه بزرگی است، در این حادثه تلخ و در همان لحظات اول بسیاری از عزیزان به مراکز انتقال خون رفتند تا شاید بتوانند کمکی به حادثه‌دیدگان انجام دهند.

جهانگیری ادامه داد: البته اینگونه مسائل نیازمند بررسی‌های بعدی است افرادی که آسیب‌های مالی و هم کار خود را از دست داده‌اند باید مورد بررسی قرار گیرند و مسائل فنی بروز این حادثه نیز باید در جای خود در دولت رسیدگی شود.

وی ادامه داد: در این فرصت کوتاه مطالب زیادی از جوانان و از نمایندگان سمن‌ها گفته شد که بسیار مهم است و از باب مسئولیت اجرایی که بنده در دولت تدبیر و امید دارم و از منظر فردی که بیشترین دوران کاری خود را در زمینه توسعه ملی گذرانده است سعی می‌کنم به این موضوع بپردازم. اگر به زبان ساده توسعه ملی را ارتقای ظرفیت‌های مادی و معنوی کشور بدانیم و در واقع از نظر مادی و معنوی به دنبال گسترش و توسعه ظرفیت‌ها باشیم بالا بردن ظرفیت‌های مادی، فیزیکی و طبیعی و گسترش بهره‌وری و اثربخشی آنها و اندیشیدن به توسعه ظرفیت انسانی می‌تواند به توسعه کشور منجر شود.

جهانگیری ادامه داد: بدون تردید در هر کشوری به ویژه کشور ما که بیش از یک سوم جمعیت آن جوان است مقوله جوان در قالب هر دو ظرفیت می‌‌گنجد هم ظرفیت مادی و هم ظرفیت معنوی، این توسعه ملی از هر دو منظر باید به موضوع جوانان به عنوان مهمترین سرمایه اساسی توجه داشته باشد.

معاون اول رئیس جمهور، افزود: زمانی که شاخص‌های موفقیت یا عدم موفقیت در توسعه ملی را نگاه می‌کنیم حتماً یکی از مواردی که این شاخص می‌تواند وضعیت را نشان دهد حوزه جوانان است. همان طور که مطابق نظر بسیاری از کارشناسان توسعه از جمله مبانی توسعه توجه به حقوق و مشارکت جوانان است.

وی اظهار داشت: اگر حقوق رعایت شود و مشارکت شکل بگیرد توسعه اتفاق افتاده است، توسعه حق‌مدار و مشارکت‌جو تعابیری است که در بسیاری از کلید واژه‌های توسعه‌ای بررسی می‌شود.

جهانگیری ادامه داد: باید بدانیم که جوانان چه حقوقی دارند و حد مشارکت آنها چیست، جامعه ما به این دو مدل چگونه می‌نگرد و نظام ما چه سیاست‌ها و برنامه‌هایی برای حوزه جوانان دارد. اگر کنگره‌هایی مشابه این کنگره بتوانند به این سؤال پاسخ دقیق بدهند که نظام در راه تحقق حقوق و افزایش مشارکت جوانان چه سازوکارهایی را در پیش بگیرد می‌توانیم به سیاست‌های دقیقی برسیم.

معاون اول رئیس جمهور با بیان اینکه بنده نمی‌خواهم از ضرورت اصلاح نگرش اجتماعی در حوزه جوانان صحبت کنم، گفت: تغییر نگرش اجتماعی نسبت به مسأله حقوق جوانان از مسائل کلیدی است که در جای خود باید به آن پرداخته شود. ما سرمایه‌های بالقوه و نهفته فراوانی در کشور داریم که می‌تواند برای تدوین و اقدام در حوزه جوانان کمک زیادی باشد.

وی ادامه داد: نگاهی که دین به مسأله جوان دارد و نگاهی به زندگی پیامبر اکرم(ص) و ائمه اطهار(ع) نشان می‌دهد که در جای جای دین به موضوع جوان و جوانی به عنوان یکی از اصلی‌ترین سرمایه‌ها پرداخته شده است. همین‌طور در فرهنگ و تمدن ایرانی نیز موضوعات فراوانی دیده می‌شود که در آن بر قدر شناختن جوانی تأکید می‌شود.

جهانگیری با بیان اینکه بسیاری از اقدامات در برهه‌های مختلف تاریخی مانند انقلاب اسلامی و جنگ تحمیلی، حضور جوانان در دوران سازندگی در دوران اصلاحات و مشارکت‌های سیاسی اجتماعی و توسعه علمی فناوری نشان‌دهنده نقش مؤثر جوانان در تاریخ ایران است، گفت: همواره نقطه اصلی و کانون اصلی این فعالیت‌ها جوانان هستند. نگاه معمار اصلی نظام حضرت امام خمینی (ره) همواره نقطه امیدی برای جوانان بود. در صحبت‌های امام راحل و مقام معظم رهبری همواره بر این موضوع تأکید شده است که تکیه آنها بر جوانان است.

معاون اول رئیس جمهور افزود: سرعت تحولات در جهان کنونی بسیار زیاد است و در این میان گروهی نقش تعیین‌کننده دارند که جوانان آنها در اولویت قرار گیرد. چرا که جوانی یک فرصت است.

وی ادامه داد: مسئولان در هر سطحی از مسئولیت و در هر جایی که ایستاده‌ایم ناگزیریم به اعتبار سرمایه‌ها به جوانان به عنوان یک فرصت نگاه کنیم و نگاه ما به جوانان فرصت‌انگارانه باشد نه تهدیدانگارانه، از جوان و جوانی نترسیم و نباید مدام به فکر مهار و کنترل جوانان باشیم. آنها می‌توانند با خلاقیت موانع را بردارند، عده‌ای جوانی را با جرم یکی می‌دانند در حالی که جوانی جرم نیست و یک فرصت بزرگ استثنایی برای کشور است که از این فرصت باید برای رشد و شکوفایی کشور استفاده کرد.

جهانگیری افزود: برای اینکه به مسائل جوانان در نظام مدیریتی بپردازیم نباید همواره به یک جاده یک‌طرفه بیندیشیم و افراد پا به سن در مدیریت‌ها حضور پیدا کنند و نسل جوان مکلف به اجرای تصمیمات آنها شوند.

معاون اول رئیس جمهور اظهار داشت: وقتی شورای عالی جوانان برگزار شد در جایی نوشته شده بود که هیچ کدام از اعضای این شورا کمتر از 50 سال سن نداشتند و این برای من جالب بود. در جاهایی که برای جوانان تصمیم‌گیری می‌شود جوانان باید حضور قطعی داشته باشند که اگر نیاز بود حرف آخر آنها نیز شنیده شود.

وی ادامه داد: نیاز جوانان در حوزه‌های اشتغال، فرهنگ، فراغت، فعالیت‌های جنبی، سیاست و نقش‌آفرینی‌های مدنی باید مورد توجه باشد و برای آنها برنامه عملیاتی داشته باشیم. مهمترین وظایف ما شناخت دقیق نیازها، پرسش‌ها و مسائل پیش‌روی جوانان است.

جهانگیری افزود: راهکار مسائل و مشکلات اصلی جوانان باید از درون ستادهای استانی بیرون بیاید و در آنها برنامه‌ریزی‌های لازم صورت گیرد. موضوع جوانان تنها موضوع یک وزارتخانه نیست و به همین دلیل نباید تنها بر روی یک دستگاه متمرکز شد. وزارتخانه‌هایی مانند آموزش و پرورش، آموزش عالی، آموزش پزشکی و وزارتخانه‌هایی که متولی ایجاد اشتغال و تسهیل ازدواج جوانان هستند نیز در این میان نقش بسیار مهمی دارند و باید در این زمینه دخیل باشند، بنابراین موضوع جوانان یک امر فرابخشی است و در نهایت این مصوبات باید در شورای عالی جوانان بررسی و تصویب شود.

معاون اول رئیس جمهور از نظر حاکمیتی جامعه جوان باید نگاهی سراسر امید داشته باشد و مهم‌ترین وظیفه تمام دولت‌ها و مخصوصاً دولت در برهه کنونی این است که امید باید همواره در نسل جوان وجود داشته باشد. اطمینان شغلی، امنیت اجتماعی، احساس منزلت و حرمت اجتماعی باید برای جوانان شکل بگیرد و دولت تدبیر و امید وظیفه دارد در این زمینه گام بردارد. امیدواریم با فعال کردن شورای عالی جوانان و به همت وزیر ورزش و جوانان شاهد اقدامات خوب و مؤثری در این زمینه باشیم و جوانان نیز باید در این میان بر خواسته‌های خود پافشاری کنند. راه‌اندازی خانه‌های جوان در تمام استان‌ها خبر خوبی بود که امیدواریم این خانه‌های جوان به مرکزی برای جمع شدن جوانان و تبادل‌نظرات آنها تبدیل شود.

ارسال نظر: