وزیر خارجه فرانسه در اتاق بازرگانی ایران:

تجار فرانسوی تصور می‌کنند حضور در ایران پیچیده است/ باید قفل‌های مالی در روابط برداشته شود/ صدور ویزا را راحت‌تر می‌کنیم

کدخبر: 2085360

"ژان مارک آیرو" گفت: هر چند پیشرفت‌های زیادی در روابط داشته‌ایم اما تجار ما تصور می‌کنند حضور در ایران کمی پیچیده است، باید قفل های مالی در روابط برداشته شود، تلاش می‌‌کنیم برای روادید، تسهیلات بیشتری داشته باشیم و صدور ویزا را راحت‌تر کنیم.

به گزارش « نسیم آنلاین »، "ژان مارک ایرو" وزیر امورخارجه فرانسه که صبح سه شنبه به همراه محمدجواد ظریف در اتاق بازرگانی ایران حضور یافت در همایش تجاری ایران و فرانسه در محل اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران گفت: پس از امضای توافق نامه وین بین ایران و پنج کشور جهان، فرانسه بلافاصله برای برقراری روابط همه جانبه با ایران اقدام کرد و به لحاظ سیاسی پشتیبانی نیرومندی از این روابط به عمل آورد.

وی گفت: روابط دوجانبه به ویژه در زمینه های اقتصادی به نفع هر دو کشور است و فرانسه هیچ گاه با چنین شتابی با هیچ کشوری کار نکرده است.

ژان مارک آیرو در نشستی با تجار و بازرگانان ایران و فرانسه افزود: به دنبال همکاری دراز مدت با ایران در بخش های ریلی، بندری و انرژی هستیم.

وی ادامه داد: ما از امضای قرار داد وین وارد مرحله جدیدی شدیم و این تفاهم برای ما بسیار مهم است.

وزیر امورخارجه فرانسه با بیان اینکه ایران در آموزش عالی در تمام دنیا خوشنام است و ما می‌ خواهیم تعامل دانشگاهی داشته باشیم، یادآور شد: ١٧ تفاهم برای همکاری دانشگاه‌ ها در گذشته امضا شده که به سود دو کشور است.

آیرو با بیان اینکه از همکاری دو جانبه استقبال می‌ کنیم، گفت: روابط ایران و فرانسه طی این مدت بیش از 200 درصد شده است. رنو و پژو در ایران فعال شده اند و این شرکت ها در ایران ایجاد کار می‌ کنند.

وی با ابراز خرسندی از تحویل نخستین هواپیمای ایرباس افزود: امیدورام سایر قرار دادها به همین سرعت تحویل داده شود.

وزیر خارجه فرانسه ادامه داد: در ایران خودرو هم قراردادی امضا شد تا همکاری فراهم شود، کمپانی توتال هم خرید نفت ایران را آغاز کرده است. همکاری درباره آب و هوا بسیار مهم است و می ‌توانیم با استفاده از تخصصمان در راستای توسعه انرژی پاک در ایران کار کنیم.

آیرو افزود: همکاری های زیادی را در آینده شاهد خواهیم بود که راه آهن، بندر، هواپیما و بازسازی فرودگاه مشهد از جمله آنها است.

وی ادامه داد: همکاری دو کشور آینده خوبی دارد اما تا زمانی که مسایل مالی اجرا نشود، یک مشکل اساسی است. ما باید راه ها را هموار کنیم و ایران هم باید دسترسی به بازارهای خود را تسهیل کند.

وزیر خارجه فرانسه گفت: فرانسه در زمینه گارانتی صادرات به ایران فعال بوده که بانک های فرانسوی نقش داشته اند که نشان از اعتماد فرانسه به تجارت با ایران است و تلاش می‌ کنیم بانک های بیشتری را وارد این عرصه کنیم.

آیرو افزود: هر چند پیشرفت های زیادی داشته ایم اما تجار ما تصور می ‌کنند حضور در ایران کمی پیچیده است. باید قفل های مالی در روابط برداشته شود. تلاش می‌ کنیم برای روادید، تسهیلات بیشتری داشته باشیم و صدور ویزا را راحت تر کنیم.

منبع: ایرنا

ارسال نظر: