رئیس کمیسیون نظارت و حقوقی شورای شهر تهران:

عده‌ای حیاتشان را در تنش‌ها و چالش‌ها می‌بینند/ با کدام منطق نظرات غیرکارشناسی درباره پلاسکو داده می‌شود

کدخبر: 2084897

رئیس کمیسیون نظارت و حقوقی شورای شهر تهران گفت: متاسفانه عده‌ای مدتی است که به بلای تبدیل مسائل کارشناسی به مسائل سیاسی مبتلا شده‌اند.

به گزارش « نسیم آنلاین »، پرویز سروری گفت: اظهارات غیرکارشناسی برخی از اعضای شورای شهر تهران باعث شد تا شبکه‌ها و رسانه‌های معاند به طرح سناریوهای توهم توطئه دست بزنند و حتی تعدادی از رسانه‌های داخلی از این اظهارت برای منکوب کردن رقبای سیاسی خود بهره ببرند.

وی افزود: متاسفانه عده‌ای مدتی است که به بلای تبدیل مسائل کارشناسی به مسائل سیاسی مبتلا شده‌اند.

سروری ادامه داد: نتیجه این می‌شود که فارغ از نگاه کارشناسی اقداماتی صورت می‌گیرد یا مواضعی اتخاذ می‌شود که اساسا پشتوانه کارشناسی ندارند.حادثه‌ای اتفاق افتاده که همه را داغدار کرد.

وی یادآور شد: آتش نشانان فارغ از مسائل سیاسی با فداکاری و دلسوزی به ایثار و فدارکاری خود در حادثه پلاسکو پرداختند و جان مبارکشان را تقدیم ملت کردند. این صحنه‌ها فرصتی برای وحدت و انسجام ملی در بین مردم کشور است. تمام کشور به نوعی یک صدا پشت آتش نشان‌ها قرار گرفتند و آنها را مورد تفقد و ستایش و تحسین قرار دادند.این فرصت، زمینه‌ای برای اتحاد، انسجام و همدلی و هم‌افزایی بیشتر ملی را فراهم کرد.

رئیس کمیسیون نظارت و حقوقی شورای اسلامی شهر تهران افزود: متاسفانه عده‌ای این را برنمی‌تابند و ظاهرا حیاتشان را در تنش‌ها و چالش‌های مختلف می‌بینند و در این فرصت بزرگ ملی می‌خواهند تهدید درست کنند. آنها مواضعی می‌گیرند که در مقابل نگاه کارشناسی قرار می‌گیرد.

وی افزود:‌ اولا در این زمینه رهبر معظم انقلاب از روز نخست فرمودند بررسی علل و عوامل حادثه باید پیگیری شود اما براساس اولویت بندی، الان اولویت بندی آواربرداری و تعیین محبوسین زیر آوار است، بعد از آن در یک فرایند کارشناسی موضوع بررسی می‌شود هر کس مقصر بوده و کوتاهی کرده باید برخورد شود.

این نماینده شورای شهر با بیان اینکه از این بررسی‌ها باید فرایندی ایجاد شود که دیگر این حوادث تکرار نشود؛ تصریح کرد: بعضی ها از روز اول شروع به علت یابی کردند. اینگونه داغ ملت را هر روز تازه کردند. خانواده‌هایی که نگران و داغدار هستند در فشار زایدالوصفی به سر می‌برند. بیان بعضی از اطلاعات ناقص و غیرکارشناسی در آنها ایجاد دلهره بیشتر و زخمشان را تازه تر می‌کند.

سروری با اشاره به تشکیل دو کمیته فنی و حقوقی و کمیته هماهنگی برای بررسی مطالبات حادثه دیدگان کارگران واحدهای تولیدی وخانواده‌های معظم شهدا برای حادثه پلاسکو در شورای شهر خاطرنشان کرد: در بحث حقوق و فنی تا به امروز دو جلسه فشرده حقوقی داشته‌ایم که تمام موارد مطرح شده را بررسی کردیم. برای نمونه بند 14 ماده 55 یکی از موضوعات جدی مطرح در رابطه با این حادثه است به صورت کارشناسی و دقیق بررسی شد.

وی بیان داشت: جلسه بعدی در روز شنبه صبح با نمایندگان دادستانی و وزارت کار، سازمان آتش نشانی، شهرداری و اتاق اصناف برگزار می‌شود. موارد دیگری مثل ماده 105 قانون تجارت کار، مصوبه هیئت دولت در سال 93 و بحث مالک و مستاجر مورد بررسی دقیق اعضای کمیته قرار خواهد گرفت.

سروری درباره عدم استفاده از هلی‌کوپتر در زمان حادثه پلاسکو نیز عنوان کرد: هلی‌کوپتر عموما در فضای باز مورد استفاده قرارمی گیرد. در زمان حادثه از مخزن‌های بزرگ آب استفاده شد. مگر هلی‌کوپتر به چه میزان می توانست از مخازن آب استفاده کند. در حالی که آتش نشانان از بهترین تجهیزات آتش نشانی و اطفای حریق استفاده می‌کردند.

وی خاطرنشان ساخت: استفاده از هلی‌کوپتر برای خاموش کردن آتشی که از ساختمان‌ها و طبقات مختلف آن زبانه می‌زند، منطقی نبود. در زمان حادثه پلاسکو از تجهیزات مدرن و به روز استفاده شد و در حالیکه این تجهیزات در دسترس است استفاده از هلی‌کوپتر با مخزن محدود و قدرت مانور کم منطقی نبود. نمی‌دانم با کدام منطق این نظرات غیرکارشناسی داده می‌شود.

رئیس کمیسون نظارت شورای شهر گفت: موارد مختلف دخیل در حادثه پلاسکو را در دو بعد حقوقی و فنی بررسی خواهیم کرد. اجازه داده شود این فرایند در یک مسیر غیر چالشی و تنشی و کاملا در فضای کارشناسی ادامه پیدا کند ما شاهد رسیدن به نتیجه‌ای هستیم که به جای اینکه داغ داغداران را افزایش بدیم مرهمی بر زخم آن‌ها باشیم.

ارسال نظر: