تحلیل دبیرکل خانه اقتصاد ایران از دلایل حس نشدن آمارهای اقتصادی در زندگی مردم

دانشمند: آمارهای مرکز آمار و بانک مرکزی دردی از مردم دوا نمی‌کند/ مردم تورم را با سفره‌های خود می‌سنجند نه آمار

کدخبر: 2084340

عضو اتاق بازرگانی گفت: به هرحال با توجه به نیاز بالای بازار به ارز، عدم اتصال ما به نظام بانکی جهانی و عدم دسترسی به منابع مالی خود در بانک های خارجی، تک نرخی شدن حداقل در یکی دو سال آینده بعید به نظر می رسد.

به گزارش « نسیم آنلاین » مسعود دانشمند دبیرکل خانه اقتصاد ایران و رئیس اتاق بازرگانی ایران و امارات ضمن اشاره به عدم اجرای صحیح اصل ۴۴ قانون اساسی و ادامه روند دولتی سازی اقتصاد ایران طی سال های اخیر به خبرنگار قدس آنلاین گفت: این موضوع باعث شده است ما همچنان با مشکلاتی چون رکود و بیکاری مواجه باشیم، وگرنه در صورتی که بخش خصوصی در جایگاه واقعی خودش قرار بگیرد می تواند فارغ از عملکرد و نگاه دولت، به تصمیمات خودش رسیده و در نهایت منجر به کاهش فشارهای اقتصادی بر زندگی مردم شود. وی با اشاره به عدم باورپذیری تورم تک رقمی از سوی مردم اظهار داشت: وقتی با مردم کوچه و بازار مبنی بر کاهش تورم صحبت می کنیم آنها این موضوع را نمی پذیرند چرا که مردم تورم را با سفره خودشان را درک کرده و اندازه گیری می کنند. دانشمند تصریح کرد: در واقع باید اذعان داشت متر اندازه گیری تورم برای مردم، آمارهای مرکز آمار یا بانک مرکزی نیست بلکه سفره آن ها است.

دبیرکل خانه اقتصاد ایران در باره محاسبه نرخ بیکاری در ایران و تفاوت این آمار با واقعیت های اقتصاد ایران به قدس آنلاین گفت: آنچه مردم از موضوع بیکاری می بینند، وضعیت اشتغال خود و خانواده شان است. برای مردم فلان سیستم محاسباتی که طبق آن اگر فردی در هفته یک ساعت کار کند شاغل محسوب می شود قابل پذیرش نبوده و هرگز از این زاویه به قضایا نگاه نمی کنند. وی ادامه داد: آنچه امروز برای مردم ملموس است تعداد فارغ التحصیل دانشگاهی بیکار در هر خانواده است که برای مثال با ۱۵ سال گذشته خود قابل قیاس نیست. این عضو اتاق بازرگانی تصریح کرد: تنها راه مقابله با تعطیلی بیشتر کارخانه های کشور و قرار گرفتن اقتصاد روی ریل خودش اجرای اصل ۴۴ و ورود بخش خصوصی به اقتصاد کشور است.

این کارشناس اقتصادی اظهار داشت: بزرگ شدن بدنه دولت در دهه های اخیر، این بار را بر دوش مردم و درآمدهای مالیاتی اخذ شده از آنها قرار داده است. وی خاطرنشان کرد: دولت در حالی به افزایش درآمدهای مالیاتی در سال های اخیر افتخار می کند که کشور در شرایط رکود اقتصادی قرار دارد و طبیعتا در چنین شرایطی فشار عمده به اقتصاد نحیف و کوچک بخش خصوصی وارد می شود.

رئیس اتاق بازرگانی ایران و امارات درباره زمان یکسان سازی نرخ ارز به خبرنگار قدس آنلاین گفت: یکسان سازی نرخ ارز امکان پذیر اما مشروط به مهیا بودن مواردی است. وی ادامه داد: برای اینکار دولت باید آن قدر ارز داشته باشد که بتواند از طریق نظام بانکی تمام نیاز ارزی کشور را تامین کند. دانشمند تصریح کرد: در شرایط فعلی اقتصاد ایران و با توجه به نیاز بالای بازار به ارز به نظر نمی رسد دولت بتواند ظرف یکی دوسال آینده ارز را تک نرخی کند. بنابراین به نظر می رسد نوروز ۹۶ که هیچ، تا نوروز ۹۷ هم یکسان سازی نرخ ارز رخ نخواهد داد.

وی در تشریح دلایل این موضوع بیان داشت: به هرحال با توجه به نیاز بالای بازار به ارز، عدم اتصال ما به نظام بانکی جهانی و عدم دسترسی به منابع مالی خود در بانک های خارجی، این کار بعید به نظر می رسد. این فعال اقتصادی با اشاره به نقش اعتبار و گشایش ال سی در اقتصاد امروز دنیا خاطرنشان کرد: امروز اقتصاد بین المللی به گونه ای است که باید بتوانیم با استفاده از منابع مالی دیگران و با تکیه بر اعتبار خود فعالیت کرده و از این طریق برخی از نیازها را با خرید مدت دار به تاخیر انداخته و بین تقاضا و عرضه ارز در بازار یک تعادل ایجاد کنیم.

منبع: قدس آنلاین

ارسال نظر: