ظریف در همایش تجاری ایران و فرانسه:

احتیاط‌های بی‌مورد برخی بانک‌های بزرگ اروپایی بهره‌برداری از برجام را کاهش داده/ برجام برای ایران و فرانسه فرصت‌ساز بود

کدخبر: 2085354

وزیر امورخارجه کشورمان احتیاط‌های برخی بانک‌های بزرگ اروپایی برای تعامل با ایران را بی مورد خواند و گفت: برجام برای همه کشورها از جمله ایران و فرانسه فرصت‌ساز بوده و موانع را برای همکاری‌ها برداشته است

به گزارش « نسیم آنلاین » وزیر امورخارجه کشورمان احتیاط‌های برخی بانک‌های بزرگ اروپایی برای تعامل با ایران را بی مورد خواند و گفت: برجام برای همه کشورها از جمله ایران و فرانسه فرصت‌ساز بوده و موانع را برای همکاری‌ها برداشته است.

محمد جواد ظریف وزیر امورخارجه کشورمان درهمایش تجاری ایران و فرانسه صبح امروز (سه شنبه) در اتاق بازرگانی ایران برگزار شد خاطرنشان کرد: برگزاری اولین نشست کمیسیون مشترک که حاصل سفر رییس جمهور کشورمان روحانی به پاریس در بهمن سال پیش است باحضور همکارم آقای آیرو وزیر خارجه فرانسه امروز در وزارت خارجه تشکیل می‌شود .

وزیر امور خارجه کشورمان در ابتدای این نشست گفت: ٣٨ سال پیش در چنین روزی مهمانی از فرانسه به کشورمان بازگشت و آغاز دهه فجر را رقم زد. یاد و خاطره شهدا و همچنین دوستی ایران و فرانسه برای ما گرامی است.

وی از دیدگاه مثبت و رو به جلوی وزیر امورخارجه فرانسه قدردانی کرد و گفت: متقابلا ایران هم دیدگاه مشترکی برای گسترش همکاری‌ها با فرانسه در حوزه های مختلف از جمله علمی، فرهنگی، سیاسی و مبارزه با افراط گرایی در منطقه دارد.

ظریف همچنین با اشاره به برگزاری اولین کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و فرانسه افزود: این امرحاصل سفر رییس جمهور کشورمان روحانی به فرانسه است که باحضور همکار خوبم آیرو وزیر خارجه فرانسه امروز در وزارت خارجه انجام می شود و بیش از هرچیز بیانگر وجود اراده سیاسی در دو کشور برای ارتقای روابط دو جانبه به ویژه در حوزه اقتصادی است.

وی با بیان اینکه ما در طول سال گذشته تحول چشمگیری در روابط اقتصادی داشته‌ایم گفت: مبادلات تجاری دو کشور در سال گذشته با یک برابر رشد نسبت به سال گذشته در همین زمان به بیش از یک میلیارد و ٧٠٠ میلیون دلار رسید. البته ظرفیت های دو کشور بسیار بیش تر از این است.

وزیر امورخارجه کشورمان باتاکید براینکه شرایط پسابرجام فرصت‌ها و ظرفیت‌های جدیدی را برای هر دو کشور داشته است، خاطرنشان کرد: خوشبختانه در سایه امنیت موجود در ایران امکان حضور فرانسوی ها در کشور بیش از پیش فراهم شده است.

وی ادامه داد: وزراتخانه‌های دو کشور به عنوان مسئولین کمیسیون مشترک اقتصادی وظیفه دارند این روابط را افزایش دهند؛ وظیفه ما هم تسهیل این روند است همچنین باید بگویم که کار اصلی با تجار است چرا که بر اساس سیاستهای ایران آنها موتور محرک پیشرفت اقتصادی هستند.

ظریف گفت: در روند همگرایی و همکاری با کشورها در دوره کنونی با چالشهایی مواجه شده که تحولات در اروپا و تحول سیاسی در آمریکا هم از جمله آنها است.

وی با اعلام اینکه جمهوری اسلامی ایران آماده همکاری مشترک با اروپا به ویژه فرانسه است افزود: در این مسیر کنشگران اقتصادی نقش زیادی دارند. اقتصاد درون زا و برون گرا محور اصلی راهبرد اقتصادی ایران برای دهه های آینده است. این دیپلمات ارشد کشورمان مهمترین مزیت بازار ایران را امنیت بی نظیر ناشی از اعتماد مردم و حضور آنها در عرصه های سیاسی و اقتصادی و فناوری دانست و گفت: امنیت بازار ایران در محیطی نا امن فراهم شده و تلاشها برای نا امن کردن آن را هم ناکام کرده .همچنین پویایی علمی و اقتصادی آن را در برابر هرگونه فشار خارجی تضمین کرده است. جمعیت جوان رشد علمی منابع طبیعی و رشد اقتصادی ایران به عنوان شریکی قابل اعتماد برای تولید مشترک برای صادرات فراهم شده که در آینده نزدیک اولین محصولات ایران و فرانسه برای بازار داخلی و صادرات تولید خواهد شد.

وی ادامه داد:در گذشته نزدیک تورم بالای ٤٢ درصد و رشد منفی نزدیک منفی ٧ درصد به گونه ای مدیریت شد که هم اکنون به تورم ٩ درصد و رشد ٧ درصدی رسیده است. البته بخش زیادی از این توفیق در زمان تحریمهای ظالمانه علیه ایران حاصل شد که این امر نمایانگر اصل قابل اتکا بودن ایران است.

ظریف خاطرنشان کرد: در چارچوب برنامه ششم حوزه های نفت و گاز صنایع معدنی و توسعه منابع آب و محیط زیست و علم و فناوری مورد توجه ما است.

وزیر امورخارجه کشورمان در بخش دیگری از سخنان خود گفت:وزارت خارجه به عنوان رییس ایرانی کمیسیون مشترک به توسعه بخش خصوصی با محوریت اتاق بازرگانی توجه ویژه ای دارد.

وی تاکید کرد: برجام برای همه کشورها از جمله ایران و فرانسه فرصت ساز بود و موانع را از پیش روی تجار ایرانی و فرانسه تا حدودی برداشته است و می بینیم که پس از برجام شرکتهای زیادی برای حضور در ایران اعلام آمادگی کردند.ین فرصت ها باید در جهت انتفاع همه مورد بهره برداری قرار گیرد.

ظریف در پایان گفت: احتیاط های بی موردی توسط برخی بانکهای بزرگ اروپایی باعث بهره برداری کمتری از برجام شده اما اطمینان دارم با فرانسه به عنوان یک شریک مهم ایران بتوانیم با تلاش مشترک ورود بانکهای بزرگ به این روند را تسهیل کنیم.

ارسال نظر: