شورای امنیت بیانیه‌ حمایتی روسیه از مذاکرات آستانه تصویب کرد

کدخبر: 2085505

اعضای شورای امنیت سازمان ملل بیانیه پیشنهادی روسیه در مورد مذاکرات آستانه پیرامون سوریه را تصویب کرده و این رایزنی‌ها را گام مهمی برای حل و فصل سیاسی بحران سوریه ارزیابی کردند.

به گزارش « نسیم آنلاین »، تسنیم به نقل از خبرگزاری "تاس" نوشت: شورای امنیت سازمان ملل در بیانیه‌ای اعلام کرد که مذاکرات 24-23 ژانویه در مورد سوریه که در آستانه (پایتخت قزاقستان) انجام گرفت، گام مهمی در جهت ازسرگیری گفتگوها بین دولت و مخالفان در سوریه بوده است.

در این بیانیه آمده است: «اعضای شورای امنیت سازمان ملل مذاکرات بین المللی صورت گرفته در آستانه را گام مهمی در راستای ازسرگیری مذاکرات بین سوری‌ها زیر نظر سازمان ملل می دانند.»

پیش نویس این سند از سوی روسیه تهیه شده بود. هیئت نمایندگی روسیه به شورای امنیت سازمان ملل پیشنهاد کرده بود که بیانیه ای به منظور حمایت از نتیجه مذاکرات بین نمایندگان دولت سوریه و مخالفان آن که اخیرا در آستانه برگزار شده و همچنین رایزنیهای آتی که قرار است زیرنظر سازمان ملل انجام شود، تصویب شود.

"اولاف اسکوگ" دیپلمات بلندپایه سوئدی که ریاست شورای امنیت سازمان ملل در ماه ژانویه را برعهده دارد، شب گذشته یادآور شد که مسئله مهم آن است که در متن پیشنهادی روسیه تایید شده است که سازمان مل متحد دور بعدی مذاکرات بین سوریها را انجام خواهد داد.»

در تاریخ 24-23 ژانویه سال جاری در پایتخت قزاقستان برای نخستین بار مذاکرات مستقیمی بین گروههای مسلح مخالف در سوریه و نمایندگان رسمی مقامات دمشق با میانجیگری روسیه، ایران و ترکیه (سه کشور ضامن صلح در سوریه) صورت گرفت که به امضای بیانیه پایانی در مورد حل و فصل مسالمت آمیز مناقشه نظامی در سوریه و توافق طرفین برای ادامه مذاکرات در این راستا انجامید.

سازمان ملل متحد در حال حاضر در حال فراهم سازی مقدمات دور بعدی مذاکرات بین سوریها در ژنو است. "استفان دی میستورا" نماینده ویژه سازمان ملل در امور سوریه در پایان مذاکرات آستانه گفته بود که این مذاکرات در تاریخ 8 فوریه انجام خواهد شد، ولی این گفتگوها به اواخر ماه فوریه موکول شده است.

ارسال نظر: