روایت آنچه داریم در وادی بکر انساندوستی

کدخبر: 2085386

سومین جشنواره گلچین هلال با شکوه و ظرفیتی قابل ملاحظه و چشمگیر برگزار شد و به اذعان بسیاری از صاحب نظران رسانه در سطحی تاثیرگذار و جریان ساز به ثمر نشست.

به گزارش خبرنگار « نسیم آنلاین »، بی گمان هر یک از رویدادهای فرهنگی هدفمندی که در کشور به اجرا در می‌آید، قدمی در مسیر ارتقای سطح بصری و آگاهی جمعی است و در این راستا، برخی حرکت‌ها در شعاعی وسیع‌تر و همراه با کارکردهای فرهنگی- اجتماعی بالاتری نقش آفرینی می‌کنند.

ارتباطات رسانه ای و تبلیغاتی جمعیت هلال احمر که ریشه در آرمان‌های نهضت بین‌المللی صلیب سرخ و هلال احمر دارد و مبتنی بر ضرورت‌های جدی تبیین بسیج توان انسانیت شکل گرفته، در سال‌های اخیر به دلیل بروز حادثه‌های ملی و فراملی بی‌شمار و نیز چالش مسئولیت اجتماعی، جلوه‌ای عینی‌تر و ملموس‌تر یافت و به تبع رسالت و مسئولیت این جشنواره هم سنگین‌تر و حساس‌تر شد. ایجاد ساختارهای هدفمند به منظور پاسخ‌گویی به نیازها و مطالبات مردمی در این عرصه و اهتمام به مفاهیم گسترده مقابله موثر در برابر فجایع و نیز لزوم شفاف‌سازی و روشنگری برای برداشت صحیح تر از روحیه ایثار و فداکاری امدادگران، داوطلبان و نیروهای از خود گذشته جمعیت هلال احمر، همگی ابعاد محتوایی این حرکت ارزشمند را ترسیم و مشخص می‌کند.

این جشنواره ظرفیت و فضایی را رقم زد که یکبار دیگر افکار عمومی جامعه و حتی منتقدان با دقت و تمرکز بیش‌تری به آن نگریستند و شرایطی را فراهم ساخت تا نگاه تازه‌ای به دستاوردها، ارزش‌ها و ضرورت‌های این‌گونه اطلاع رسانی در کشور ایجاد شود.

تاریخ جمعیت هلال احمر کشور ملو از رویدادها و اتفاقات بی نظیری از جانفشانی‌ها و همبستگی ملی است. رویدادهای تاریخی در بستر زمان، دو فرجام و ویژگی می‌یابند. یا در تاریخ ثبت شده اما به تدریج به حاشیه می‌روند و یا علاوه بر ثبت در تاریخ، زنده و پویا باقی مانده و در هر دوره ابعاد گوناگونی از آنها کشف و شناخته می شود.

حالت اول بیشتر بدین علت ایجاد می‌شود که آن رخداد واجد ارزش‌های ماندگار نیست و یا اگرچنین ویژگی‌هایی دارد کسی آنها را نکاویده و فراموش شده است. یا اینکه آن ارزش‌ها در مکان و زمان خاصی معنا یافته اند و عمرشان سپری شده است. اما حالت دوم ارزش‌های فرا زمانی و فرامکانی آن رخداد و توجه اهل تفکر و اندیشه به آن ارزش‌ها را برای آیندگان یادآوری می کند و این که احیا و تداوم این ارزش ها و وقایع مرتبط با آن رسالت مهم وسرنوشت سازی است که بر دوش نسل های بعدی نهاده شده است.

فعالیت‌های این سازمان عام المنفعه را می‌توان از مصداق‌های تاریخی حالت دوم دانست. برخورداری از چنین سرمایه بی‌بدیلی که کمتر کشوری دارای آن است و با مشارکت جانانه اعضای داوطلب و تن سپردن امدادگران و نجات گران آن به حادثه و جراحت حاصل آمده، مسئولیت‌های خاصی را نیز به دنبال دارد. در این میان مسئولیت اهل رسانه و کسانی که به ارزش این گنجینه واقفند، بیش از دیگران است.

جشنواره گلچین هلال، سفره ای فراهم آورده است تا هر قشر و گروهی با ابزار و امکانات خود، دستپختی درخور و پذیرفتنی از این واقعه مهم آماده کرده و از خلال آن، زوایای تحسین برانگیز این قهرمان را احیا کنند. مسئولان و سیاستگزاران جمعیت هلال احمر نیز به نوبه خود می کوشند تا مسیر این فرایند مقبول را هموار سازند.

برگزاری ساده و دوستانه یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های این جشنواره است چرا که اگر قرار بود در نقاطی از سراسر کشور که به رغم کمبود امکانات و تجهیزات به طور داوطلبانه برای اطلاع‌رسانی خدمات نیروها و کمک‌های مردمی اعلام آمادگی کردند، به صورت تشکیلاتی و رسمی انجام می‌شد و منتظر دریافت بودجه می‌ماند، شاید هیچ وقت عملی نمی‌شد و به این شکل شاهد تکاپو و پویایی در این خصوص نبودیم. مشارکت مردمی از همه قشرها در گلچین هلال از انعکاس فراتر رفته و به تولید رسیده است، به طوری که در این دوره جشنواره، آثار تولیدی و محتوایی استان‌های کم برخوردار از لحاظ امکانات سمعی و بصری در بخش‌هایی مجزا مورد قضاوت و داوری قرار می‌گیرند. همچنین باید پرداختن به موضوعات و مضامین تاکنون مغفول مانده را هم به عنوان یکی دیگر از مهم‌ترین خصوصیات جشنواره گلچین هلال ذکر کرد.

آن چه در این جشنواره قابل توجه است ارزیابی دقیق و منصفانه برنامه‌ها و اقدامات یکسال گذشته در قالب‌های مختلف است. فرایندی که هم از سوی واحدهای مسئول و هم مطبوعات و رسانه‌ها به عنوان چشم تیزبین و ناظر جامعه انجام می‌شود. از سویی دیگر نقش این جشنواره در مهندسی اجتماعی است که می‌تواند احساس مسئولیت اجتماعی را بهبود بخشد چرا که امروزه بی‌خبری افراد از یکدیگر باعث دوری افراد جامعه و حتی اعضای خانواده از یکدیگر شده که در این وضعیت چیستی مسئولیت اجتماعی بیش از هر زمان دیگری مطرح است و این جشنواره سعی دارد ارزش محوری اجتماع را بر محور دوستی و دگرخواهی تبیین و با ترویج سبک زندگی اجتماعی و به تبع مشارکت مردمی که منجر به تعریف ارتباط‌های جدیدتر می‌شوند و زدودن ناامیدی اجتماعی و نیز دنبال کردن آزادنه مسئولیت اجتماعی کمک کند را برآورده کند.

ارسال نظر: