آغوش باز وزیر نفت برای شرکت‌های آمریکایی صدای روزنامه اصلاح طلب شرق را هم درآمد

فرمان جدید ترامپ درباره عدم ورود ایرانیان به آمریکا هم از علاقه زنگنه به آمریکایی‌ها کم نکرد!/ آقای وزیر موضع خود را تغییر دهید

کدخبر: 2085549

اعلام موضع وزیر نفت درباره «محدودیت قائل‌نشدن برای شرکت‌های نفتی آمریکایی»، آن‌ هم در شرایطی که رئیس‌جمهور جدید ایالات متحده، «ایرانیان را در لیست سیاه ورود به آمریکا قرار داده»، بدسلیقگی و موضع غلطی بود.

به گزارش « نسیم آنلاین » روزنامه شرق نوشت: اعلام موضع وزیر نفت درباره «محدودیت قائل‌نشدن برای شرکت‌های نفتی آمریکایی»، آن‌ هم در شرایطی که رئیس‌جمهور جدید ایالات متحده، «ایرانیان را در لیست سیاه ورود به آمریکا قرار داده»، بدسلیقگی و موضع غلطی بود. مادامی که فرمان دونالد ترامپ برای جلوگیری از ورود ایرانیان به خاک آمریکا اعتبار دارد و تا زمانی که حقوق اولیه ایرانیانی که به هر دلیل به آمریکا سفر می‌کنند، رعایت نشود، دولت ایران نه‌تنها نباید از حضور شرکت‌های نفتی آمریکایی در ایران استقبال کند که باید برای ورود آمریکایی‌ها به ایران محدودیت قائل شود. هر چند شرکت‌های نفتی آمریکایی، به خاطر قوانین این کشور، همین حالا هم نمی‌توانند به طور مستقیم در صنعت نفت ایران حضور داشته باشند. آقای ترامپ! شما خاطره‌ای بد در ذهن تمام ایرانیان وطن‌پرست ثبت کرده‌اید. فارغ از هر دیدگاه و مذهبی. ایرانیان خاطره‌بازان خوبی هستند. مگر آنها خاطره تلخ دخالت کشور شما را در کودتای ٢٨ مرداد که منجر به سقوط دولت قانونی‌شان شد، از یاد برده‌اند؟

١- وزیر نفت در گفت‌وگویی با خبرگزاری ایلنا گفته است: «چنانچه شرکت‌های آمریکایی بخواهند به صنعت نفت ایران ورود پیدا کنند، از جانب ما محدودیتی برایشان وجود ندارد». هرچند زنگنه در ادامه یادآور شده است که «تاکنون هیچ شرکت آمریکایی به صورت مستقیم برای حضور در صنعت نفت ایران مراجعه نکرده است». اما، این موضع وزیر نفت، روایتگر خواست امروز ایرانیان نیست. از سویی درست است که حضور شرکت‌های نفتی آمریکایی در صنعت نفت، می‌تواند رقابت جالبی بین شرکت‌های نفتی اروپایی، چینی، روسی و... ایجاد کند و قیمت پروژه‌هایمان را پایین بیاورد و از سوی دیگر این سخن دقیق است اگر بگوییم، با آمدن شرکت‌های نفتی آمریکایی، می‌توانیم از تکنولوژی روز صنعت نفت دنیا بهره بهتری ببریم و نفت بیشتری استخراج کنیم؛ اما زمان این حرف‌ها، امروز نیست؛ روزی که رئیس‌جمهور ترامپ، چنین خصمانه بر مردم ایران تاخته است. ٢- دولت‌های ایران و آمریکا ٣٧ سال است اختلافات مبنایی شدیدی با یکدیگر دارند. اما ترامپ چند روز است مردم ایران را نشانه رفته؛ پس مردم ایران حق دارند از وزارت نفت بخواهند در این شرایط، برای حضور شرکت‌های نفتی آمریکایی محدودیت قائل شود و آن را اعلام عمومی کند.

پیشنهاد می‌کنم زنگنه موضع خود را تغییر دهد و در اقدامی متقابل اعلام کند وقتی ترامپ چنین محدودیت‌های غیرمعقولی را برای ایرانیان وضع کرده است، وزارت نفت هم برای حضور شرکت‌های نفتی آمریکایی محدودیت قائل خواهد شد. موضعی که وزارت امور خارجه به‌درستی با عنوان «عمل متقابل» برای ویزاندادن به آمریکایی‌ها اعلام کرده است. معاون امور بین‌الملل وزارت نفت هم می‌تواند تغییر موضع آشکار وزارت نفت را (با توجه به فرمان ترامپ) از طریق همان رسانه آمریکایی که پیش از این با آن مصاحبه کرده بود، به گوش رئیس‌جمهور تازه‌وارد ایالات متحده برساند. ٣- امضای هفته اول ریاست‌جمهوری ترامپ، تیشه‌ای بود به تاریخ آمریکا؛ تاریخی که با ورود مهاجران ساخته شده است. حداقل جزئی از اقتصاد آمریکا با مالیات ایرانیان موفق ساکن این کشور بالنده شده است. می‌دانید که ایرانیان زیادی شرکت‌های بزرگ و موفقی را در خاک آمریکا تأسیس کرده و اداره می‌کنند. با پول یک ایرانی ساختمانی بزرگ در یکی از دانشگاه‌های معتبر آمریکا ساخته شد. با همت یک ایرانی یکی از بزرگ‌ترین مراکز خرید اینترنتی دنیا در آمریکا راه‌اندازی شد. ایرانی‌ها در ناسا، گوگل و بنگاه‌ها و دانشگاه‌های بسیاری در آمریکا شغل‌های تأثیرگذاری دارند. فقط یک نمونه را نام می‌برم؛ فارغ‌التحصیل دبیرستان البرز تهران، یکی از رؤسای ارشد شرکت نفتی شورون آمریکاست. در کنفرانسIEF در کنکونِ مکزیک، او را از نزدیک دیدم. تا فهمید ایرانی‌ام، ایستاد و با زبان فارسی با من گفت‌وگو کرد؛ هرچند به دلیل تحریم، نمی‌توانست مصاحبه کند. ترامپ، فقط فرودگاه‌های آمریکا را به روی ایرانی‌ها نبست؛ بلکه ایالات متحده را از داشتن استعدادهای ایرانی محروم کرد. او به تاریخ آمریکا ضربه زد.

ارسال نظر: