پیشنهاد به مسئولان رسانه ملی؛

امکان پخش سریال "معمای شاه" را در شبکه‌های منطقه‌ای فراهم کنید

کدخبر: 2084018

بسیاری از جوانان و نوجوانان ما امروز بعد از گذشت بیش از سه دهه از انقلاب اسلامی هنوز با فلسفه انقلاب، ارزش‌ها و ظرفیت‌های آن آشنا نیستند و از سوی دیگر نظام سلطه هم بیکار ننشسته است.

گروه فرهنگی « نسیم آنلاین »؛محمدجواد اسدیان - با گذشت نزدیک به چهل سال از پیروزی انقلاب اسلامی، امروز، گفتمان انقلاب اسلامی در گستره سیاسی و اجتماعی بسیاری از کشورهای منطقه و جهان گسترش یافته و بیش از هر زمانی شاهد تبلور این گفتمان در جنبش های انقلابی مردم یمن، بحرین و در کشورهای چون: سوریه و لبنان هستیم. علاوه بر کشورهای منطقه این گفتمان در دورترین نقاط دنیا تا قلب آمریکای لاتین و تا شرق آسیا و شمال آفریقا نیز تسری یافته است .

جهان اسلام تشنه لمس عموق آرمان ها و پیام انقلاب اسلامی هستند

متاسفانه، برغم نفوذ و گسترش گفتمان انقلاب در عرصه بین الملل، در حوزه فرهنگ بویژه عرصه های تصویری(سینما و تلویزیون) و در زمینه خلق آثار ماندگار هنری تاکنون، به صورت بایسته و شایسته اتفاق جدی و جریان سازی صورت نگرفته است .

اهمیت آشنایی و شناخت ملت های منطقه با سیر تحول انقلاب اسلامی و روند رشد و تکامل نهضت امام(ره) بر کسی پوشیده نیست. امروز، بیش از هر زمانی جهان اسلام تشنه لمس عموق آرمان ها و پیام انقلاب اسلامی هستند و نیازمند آن اند تا بدانند بزرگ ترین انقلاب قرن بیستم چگونه شکل گرفته، رشد و نمو یافته و پیامش افقی گشود به چشم انداز جهانی .

سینما و تلویزیون پیشانی فرهنگی انقلاب اسلامی هستند و بیش از هر رسانه ای از این دو رکن جریان ساز و مهم این مطالبه و انتظار وجود دارد تا با اقتدار و گستره نفوذشان، بسترساز اشاعه و ترویج گفتمان انقلاب در عرصه بین الملل باشند. طرح این مسئله به هیچ وجه، انکار اقدامات صورت گرفته و فعالیت های انجام یافته نیست اما، شکی نیست که به موازات حضور نیروهای انقلاب در کشورهای اسلامی و جهان شاهد حضور موثر محصولات فرهنگی، سینمایی و تلویزیونی نیستیم و یا توقع و انتظار خیلی بیشتر از اینهاست .

در صورت غفلت، دشمن تصویری مخدوش از انقلاب اسلامی را در اذهان دنیا ایجاد خواهد کرد

تصویر بزرگترین ابزار در حوزه فرهنگ سازی جوامع است و نظام سلطه با بهره گیری از آن به جعل، تحریف و تاویل انقلاب های دنیا می پردازد و اگر غفلت کنیم تصویری مخدوش از ماهیت انقلاب اسلامی در اذهان جهانی ایجاد می کنند .

با این حال، اما، خوشبختانه، رسانه ملی به تازگی در اقدامی قابل ستایش و شجاعانه، با تولید سریال "معمای شاه" دست به کاری خارق العاده و شگرفی زد که برکات و اثرات آن را در درون جامعه شاهد هستیم. اگرچه نغمه های ناکوکی بعضا، متاثر از جریان سازی های رسانه های فارسی زبان غربی زیر پرچم شبکه استعماری "بی بی سی" با کمک شبه روشنفکران و حسرت به دلان طاغوت به صدا در می آید اما، بدون تردید، جای شکی نیست که این اثر ارزشمند و پرزحمت و به معنای واقعی کلمه"بزرگ"جای خود را در متن جامعه و در قلب و ذهن رهبران سیاسی، دلسوزان نظام و افکار عمومی باز کرده و تاثیراتش را گذاشته و می گذارد .

بسیاری از جوانان و نوجوانان ما امروز بعد از گذشت بیش از سه دهه از انقلاب اسلامی هنوز با فلسفه انقلاب، ارزش ها و ظرفیت های آن آشنا نیستند و خطر اینجاست که نظام سلطه و استکبار جهانی هم بیکار ننشسته و مدام در حال بمباردمان خبری و تبلیغاتی، هجمه و نفوذ هستند و با وجود متکثر بی نهایت رسانه های ماهواره ای و اجتماعی کوچک ترین غفلت به مثابه بازی باخت باخت است .

شاید، اغراق آمیز نباشد که بعد از سال ها به تازگی به موازات پخش سریال "معمای شاه" در متن جامعه و جوانان و حتی، نخبگان و دانشگاهیان می بینیم نقد، تحلیل، رصد و کنجکاوی در باره انقلاب، شخصت ها و استوانه های مهم انقلاب صورت می گیرد و این اثر فاخر توانسته شوکی ایجاد نماید و موج تازه ای از بحث ها و تبادل نظرها را دامن بزند. البته، طبیعی است نظرات متغیر و متفاوت با توجه به اقتضای جوهره آثار تاریخی بویژه تاریخ معاصر همواره مطرح گردد .

سریال "معمای شاه" که انصافا، کاری است عظیم و کم نظیر؛ اثرات و کارکردهایش را تا همین جا بر جامعه گذاشته و قطعا، تا مدت ها شاهد تاثیرات آن در لایه های مختلف جامعه خواهیم بود .

"معمای شاه" با تابوشکنی فضای محکمی از تاریخ انقلاب اسلامی برای آینده خلق کرد

کار مهم این مجموعه، جسارتی بوده که گروه سازنده به خرج داده است. در حالی که در فضای تولید آثار تاریخی، انبوه فیلم ها و سریال های بی بنیه، فاقد مستندات و پشتوانه های مطالعاتی و پژوهشی را از طریق کارخانه های رویاپردازی احداث می شود این اثر به نوعی تابوشکنی کرد و با تهور و جسارت بر کوهی از منابع و مستندات سوار شد و با اقتدار و محکم فضا و اتمسفری را از تاریخ انقلاب خلق کرد که بدون شک، ماندگار خواهد ماند .

از این رو، از آن جایی که متاسفانه، به دلیل فقدان آثار ارزشمند برای معرفی انقلاب اسلامی، ارکان، شخصیت ها و اسطوره های آن و نیز، با توجه عطش ملت های منطقه و جهان اسلام برای آگاهی وسیع تر از ادبیات، گفتمان و تاریخ انقلاب انتظار می رود با تدابیری موثر و کارآمد این مجموعه برای شبکه های منطقه ای پخش شود و نیز، با کمک سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و رایزنی های فرهنگی ایران در کشورهای مختلف به عنوان یک بسته فرهنگی و محتوایی نفیس توزیع گردد .

ارسال نظر: