تصمیم جدید دولت روحانی بازار کالاهای اساسی را آشفته‌تر کرده است

گرانی کالاهای اساسی در سال ۹۶ هم تداوم خواهد داشت!/ مغازه‌داران با هر قیمتی که می‌خواهند کالاهای اساسی را می‌فروشند

کدخبر: 2084297

آنطور که فعالان و کارشناسان بازار کالاهای اساسی پیش بینی می کنند، گرانی از سال ۹۵ هم عبور می کند.

به گزارش « نسیم آنلاین » آنطور که فعالان و کارشناسان بازار کالاهای اساسی پیش بینی می کنند، گرانی از سال 95 هم عبور می کند چرا که تصمیمات دولت و عملکرد دستگاه های نظارتی برای تنظیم بازار کالاهای اساسی آنچنان که انتظار می رود کارگشا نیست و در برخی موارد، نابسامانی ها را افزایش نیز میدهد. در حالی که بازار کالاهای اساسی مدت زمان زیادی است که در آشفتگی و نوسان قیمت به سر می‌برد، دولت به تازگی در راستای کنترل و تنظیم بازار کالاهای اساسی، تعرفه واردات برخی از این محصولات مانند برنج، کره، گوشت قرمز، ‌برخی از انواع حبوبات و موز را کاهش داد. اگرچه برخی از کارشناسان و مغازه‌داران بر این عقیده هستند که این اقدام دولت باید زودتر از این زمان صورت می‌گرفت تا آشفتگی بازار کالاهای اساسی، کمبود و گرانی تا حدی کنترل شود اما برخی دیگر اعتقاد دارند که کاهش تعرفه وارداتی چنین محصولاتی، راه را برای واردات محصولات استراتژیکی مانند برنج، شکر و ... باز می‌گذارد و به این طریق شاهد واردات گسترده این کالاها در بازار خواهیم بود که در پی آن برخی مغازه‌داران با هر قیمتی که دل‌شان بخواهد، این کالاها را به فروش خواهند گذاشت. در همین راستا کارگروه تنظیم بازار تصمیمات جدیدی را برای تعیین قیمت برنج، شکر، کره گرفته است تا افزایش واردات نیز نتواند قیمت مشخص شده این کالاها توسط کارگروه تنظیم بازار را تحت تاثیر قرار دهد.

حداکثر قیمت برنج کیلویی۳ هزار و ۸۰۰تومان

بر همین اساس حداکثر قیمت مصرف‌کننده هر کیلو برنج هندی مرغوب، اروگوئه و سایر برنج‌های وارداتی براساس تصمیم کارگروه تنظیم بازار اعلام شد. طبق گزارش سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان، براساس تصمیم کارگروه تنظیم بازار، حداکثر قیمت مصرف‌کننده هر کیلو برنج هندی مرغوب ۳۸ هزار ریال، اروگوئه ۲۶ هزار ریال و سایر برنج‌های وارداتی ۲۰ هزار ریال است. همچنین با توجه به کاهش تعرفه و جذب مابه‌التفاوت برنج، شرکت بازرگانی دولتی نیز با نرخ مصوب و بدون محدودیت نسبت به توزیع برنج از طریق فروشگاه‌های زنجیره‌ای و تعاونی‌های مصرف کارمندی و دیگر خریداران اقدام می‌کند. تعیین قیمت انواع برنج وارداتی به این دلیل صورت گرفته که دولت اخیرا تعرفه واردات برنج خارجی را به پنج درصد کاهش داد و پیش‌بینی می‌شود با این کاهش تعرفه، شاهد واردات گسترده برنج خارجی به کشور و عرضه آن در بازار داخلی باشیم که البته این اقدام دیرهنگام دولت به منظور تعدیل قیمت برنج در بازار داخلی صورت گرفته است.

بی‌برنامگی دولت برای تنظیم بازار

این اقدامات در حالی صورت گرفته است که به عقیده رییس انجمن واردکنندگان برنج، دولت برای تنظیم بازار برنج برنامه پایداری ندارد و ممنوعیت واردات و تغییر ناگهانی تعرفه‌ واردات برنج منجر به به هم‌ریختگی بازار این کالا می‌شود. احمد بحق در مورد نتایج اخیر بخشنامه دولت در رابطه با کاهش تعرفه واردات برنج و تاثیر آن در تنظیم بازار، گفت: هیچ برنامه مدون و پایداری برای تنظیم بازار برنج وجود ندارد و تصمیم‌گیری‌ها بر حسب موقعیت است. رییس انجمن واردکنندگان برنج افزود: تعرفه‌ها بر حسب موقعیت کم و زیاد می‌شود که این نوع تصمیم‌گیری‌ها تنظیم بازار برنج را به هم می‌زند. بحق تصریح کرد: دولت در تصمیماتی که برای واردات یا قطع واردات برنج اتخاذ می‌کند از نظرات بخش خصوصی استفاده نمی‌کند و بخش خصوصی را نامحرم می‌داند. وی با اشاره به ممنوعیت واردات برنج در فصل برداشت‌ اظهار داشت: برای تنظیم بازار برنج داخلی، ممنوعیت واردات برنج در فصل برداشت تصمیم درستی نیست. رییس انجمن واردکنندگان برنج تصریح کرد: با واردات مداوم و وضع تعرفه مناسب می‌توان بازار برنج را کنترل کرد. بحق بیان کرد: دولت برای تنظیم بازار برنج داخلی در فصل برداشت می‌تواند تعرفه واردات‌ در آن مقطع را افزایش دهد و در بقیه سال هم تعرفه واردات روند ثابتی داشته باشد تا تولید‌کننده و واردکننده تکلیف خود را بداند. رییس انجمن واردکنندگان برنج تصریح کرد: قیمت تمام‌شده برنج در کشور سه تا چهار برابر قیمت تمام‌شده برنج در سایر کشورهای تولید‌کننده برنج است. بحق تصریح کرد: هر کیلوگرم برنج مرغوب ایرانی در بازار قیمتی حدود 12 تا 15 هزار تومان دارد در حالی که بهترین نوع برنج خارجی حداکثر چهار هزار تومان است.وی افزود: خرده‌مالکی و نبود ماشین‌آلات مناسب در بخش‌های مختلف از جمله شالی‌کوبی از عوامل افزایش قیمت تمام‌شده برنج تولید داخلی است.

تصویب افزایش قیمت کره

در این میان در حالی که چندی پیش صنایع لبنی قیمت کره را خودسرانه افزایش دادند و رییس سازمان حمایت ضمن تاکید بر برخورد با گرانفروشان و اولتیماتوم برگشت قیمت و جمع‌آوری کره‌های گران شده از بازار مصرف، اعلام کرده بود که حداکثر قیمت کره ۱۰۰ گرمی ۲۵۰۰ تومان است، در حال حاضر کارگروه تنظیم بازار با افزایش قیمت این محصول موافقت و حداکثر قیمت هر بسته کره ۱۰۰ گرمی را ۲۹۰۰ تومان اعلام کرد. تذکر رییس سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان به گرانفروشان در حالی بود که گشت و‌گذاری در بازار نشان می‌داد برخی تولیدکنندگان قیمت کره را بین ۶۰۰ تا ۷۰۰ تومان افزایش داده‌اند به گونه‌ای که هر عدد بسته ۱۰۰ گرمی کره که باید طبق مصوبات سال ۱۳۹۲ ستاد تنظیم بازار ۲۵۰۰ تومان قیمت می‌خورد، به قیمت 3۲۰۰ تومان به بازار ارائه شده بود. این افزایش قیمت باعث شد سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان از فروشندگان بخواهد کره‌هایی که با قیمت غیررسمی از تولیدکنندگان خریدند را برگردانند و با تولیدکنندگان مطابق قانون برخورد کرد. اما براساس تصمیم ستاد تنظیم بازار اعلام شد که هر بسته ۱۰۰ گرمی کره ۴۰۰ تومان افزایش قیمت داشته و به قیمت ۲۹۰۰ تومان عرضه خواهد شد و بسته‌های ۵۰ گرمی نیز قیمتی معادل ۱۵۰۰ تومان خواهد داشت که در توضیحات اولیه‌ای که توسط سازمان حمایت ارائه شد این افزایش قیمت بعد از طی مراحل قانونی توسط ستاد تنظیم بازار اعلام شده است و از این به بعد تولیدکنندگان می‌توانند کره را با این قیمت به بازار عرضه کنند.

شکر کیلویی ۲۸۵۵ تومان

همچنین براساس تصمیمات کارگروه تنظیم بازار، حداکثر قیمت فروش هر کیلوگرم شکر بسته‌بندی در مغازه برای مصرف‌کننده تصویب و ابلاغ شد که بر اساس آن حداکثر قیمت فروش هر کیلوگرم شکر در کارخانه ۲۵۲۰ تومان، حداکثر قیمت فروش هر کیلوگرم شکر فله در مغازه ۲۸۵۵ تومان، حداکثر قیمت فروش شکر بسته‌بندی ۹۰۰ گرمی در‌ مغازه ۲۹۵۰ تومان و حداکثر قیمت فروش هر کیلوگرم شکر بسته‌بندی در مغازه ۳۲۰۰ تومان اعلام شده است. سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان همچنین اعلام کرد که قیمت‌های ابلاغی، حداکثری بوده و عرضه شکر با قیمت پایین‌تر به مصرف‌کنندگان امری شایسته و مورد تقدیر است. در حالی که دولت سعی دارد با تصمیماتی همچون کاهش تعرفه واردات برخی کالاهای اساسی در راستای کنترل بازار و کاهش قیمت این قبیل کالاها اقدام کند، شواهد بازار حاکی از آن است اقداماتی که دولت تا‌کنون برای تنظیم این بازار انجام داده،‌ نتوانسته چندان تاثیری روی بازار داشته باشد به طوری که در حال حاضر بسیاری از کالاهای اساسی در اوج گرانی خود قرار دارند. این در حالی است که برخی فروشندگان در ماه‌های پایانی منتهی به سال جدید، ‌در حال انبار کردن برخی کالاها و فروش آنها در شب عید هستند تا بتوانند بیشترین سود را از این طریق به دست آورند. از همین رو کمبود‌های موجود در بازار بار دیگر به ضرر مصرف‌کننده است.

رکورد افزایش قیمت کالاهای اساسی در هفته اول بهمن‌ماه

جدیدترین آمار بانک مرکزی در خصوص قیمت خرده‌فروشی برخی مواد خوراکی در هفته اول بهمن‌ماه حاکی از آن است که هفت گروه کالایی نسبت به هفته قبل از آن با گرانی روبه‌رو شده است. بر اساس گزارش بانک مرکزی برای هفته منتهی به یکم بهمن‌ماه، قیمت 42 قلم کالای اساسی در یک سال گذشته اعلام شد که بر اساس آن قیمت برنج 4/40 درصد، لبنیات 8/7 درصد، حبوب 6/23 درصد، میوه‌های تازه 2/0 درصد، گوشت قرمز 9/7درصد، مرغ 6/32 درصد، قند و شکر 9/24 درصد، چای 15 درصد و روغن نباتی 3/8 درصد افزایش یافته است. همچنین نرخ گروه سبزی‌های تازه 7/15 درصد و تخم‌مرغ 5/12 درصد کاهش یافته است. طبق داده‌های بانک مرکزی، در هفته‌ای که گذشت، نرخ هفت گروه مواد خوراکی افزایش و قیمت دو گروه دیگر کاهش یافت و دو گروه مواد خوراکی نیز تغییر قیمت نداشتند. بنابراین نرخ لبنیات، برنج، حبو‌بات، میوه‌ها‌ و سبزی‌های تازه، چای و مرغ افزایش و نرخ تخم‌مرغ و گوشت کاهش داشت و روغن نباتی و قند و شکر نسبت به هفته قبل از آن تغییری نداشت.

لبنیات و تخم‌مرغ

در هفته مورد گزارش، در گروه لبنیات قیمت شیر پاستوریزه نسبت بـه هفتـه قبـل معـادل ٧/٠ درصـد افزایش یافت و بهای سایر اقلام این گروه بدون تغییر بود. قیمت تخم‌مرغ معـادل٢/۴ درصـد کـاهش داشـت و شانه‌ای ٩٨ هزار تا ١١٠ هزار ریال فروش می‌رفت.

برنج و حبوب

همچنین در گروه برنج بهای برنج وارداتی غیرتایلندی ثابت بود و قیمـت بـرنج داخلـه درجـه یـک معادل ٢/٠ درصد و برنج داخله درجه دو ١/٠ درصد افزایش یافت. در گروه حبوب بهای تمام اقـلام ایـن گـروه بین ٢/٠ درصد تا ٨/٣ درصد افزایش داشت.

میوه‌ها و سبزی‌های تازه

در هفته مورد بررسی، در میادین زیر نظر شهرداری انگور عرضه کمی داشت. سایر اقلام میوه و سبزی تازه که تعدادی از آنها از نظر کیفی در مقایسه با سایر میوه‌فروشی‌ها متفاوت بودند، بـه نـرخ مـصوب سـازمان میادین میوه و تره‌بار عرضه می‌شد. میوه‌فروشی‌های سطح شهر اقلام میوه و سبزی تازه را عرضه می‌کردند که در گروه میوه‌های تازه قیمت سیب قرمز معادل ٩/١ درصد و سیب زرد ۴/٠ درصد کاهش داشت ولـی بهـای سـایر اقلام این گروه بین ٣/٠ تا ۴/۴ درصد افـزایش یافـت. در گـروه سـبزی‌هـای تـازه قیمـت خیـار معـادل٢/٣ درصد و سبزی‌های برگی ٢/٠ درصد کاهش یافت ولی بهای سایر اقلام این گروه بین ٩/١ تا ٣/۶ درصـد افزایش داشت.

گوشت قرمز و مرغ

همچنین قیمت گوشت گوسفند معادل ٣/١ درصد و گوشت تازه گاو و گوساله ۴/٠ درصـد کاهش داشت ولی بهای مرغ ٩/٠ درصد افزایش یافت.

قند، شکر، چای و روغن نباتی

قیمت چای خارجی نیز معادل ٨/٣ درصد افزایش داشت و بهای قند، شکر و انواع روغن نباتی بدون تغییر بود. با توجه به اینکه کمتر از دو ماه تا آغاز سال جدید باقی‌مانده است، انتظار می‌رود دستگاه‌های نظارتی برای کنترل بازار کالاهای اساسی تصمیمات تاثیرگذارتری اتخاذ کنند تا به این صورت عده‌ای از آب گل‌آلود این ایام ماهی نگیرند و مردم بیش از این متضرر بی‌برنامگی‌های دولت یا ناتوانی دستگاه‌های نظارتی در‌خصوص کنترل بازار نشوند.

منبع: جهان صنعت

ارسال نظر: