وزیر بهداشت در مراسم افتتاحیه پایتخت فرهنگی جهان اسلام در مشهد:

کشورهای اسلامی باید الگویی برای صلح جهانی باشند

کدخبر: 2084351

وزیر بهداشت با بیان اینکه طرح تحول سلامت در دو نوبت متوالی از سوی سازمان بهداشت جهانی مورد تقدیر قرار گرفت، گفت: طرح تحول سلامت قابل عرضه به تمام کشورهای جهان به ویژه کشورهای منطقه است.

به گزارش « نسیم آنلاین »، دکتر سید حسن هاشمی صبح امروز در مراسم افتتاحیه پایتخت فرهنگی جهان اسلام، در تالار رضوی آستان قدس رضوی ضمن بیان این مطلب افزود: به عنوان وزیر بهداشت ایران اعلام آمادگی می کنم که با رهبران کشورها و همکارانم در حوزه سلامت، بتوانیم دستاوردهای مهم طرح تحول سلامت را به اشتراک بگذاریم و تجارب ارزشمند این طرح را به آنها منتقل کنیم.

وزیر بهداشت در ادامه گفت: گفت: آیسسکو (سازمان اسلامی، آموزشی، علمی و فرهنگی) به عنوان یک مجمع علمی، فرهنگی و آموزشی وظیفه مهمی در ایجاد تعامل فرهنگی و علمی بین کشورهای مسلمان بر عهده دارد. این سازمان می‌تواند و باید در بسط و گسترش علم و فناوری و فرهنگ در میان ملت‌های مسلمان و شناساندن توانایی‌های کشورهای اسلامی به جهان، نقش فعالی ایفا کند.

ارتباط تنگاتنگ آیسسکو با مجامع دانشگاهی و صاحبان علم و اندیشه در کشورهای اسلامی و بهره‌گیری از توان و ظرفیت دانشمندان و دانشگاهیان می‌تواند نقطه شروع رشد و تعالی و بالندگی آن در عرصه بین المللی باشد. کشورهای اسلامی هم باید ترتیبی اتخاذ کنند تا پژوهشگران و اندیشمندان آنها بتوانند ارتباط موثرتری با آیسسکو داشته باشند.

وزیر بهداشت با اشاره به نخستین هدف تاسیس آیسسکو، تصریح کرد: هدف اول آیسسکو، تقویت و ترغیب همکاری میان کشورهای عضو و تحکیم آن در زمینه‌های آموزش، علوم، فرهنگ و ارتباطات است بنابراین در کنار «فرهنگ» که رکن اصلی در تعاملات کشورها بایکدیگر است؛ باید به سه مقوله «آموزش»، «علوم» و «ارتباطات» نیز توجه کرد. هاشمی با بیان اینکه قطعا کشورهای اسلامی در زمینه های فرهنگ، آموزش، علوم و ارتباطات حرف‌های بسیاری برای گفتن دارند، افزود: در هدف سوم از تشکیل این سازمان هم آمده است «دستیابی به صلح و امنیت جهانی به شیوه‌های گوناگون» و امروزه در سایه آموزه‌های دین مبین اسلام که سراسر برادری، صلح و آرامش است، کشورهای اسلامی باید الگویی برای صلح جهانی باشند.

وزیر بهداشت تاکید کرد: همه ما وظیفه داریم برای اصلاح امور مسلمانان اقدام کنیم. ما پیرو پیامبری هستیم که رحمهٌ للعالمین بود؛ پیامبری که فرمود: هر کس شب را صبح کند و به امور مسلمانان همّت نورزد، از آنان نیست و هر کس فریاد کمک خواهى کسى را بشنود و به کمکش نشتابد، مسلمان نیست. این سخن را با عمل امروز مسلمانان بسنجیم. تا چه حد به کلام پیامبر خدا عمل می‌کنیم؟ آن هم در جهانی که گروه‌هایی چون داعش و القاعده را به نام مسلمان به جهانیان معرفی می‌کنند تا چهره‌ای وارونه از این دین حنیف در ذهن مردم کشورهای غیرمسلمان نشان دهند.

هاشمی گفت: پس از سال 2006 که اصفهان به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام برگزیده شد، مایه افتخار است که امسال مشهد چنین امکانی را یافته که بتواند گامی بلند در شناساندن فرهنگ والای اسلامی و معرفی اندیشمندان این کشورها به جهان داشته باشد.

وزیر بهداشت از گردشگری مذهبی به عنوان یکی از 5 شاخه اصلی گردشگری دنیا بر اساس تعاریف سازمان جهانی گردشگری (WTO) یاد کرد و گفت: مشهد به واسطه وجود بارگاه ملکوتی امام رضا(ع) جایگاهی ویژه در این عرصه دارد. آمارها نشان می‌دهد سال‌گذشته بیش از ۲۵ میلیون نفر زائر به این شهر سفر کرده‌اند.

هاشمی تصریح کرد: مشهد مقدس علاوه بر جاذبه‌های دینی، در گردشگری سلامت نیز تجربه‌ای ارزشمند دارد. هر ساله جمع کثیری از ساکنان کشورهای همسایه ایران و سایر کشورهای منطقه برای دریافت خدمات سلامت به این شهر سفر می‌کنند.

وزیر بهداشت با اشاره به موفقیت‌های ایران در عرصه‌های علمی در دنیا، گفت: جمهوری اسلامی ایران از نظر رشد علمی رتبه 16 دنیا و از نظر تعداد مقالات علمی ثبت شده در پایگاه های معتبر بین‌المللی رتبه اول منطقه منطقه را دارد. ما آمادگی داریم که در حوزه آموزش پزشکی، تبادل استاد و دانشجو و تعامل سازنده در حوزه علوم پزشکی با همه کشورهای اسلامی، مشارکت داشته باشیم.

هاشمی با بیان اینکه در دولت یازدهم طرح تحول سلامت برای ارتقای سلامت جامعه ایران و با تاکید بر مناطق محروم و مرزی، آغاز شد، افزود: در قالب این طرح، تمام ایرانیان تحت پوشش بیمه قرار گرفتند و پرداختی مردم در روستاها به 3 و در شهرها به 6 درصد کاهش یافت این طرح در دو نوبت متوالی از سوی سازمان بهداشت جهانی مورد تقدیر قرار گرفت و قابل عرضه به تمام کشورهای جهان به ویژه کشورهای منطقه است بنابراین من به عنوان وزیر بهداشت ایران اعلام آمادگی می کنم که با رهبران کشورها و همکارانم در حوزه سلامت، بتوانیم دستاوردهای این طرح مهم را به اشتراک بگذاریم و تجارب ارزشمند این طرح را به آنها منتقل کنیم.

وزیر بهداشت تاکید کرد: شرکت‌های دانش بنیان جمهوری اسلامی ایران مانند بسیاری از کشورهای مسلمان دارای رشد خوبی بوده‌اند اما ما مسلمانان، با پیشینه تمدنی و علمی ارزشمند خویش باید در جهان امروز به سمتی برویم که از علم تولید ثروت کنیم. امروز، کشورهایی قدرتمندتر هستند که دارای دانش غنی‌تری باشند.

هاشمی گفت: با تکیه بر گذشته پربار خویش و در سایه اتحاد و همبستگی، کشورهای مسلمان می‌توانند در عرصه‌های گوناگون از دانش و فرهنگ تا سیاست، نقش موثرتری بازی کنند. برای این مهم باید به فرهنگ غنی اسلام و ریسمان الهی چنگ بزنیم.

وزیر بهداشت تصریح کرد: افتخار می کنم که موطن رهبر فرزانه انقلاب اسلامی و بنده به عنوان یک شهروند، مشهد مقدس است. هاشمی در پایان ابراز امیدواری کرد که سال 2017 برای همه مردم در سراسر جهان و خصوصا در کشورهای اسلامی، سالی سرشار از برکت، صلح، آرامش و پیشرفت در وجوه گوناگون زندگی فردی و اجتماعی باشد.

ارسال نظر: