گزارش «نسیم آنلاین»: حال‌ و‌ روز خراب سپرده‌گذارانی که به بانک مرکزی اعتماد کردند!

فرار سیف از پذیرش اشتباه بزرگ در "کاسپین"

کدخبر: 2084409

انتظار میرود حداقل سیف و مدیریت بانک مرکزی در قبال اشتباه بزرگی که در مقابل سپرده گذاران کاسپین انجام داده اند پاسخگو باشند و بگویند چرا به این موسسه با این عجله مجوز رسمی اعطا کردند؟

گروه اقتصادی « نسیم آنلاین» - اعتراض پشت تجمع، پیرو جوان پلاکارد به دست، یک روز در بلوار علامه شمالی و روز دیگر در مقابل برج لاجوردی رنگ بانک مرکزی، این برشی از روایت تلخ این روزهای سپرده گذاران ناکام موسسه اعتباری کاسپین بوده که هر روز از نو نگارش می‌شود.

کاسپین، نام دیگر آرمان ایرانیان بوده که مجمع عمومی این موسسه در آذر ماه سال قبل و با رای سهامداران، به «کاسپین» تغییر چهره داد، شاید به امید فردایی بهتر!

آرمان ایرانیانی که با تجمیع تعاونیهای منحله فرشتگان، الزهرا مشهد، حسنات اصفهان، دامداران و کشاورزان کرمانشاه، بدر توس مشهد، پیوند، امید جلین گرگان و عام کشاورزان مازندران شکل گرفت. هر چند که گذر زمان نشان داده، نه نام اولی ماندگار شد و نه عنوان دومی خوشنام!

کاسپین امروز، به سمبلی مبدل شده برای گلایه از سوء مدیریت در این موسسه و از آن فراتر، اعتراض به سیاستگذاری ضعیف ولی الله سیف. هم او که سکان بانک مرکزی و کشتی نظام بانکی در دستان او، با هر سیاستی در دریای متلاطم کج و راست می‌شود.

به نظر می رسد شاکیان امروز کاسپین بیش از "زکریا متحمل"، مدیر عامل پا به سن گذاشته این موسسه از پا پس کشیدن سازمان تحت امر ولی الله سیف نگرانند، چرا که احساس پاسکاری آنان از زمین کاسپین به بانک مرکزی و بالعکس هر روز در ذهن آنها تقویت می شود. تا اینجای کار یک نتیجه به خوبی روشن بوده و آن اینکه بانک مرکزی در ارایه مجوز به موسسه ای که از ابتدا نطفه آن ناقص شکل گرفته، تعجیل کرده است. هر چند که دلیل واضحی هم برای این اقدام بانک مرکزی نمی توان یافت.

هر چه که هست با رسیدن به انتهای دولت روحانی، این ذهنیت بیشتر جان می گیرد که نظام بانکی در ریاست ولی الله سیف چندان هم روزگار را به خوشی سپری نکرد. حال، او در حاشیه همایش سیاستهای پولی، از سپرده گذاران موسسه اعتباری کاسپین خواسته که همچنان صبور باشند.

اما ماجرای اختلاف نظر سپرده گذاران با کاسپین از کجا شکل گرفت؟

گفته می‌شود که از ماهها قبل، مشتریان این موسسه امکان دریافت بیش از 2 میلیون تومان از سپرده های خویش درطول یک روز را ندارند. البته شعبه مرکزی این موسسه در مواردی تا 5 میلیون تومان هم پرداخت می‌کند. این موضوع به یک نگرانی بزرگ برای سپرده گذاران این موسسه در این اواخر تبدیل شد. به ویژه آنکه موسسه اعتباری کاسپین هم اعلام داشته به‌منظور حفظ حقوق و اطمینان خاطر سپرده گذاران متذکر می‌گردد تا قبل از انتقال اموال و دارائی های تعاونی های منحله هشتگانه، هیچ اقدامی توسط این مؤسسه ( کاسپین ) در جهت پرداخت وجوه سپرده ها صورت نمی‌پذیرد. این اطلاعیه خواسته یا ناخواسته بر نگرانی تعدادی از سپرده گذاران افزوده که چه سرنوشتی در انتظار وجوه انان نزد این موسسه خواهد بود. عدم پاسخگویی شفاف از ناحیه این موسسه و رفتار نه چندان جالب بانک مرکزی هم در قبال آنها بر این نگرانی افزوده است.

فرید ضیاء الملکی، رئیس هیات مدیره موسسه اعتباری کاسپین به تازگی در گفتگو با «نسیم آنلاین»، اعلام کرده که هنوز نقل و انتقال دارایی ها و بدهی های قابل تجمیع شرکتهای تعاونی منحله، به حساب موسسه کاسپین به اتمام نرسیده است.

ظاهرا یکی از دلایل این امردر پیوند با موسسه فرشتگان بوده چرا که این موسسه 4 هزار میلیارد تومانی ازکل سپرده 8 هزار میلیارد تومانی را در بخش املاک سرمایه گذاری کرده که این مساله برای موسسه تازه تاسیس کاسپین مشکل‌ساز شده است. حال این پرسش مطرح شده که چه زمانی سپرده گذاران سردرگم کاسپین به سرمایه های خویش دسترسی خواهند داشت؟

این پرسش تا اکنون نه از سوی بانک مرکزی و نه از سوی کاسپین پاسخ روشنی نداشته هر چند که مقامات گزینه نخست سپرده گذاران را به صبر بیشتر فرا خوانده و گزینه دومی هم وعده شب داده است.

غافل از اینکه رفتار این عده از مشتریان کاسپین چندان هم بوی صبوری نمی دهد و بیم آن می رود که تجمع گاه و بیگاه آنها در مقابل کاسپین ویا بانک مرکزی هزینه سنگین تری برای دو طرف ماجرا داشته باشد.

بانک مرکزی موسسه کاسپین را دارای مجوز از فعالیت بانک مرکزی دانسته و خاطر نشان کرده که مدیرعامل و اعضای هیات مدیره این موسسه وظیفه دارند اقدام های لازم برای رضایت سپرده گذاران را اتخاذ کنند.

گفته می شود که تعداد سپرده گذاران تعاونی های منحله موسسه اعتباری کاسپین در محدوده 2 میلیون نفر بوده که طبق پیش بینی رئیس هیات مدیره موسسه اعتباری کاسپین نقل وانتقال دارایی های این تعاونی ها تا پیش از شب عید به پایان می رسد.

ضیاء الملکی ، سوء مدیریت مدیرعامل کنونی موسسه کاسپین را در بروز چالش های این موسسه در شرایط حاضر بعید دانسته و گفته که با سرویس های خوب ارایه شده در آینده مشکلات کنونی و گذشته جبران می شود.

حال به نظر می رسد مشتریان موسسه اعتباری کاسپین، بیش از آنکه چشم به دهان مدیران موسسه اعتباری کاسپین و بانک مرکزی دوخته باشند بیشتر در انتظار باز شدن گره از گره های کور مشکلات خویش در این موسسه نو پدید باشند. بنابراین چندان هم نمی توان به بیشینه شدن تعداد مشتریان و یا ماندگاری مشتریان فعلی در این موسسه امیدوار بود چرا که با ادامه روند کنونی به نظر می رسد که خواب خوش رئیس هیات مدیره تعبیر نشود و کودک نارس دیروز آرمان ایرانیان و کاسپین امروز همواره با معلولیت در اتمسفر نظام بانکی به تحرک بپردازد. اگر که این موسسه بخواهد اینچنین با سپرده گذاران خود رفتار کند. بنابراین انتظار میرود حداقل سیف و مدیریت بانک مرکزی در قبال اشتباه بزرگی که در مقابل سپرده گذاران کاسپین انجام داده اند پاسخگو باشند و بگویند چرا به این موسسه با این عجله مجوز رسمی اعطا کردند؟

ارسال نظر: