نشست فیلم "چراغ‌های ناتمام"؛

امینی: ما در"چراغ‌های ناتمام" تاریخ نگاری کردیم/ روایت مجید صالحی از اولین حضورش در جشنواره فیلم فجر

کدخبر: 2085248

نشست خبری فیلم "چراغ های ناتمام" دقایقی پیش با حضور عوامل فیلم در کاخ جشنواره فیلم فجر برگزار شد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی " نسیم آنلاین "، نشست خبری فیلم "چراغ های ناتمام" دقایقی پیش با حضور عوامل فیلم در کاخ جشنواره فیلم فجر آغاز شد.

مجتبی امینی،تهیه کننده فیلم گفت: فیلم، فیلم خاصی بود و با اینکه مضمون دفاع مقدسی داشت، ولی رگه های خاصی را در آن دنبال می کردیم.

وی ادامه داد: عوامل فیلم پیشتر چندین کار سینمایی تولید کرده بودند و در حقیقت تجربه اول شان نبود، ولی چراغ های ناتمام تجربه جدیدی برای همه ما به شمار می رود.

مجید صالحی در ادامه نشست گفت: اولین بارم هست که در جشنواره فیلم فجر حضور دارم و از بابت بسیار خوشحالم.

مصطفی سلطانی، کارگردان فیلم در پاسخ به این سوال که در این فیلم به 15 شهیدی اشاره شده که بر اثر عدم مدیریت به شهادت رسیدند، گفت: اصلا در فیلمم به بحث عدم مدیریت در جنگ اشاره نکردیم و حتی در بخشی از فیلم عنوان شده که 15 شهید از دستورات مافوق سرپیچی کرده اند.

وی در پاسخ به این سوال که فیلم تنها یک مقاله در تکریم شهدا بوده، نه یک فیلم سینمایی اظهار داشت: فیلم مان شعار داشته و شعار هم مسئله بدی نیست، بلکه موضوع اصلی نوع بیان شعار است.

امینی در همین زمینه گفت: اگر بخواهیم الگوی موفق ابن نوع سینما را مثال بزنیم، فیلم آژانس شیشه ای است که هم روایت، نریشن و هم دیالوگ دارد و نوع روایت چراغ های ناتمام همانند نوع روایت آژانس شیشه ای است و همه فیلم ها شعار می دهند، چرا که پیام های فیلم ها همان شعار است و مسئله مهم نوع بیان شعارها است.

محسن جسور، نویسنده در پاسخ به این سوال که این فیلم تاریخ را روایت می کند و این کار اشتباهی است، بیان داشت: تاریخ نگاری با بیان اینکه به تاریخ بپردازیم، مسئله متفاوتی است و در هیچ کجای فیلم این مهم ذکر نشده که شخصیت اصلی تاریخ می نویسد، بلکه نشان دادیم شخصیت ما قصد نوشتن قصه و کتاب را دارد، ما کتاب های زیادی داریم که بر اساس یک واقعه تاریخی نوشته شده ولی در اصل یک رمان است.

آرش تقی پور که به عنوآن مخاطب در نشست حضور داشت، گفت: انتخاب مجید صالحی برای شخصیت اول فیلم بسیار درست است، ولی در فیلم زندگی شخصی مجید صالحی یک مرتبه به جبهه پیوند داده می شود و مشخص نیست که شخصیت اصلی داستان به خاطر مشکلات مالی به سراغ جبهه رفته است یا خیر.

وی با بیان اینکه اوایل انقلاب برای حضور در جبهه ثبت نام کردم ولی خوشبختانه یا بدبختانه به جبهه اعزام نشدم، ادامه داد: در فیلم مشخص نیست که افراد با چه انگیزه ای به جبهه رفته اند، البته اگر نخواهیم به شکل کلیشه ای به موضوع نکاه کنیم، همچنین فیلم از لحاظ قصه و روایت دچار دوگانگی است و این به فیلم لطمه زده است.

محسن جسور در واکنش به صحبت های تقی پور گفت: تلاش کردم که دو قصه فیلم با هم گره بخورد و دچار دوگانگی نشود، ولی اینکه چقدر موفق بوده ایم، مسئله دیگری است، البته بخشی از اتفاقات نیز دست من نبوده و به مسائل فنی و نوع روایت کارگردان برمی گردد.

جسور تصریح کرد: پیش بینی چنین برخوردهایی را در هنگام نوشتن داشتم ولی حقیقت این است که چندان این مسائل بزایم مهم نیست.

سلطانی درباره استفاده از صدای مجید صالحی به عنوان نریشن و پذیرفتن ریسک این کار با توجه به عقبه این بازیگر گفت: دو ماه با صالحی در این خصوص کار کرده بودم و هیچ نگرانی برای استفاده از صدای صالحی نداشتم و فکر می کنم مخاطب از دقیقه 10 به بعد دیگر احساس نمی کند که شخصیت گوینده نریشن چه عقبه ای داشته است.

صالحی گفت: این فیلم برایم بسیار سخت تر از فیلم استراحت مطلق بود و عصبانیت شخصیت چراغ های ناتمام مولفه های عصبانیت بازی ام در فیلم آسپرین را نداشت.

صالحی درباره ادامه حضورش در این مسیر بازیگری بیان داشت: هر جا که کار باشد، می روم با این حال چراغ های ناتمام را دوست داشتم و علی رغم اینکه از ابتدا عوامل فیلم خودشان از من درخواست کرده بودند، ولی حس می کردم در میانه راه خودشان می خواستند دیگر من حضور نداشته باشم ولی چون یکسری کارها دلی است، تا آخر در فیلم ماندم.

وی در ادامه با مزاح در پاسخ به یکی از خبرنگاران درباره نریشن گفتن در فلان گفت: اگر نریشن فیلم شما را به. یاد مجید دلبندم انداخت، عذرخواهی می کنم، البته خوب است که به یاد راهبین هود نیفتادین.

مصطفی سلطانی در پاسخ به سوالی درباره ژانر فیلم گفت: فیلم ما تنها درباره زندگی شخصیت مان یعنی جلال است و ژانر آن هم اجتماعی است ولی رگه هایی از دفاع مقدس هم در آن وجود دارد.

امینی در همین زمینه گفت: پیام فیلم گفتمان انسانی است، البته شاید یک زمانی این گفتمان در دفاع مقدس وجود داشت و شاید الان در حادثه پلاسکو آن را ببینیم

و در آینده نیز در یک موضوع دیگر وجود داشته باشد و در این فیلم از نگاه شخصیت اول مان یعنی جلال به موضوعات نگاه می کنیم.

ارسال نظر: