تحلیل یک اقتصاددان از دلایل وضعیت بحرانی بانک ملت

پژویان: عملکرد هیات مدیره و مدیرعامل بانک ملت باعث ضرر و زیان این بانک شد

کدخبر: 2085499

پژویان گفت: وقتی شاخص بورس سقوط پیدا می کند نشان دهنده این است که بازده سرمایه گذاری هم مناسب نیست. اقتصادی که در حال رکود است و سیاست اقتصادی صحیحی هم برای رونق آن صورت نمی گیرد نباید انتظار معجزه داشت که شاخص بورس رشد کند.

به گزارش « نسیم آنلاین » دکتر جمشید پژویان، اقتصاددان و عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی، در خصوص ضرر 3 هزار و 600 میلیاردی سهامداران بانک ملت در هفته گذشته اظهار داشت: این اتفاق به عملکرد هیئت مدیره و مدیرعامل بانک بر میگردد و دلایلی همچون ارائه اعتبارات ناسالم می تواند یکی از دلایل وقوع این اتفاق باشد. به هرحال تیمی از اقتصاددانان باید بررسی کنند که دلیل اصلی این ضرر و زیان چه بوده است.

وی در خصوص سقوط هزار واحدی بورس به دلیل ضرر بانک ملت و تاثیر آن بر اقتصاد کشور گفت: یکی از شاخص هایی که نشان دهنده فعال بودن اقتصاد می باشد شاخص بورس است هرچند که در اقتصاد ایران بورس سهم عمده ای در سرمایه گذاری برای اقتصاد کشور ندارد. اما به هرحال باید گفت که نباید از اقتصادی که در رکود به سر می برد و روز به روز هم این وضعیت عمیق تر می شود انتظار رشد شاخص های بورس ، سودآوری بخش های مختلف و یا افزایش اشتغال را انتظار داشته باشم . درضمن علائم نشان می دهند که ما هنوز خیلی با رونق اقتصادی فاصله داریم و همچنان در رکود عمیق به سر می بریم.

ایشان نظر برخی در خصوص ورشکستگی بانکها با وجود نقدینگی پنهان را درست ندانست و بیان داشت: نقدینگی یعنی هر چیزی که سریعتر به نقد تبدیل می شود که پول و اسکناس بهترین نمونه آن است. در شرایطی که بانکها بر روی سپرده ها سود خوبی را پرداخت می کنند بعید می دانم که مردم پول های خود را که مورد نیاز روزانه نیست در گاوصندوق ها نگه دارند و در بانک ها سپرده گذاری نکنند.

پژویان در خصوص احتمال ضرر سهامداران سایر بانکها گفت: وقتی شاخص بورس سقوط پیدا می کند نشان دهنده این است که بازده سرمایه گذاری هم مناسب نیست. اقتصادی که در حال رکود است و سیاست اقتصادی صحیحی هم برای رونق آن صورت نمی گیرد نباید انتظار معجزه داشت که شاخص بورس رشد کند.

وی در خصوص پرداخت حقوق های نجومی با وجود ضررده بودن بانکها اظهار داشت: شکی نیست که حقوق های بالایی به هیئت مدیره بانکها پرداخت می شود همچنین در بسیاری از شرکت های دولتی که زیر نظر دولت نیستند و یا از استانداردهای حقوق های دولتی گریز می کنند حقوق های بالایی پرداخت می شود و یک سالی است که صدای آن در آمده است اما این پرداخت ها نمی تواند عاملی برای زیان ده بودن بانکها باشد و این موضوع به نحوه مدیریت بانکها برمی گردد.

پژویان افزود: نظام بانکی به دلایل مختلف سودهای بسیار بالایی دارند در نتیجه تقاضای سرمایه گذاری در بخش های وام و اعتبار زیاد است و با توجه به حجم واردات ما و اینکه درآمد نفتی ما نسبت به آغاز دوران تحریم افزایش پیدا کرده است نشان نمی دهد که ما در این زمینه مشکلی داشته باشیم به همین دلیل است که بانکها حاضر هستند که سپرده های بالا بدهند تا منابعی برای پرداخت اعتبارات با نرخ های بالا داشته باشند پس علائم اینکه مجموعه نظام بانکی دچار مشکلات اساسی شود وجود ندارد.

وی در پایان خاطر نشان کرد: با این اوصاف شرایط اقتصادی به گونه ای نیست که مردم هجوم برند و سپرده های خود را از بانکها بیرون آورند و بانکها هم دچار مشکل و ورشکستگی شوند از طرفی دیگر بسیاری از کسانی که در بخش های مسکن سرمایه گذاری می کردند به سپرده گذاری در بانکها روی آورده اند پس بنابراین بنده نظام بانکی را در خطر ورشکستگی نمی بینم اما لازم به ذکر است که این موضوع نشان از سلامت نظام اقتصادی ما نیست بلکه نشانه این است که در بخش های تولیدی به خوبی عمل نمی کنیم.

ارسال نظر: