ظریف در دیدار با وزیر خارجه فرانسه عنوان کرد:

رشد سه برابری تجارت ایران و فرانسه/ ایران آماده همکاری اقتصادی پایدار با اروپا است

کدخبر: 2085376

وزیر امور خارجه ایران از رشد سه برابری روابط تجاری ایران و فرانسه خبرداد و گفت: جمهوری اسلامی به عنوان شریکی قابل اتکا و با ثبات، آماده همکاری های اقتصادی پایدار و مبتنی بر منافع مشترک با اروپا به ویژه فرانسه است.

به گزارش « نسیم آنلاین »، محمد جواد ظریف روز سه شنبه در دیدار ژان مارک آیرو همتای فرانسوی خود که در تهران به سر می برد، گفت: به میهمانان فرانسوی ما که امروز دریک روز تاریخی به جمهوری اسلامی ایران آمده اند، خیر مقدم عرض می کنم. 38 سال پیش در چنین روزی یک مهمان فرانسه به کشور بازگشت و آغاز دهه فجر انقلاب اسلامی را رقم زد.

ظریف با بیان این که یاد و خاطره امام بزرگوار، شهدا و یاد دوستی ایران و فرانسه برای ما، مخصوصا در این روز بزرگ بسیار گرامی است، افزود: بسیار خوشحالم که این فرصت برای من پیدا شد که با کارآفرینان ایران و فرانسه گفت وگو داشته باشیم.

وی با تشکر از از رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران و وزیر خارجه فرانسه به دلیل اظهاراتشان و دیدگاه مثبت و رو به جلوی دولت فرانسه، تاکید کرد: به شما اطمینان می دهم که دیدگاه مشابهی در جمهوری اسلامی برای گسترش روابط همه جانبه بین ایران و فرانسه در حوزه های مختلف اقتصادی، فرهنگی، علم و تکنولوژی و همین طور حوزه سیاسی، همکاری های منطقه ای، مبارزه با افراط و تروریسم که نقطه مشترک همه ما دراین منطقه است، وجود دارد.

رئیس دستگاه سیاست خارجی ایران، یادآور شد: برگزاری اولین نشست کمیسیون مشترک که حاصل سفر جناب آقای دکتر روحانی ریاست جمهوری محترم اسلامی ایران به پاریس در بهمن 1394 بوده و توافق دو رییس جمهوری است با حضور همکار خوبم جناب آقای آیرو وزیر محترم امور خارجه فرانسه که امروز بعد از این جلسه در وزارت خارجه تشکیل خواهد شد بیش از هر چیز بیانگر وجود اراده سیاسی در دو کشور برای ارتقای روابط دو جانبه به ویژه در توسعه مناسبات اقتصادی است.

ظریف تصریح کرد: ما در طول سال گذشته تحول بسیار مهم و چشمگیری در روابط اقتصادی دو جانبه داشتیم. میزان مبادلات تجاری دو کشور در یازده ماهه سال 2016 یعنی بعد از اجرایی شدن برجام به بیش از یک میلیارد و 700 میلیون یورو رسید که نسبت به سال قبل از آن سه برابر رشد داشته است.

وی خاطرنشان کرد: البته از نظر ما ظرفیت اقتصادی ایران و فرانسه و بویژه ظرفیت بخش خصوصی بسیار فراتر از این میزان است. ان شاءالله با ظرفیت های موجود و شرایط جدید پسا برجام، فرصت ها و ظرفیت های جدیدی برای هر دو کشور فراهم شود تا روابط اقتصادی مثمر ثمر و مفید برای هر دو کشور در فضای آرام و مناسب گسترش یابد.

وزیر خارجه ایران تاکید کرد: خوشبختانه در سایه امنیت موجود در ایران، این امکان برای فعالان اقتصادی ایران و فرانسه بوجود آمده تا بیش از پیش همکاری ها را رونق بخشند.

ظریف افزود: طبیعی است همان طور که همکارم وزیر محترم امور خارجه فرانسه تصریح کردند وزارتخانه های خارجه دو کشور هم به لحاظ مصونیت ذاتی بعنوان مسئول روابط خارجی و هم بعنوان مسئولان کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور، این مسئولیت را دارند که بسترهای سیاسی و اقتصادی لازم را فراهم کنند اما وظیفه ما تسهیل است.

وی ادامه داد: کار و تلاش اصلی بر عهده کارآفرینان، تجار، بازرگانان، صنعتگران و مسئولان محترم بنگاه های خصوصی است که بر اساس سیاست دولت جمهوری اسلامی ایران عنصر مهمی در روابط اقتصادی خارجی است و امیدواریم از این فرصت به بهترین نحو استفاده کنیم.

عضو کابینه تدبیر و امید اضافه کرد: در عرصه پر رقابت اقتصادی جهانی، روند همگرایی و همکاری اقتصادی با کشورها با چالش های متعددی بویژه تحولات سیاسی در ایالات متحده و همین طور تحولات در اروپا روبرو است اما جمهوری اسلامی در این شرایط دشوار، یک همکار و شریک قابل اتکا و با ثبات و آماده همکاری های اقتصادی دراز مدت، پایدار و مبتنی بر منافع مشترک با کشورهای اروپایی و بویژه فرانسه با توجه به سابقه طولانی تاریخی دو کشور است.

ظریف اظهار کرد: قطعا در این مسیر، کنشگران اقتصادی در بخش خصوصی جایگاه ویژه و محوری دارند و دولت جمهوری اسلامی از تلاش این کنشگران اقتصادی به صورت جدی حمایت خواهد کرد. اقتصاد درونزا و برونگرا محور اصلی راهبرد توسعه اقتصادی در جمهوری اسلامی برای دهه های آتی است.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به این مولفه ها، شرکای اقتصادی ما می توانند روی این اصول باثبات و بلند مدت، برنامه ریزی کنند. مزیت های فراوان ایران برای همکاری اقتصادی بر کسی پوشیده نیست اما مهمترین مزیت بازار ایران، امنیت بی نظیر ناشی از اعتماد به مردم و حضور و مشارکت مردم در صحنه سیاسی، ا قتصادی و فناوری ایران است.

وی با بیان این که تلاش های فراوان افراطی ها در محیط پیرامونی برای ناامن کردن ایران ناکام مانده است، گفت: علاوه بر آن، پویایی علمی و اقتصادی ایران نیز در برابر هرگونه فشار احتمالی خارجی ترسیم شده است.

وزیر امور خارجه ادامه داد: افزون بر این، منابع غنی طبیعی، موقعیت جغرافیایی و امکانات ترانزیتی، جمعیت جوان با تحصیلات بالا، رشد علمی قابل توجه، پیشرفت وسیع در عرصه توسعه ملی و همچنین قابلیت بازار در مدیریت بحران های اقتصادی، ایران را به عنوان شریک قابل اعتماد بویژه در حوزه تولید مشترک برای بازارهای داخلی،‌ منطقه ای و فرا منطقه ای مطرح می کند.

ظریف اضافه کرد: خوشحالیم که با همکاری فرانسه، اولین قدم ها برای تولید با هدف صادرات به بازارهای خارج از ایران برداشته شده و ان شاءالله در آینده نزدیک، اولین تولیدات مشترک ایران و فرانسه با هدف مصرف داخلی و صادرات به بازارهای مورد توافق دو طرف به بازار خواهد آمد.

وی یادآور شد: همه مطلع هستند که تورم بالای 42 درصد همراه با رشد منفی نزدیک به منهای 7 درصد به گونه ای مدیریت شد که در مدت کوتاهی به تورم تک رقمی کمتر از 9 درصد و رشد اقتصادی حدود 7.4 درصد که در شرایط بسیار دشوار جهانی، نوید بخش چشم اندازی بسیار روشن برای اقتصاد ایران است.

وزیر خارجه ایران تاکید کرد: نکته ای که باید مورد توجه همه دوستان داخلی و خارجی ما قرار داشته باشد این است که مقدار زیادی از این تولید، علیرغم تحریم ها و در زمان وجود تحریم های ظالمانه بین المللی علیه ایران حاصل شد و این نمایانگر همان عنصر قابل اتکا بودن اقتصاد ایران با توجه به اتکای ما برای امنیت، توسعه و پیشرفت به مردم است.

ظریف اظهار کرد: در چارچوب برنامه ششم توسعه اقتصادی جموری اسلامی ایران، حوزه های نفت و گاز، پتروشیمی، حمل و نقل و ترانزیت، علم و فناوری، صنعت دانش بنیان، صنایع معدنی، توسعه منابع آب، محیط زیست و موضوعات دیگر که بعضا مورد اشاره همکارم قرار گرفت؛ در اولویت است.

وی با بیان این که این موضوعات، ظرفیت مناسبی برای توسعه همکاری ایران و کشورها بویژه دوستان فرانسوی ما که حضور خوبی در ایران دارند، فراهم می کند؛ تصریح کرد: وزارت امور خارجه بعنوان رییس ایرانی کمیسیون مشترک اقتصادی به گسترش روابط مشترک بخش خصوصی با محوریت اتاق در تعاملات اقتصادی کمک می کند و ضروری است که اتاق های مشترک دو کشور تقویت شود. بویژه توصیه می کنم در کنار پروژه های بزرگ ملی به پروژه های کوچک و متوسط هم توجه ویژه ای مبذول شود.

رئیس دستگاه دیپلماسی ادامه داد: تلاش وزارت امور خارجه همواره معطوف به این بوده است که بستر لازم را برای همکاری های اقتصادی، سرمایه گذاری و توسعه همکاری های بین المللی با کشورهای مختلف فراهم کند و در این زمینه از هیچ کوششی فروگذار نخواهد کرد.

ظریف تصریح کرد: برجام برای همه کشورها از جمله ایران و فرانسه فرصت ساز است و همه موانع را از پیش روی فعالان اقتصادی ایرانی و فرانسوی برای همکاری بیشتر برداشته و خوشحالیم که تا حد خوبی فعالان اقتصادی فرانسوی در این زمینه گام برداشته اند.

وی افزود: پس از برجام شرکت ها و کشورهای زیادی علاقه مندی خود را برای فعالیت در بازار ایران نشان داده و مطمئن هستم که همکاری ایران و فرانسه دارای منافع بسیار گسترده ای برای دو کشور، برای پیشرفت اقتصادی دو ملت و برای صلح و امنیت منطقه ای و جهانی خواهد بود. این فرصت ها باید در جهت انتفاع همگان مورد بهره برداری قرار بگیرد.

وزیر امور خارجه ادامه داد: گرچه همانطور که دوستان اشاره کردند احتیاط های بی موردی از نظر من توسط برخی از بانک های بزرگ اروپایی سبب محدود شدن بهره وری حداکثری شده است اما اطمینان دارم که با تلاش، همکاری دو جانبه و اطمینان بخشی دولت فرانسه بعنوان یک شریک مهم ایران و بعنوان یک طرف مهم توافق 1+5 بتوانیم فعالیت بانک های بزرگ و معتبر به این روند را تضمین کنیم و از این مسیر، توسعه بیش از پیش همکاری های دو کشور با پیشرانی بخش خصوصی را شاهد باشیم.

منبع: ایرنا

ارسال نظر: