استاد اقتصاد دانشگاه امام صادق (ع) در گفتگو با «نسیم آنلاین»:

آمریکا در حال مخابره پیام به شرکای اقتصادی ایران است/ نتیجه بی‌توجهی دولت به اقتصاد مقاومتی مشخص شد

کدخبر: 2085623

این استاد اقتصاد گفت: اصولا در صورتی که آمریکایی‌ها پیام‌های مثبت به دنیا مخابره نکنند برجام برای ما اثر خاصی نخواهد داشت این در حالی است که آنها در مدت گذشته پیام‌های مثبتی مخابره نکرده‌اند و الان هم دارند پیاپی پیام‌های تضعیف کننده‌ای را مخابره می‌کنند.

حجت‌الله عبدالملکی استاد اقتصاد دانشگاه امام صادق (ع) و قائم مقام رئیس انجمن مدرسان اقتصاد مقاومتی در گفتگو با خبرنگار « نسیم آنلاین »، در خصوص تبعات فرمان ترامپ مبنی‌بر ممنوعیت ورود ایرانی‌ها به ایالات متحده با بیان اینکه بخشی از اثرات این اقدام ممکن است کاهش صادرات ما به آمریکا باشد اظهار داشت:‌ البته این مهمترین اثر اقدام ترامپ نیست چون به طور تاریخی صادرات ما به آمریکا عدد قابل توجهی نبوده اما مهمترین اثری که به نظر من دارد از دست رفتن معدود دستاوردهای برجام است.

عبدالملکی با اشاره به اینکه حرکت ترامپ در ممنوعیت ورود ایرانی‌ها به آمریکا فضای روانی برعلیه در سطح بین‌الملل ایجاد می‌کند اظهار داشت:‌ این حرکت سیگنالی منفی را به شرکای اقتصادی ما مخصوصا در غرب مخابره می‌کند و آن هم این است که خصومت آمریکا به صورت تصاعدی در حال تشدید است.

وی با بیان اینکه علی‌رغم لغو بخشی از تحریم‌ها بر روی کاغذ اما به خاطر باقیماندن تحریم‌های اصلی آمریکا، بانک‌های بزرگ اروپایی حاضر به همکاری با ایران نبودند اظهار داشت: حال در این شرایط دستور آمریکا باعث می‌شود تا آنها احساس کنند که خصومت آمریکا نه تنها در سطحی کم باقی نمانده بلکه دارد افزایش هم پیدا می‌کند.

این استاد اقتصاد در ادامه تاکید کرد: اصولا در صورتی که آمریکایی‌ها پیام‌های مثبت به دنیا مخابره نکنند برجام برای ما اثر خاصی نخواهد داشت و این در حالی است که آنها در مدت گذشته پیام‌های مثبتی مخابره نکرده‌اند و الان هم دارند پیاپی پیام‌های تضعیف کننده‌ای را مخابره می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه کنگره آمریکا دارد خودش را برای تحریم‌های شدیدتر به بهانه موضوعاتی مانند برنامه موشکی و حمایت ایران از جریان مقاومت در منطقه آماده می‌کند اظهار داشت: کنگره و سنای آمریکا همسو با هم برنامه‌های تحریمی در مورد ما در نظر دارند و ترامپ هم اعلام کرده بود که برجام را قبول ندارم و در مورد آن تجدیدنظر می‌کنم.

عبدالملکی با بیان اینکه ترامپ وعده داده خصومت‌ها را برعلیه ایران بیشتر می‌کند که ممنوعیت اخیر ورود ایران به آمریکا یکی از خصومت‌ها است که فعلا عملیاتی شده است اظهار داشت: شاید اگر عده‌ای شک داشتند که ترامپ به حرف‌هایی که می‌زند را آیا عملیاتی خواهد کرد یا نه اکنون ثابت شد که وی عزم این را دارد که دانه به دانه برنامه‌های که وعده داده را عملیاتی کند و در نتیجه ما باید منتظر خصومت‌های بیشتری از طرف آمریکایی‌ها باشیم.

وی در خصوص آینده تحریم دلاری آمریکا بعد از فرمان اخیر ترامپ با اشاره به اینکه این تحریم‌ها برداشته نشده است اظهار داشت: حتی در برجام بر روی کاغذ هم برداشته شدن تحریم‌های دلاری ایران نیامد و از طرف دیگر هم دولت و کنگره آمریکا در همان زمان دولت اوباما و کنگره قبلی همچنان بر روی این قضیه پافشاری کردند و لذا ما الان مبادلات دلاری حتی در دوره پسابرجام هم به صورت رسمی نداریم و با پول‌های دیگر مثل یورو و امثال اینها مبادلات خود را انجام می‌دهیم.

این اقتصادان با اشاره به اینکه طبیعا برنامه تحریم‌های مالی شدیدتر خواهد شد خاطر نشان کرد: از این موضوع بیشتر پی‌ می‌بریم به اینکه چرا حضرت آقا در بند 22 سیاست‌های اقتصاد مقاومتی ابلاغ کردند که ‌بایست یک نظام عکس‌العمل هوشمند نسبت به تحریم‌های دشمن ایجاد شود تا برای تحریم‌های بعدی و مشکلاتی که علی‌القاعده ممکن است ایجاد شود چاره اندیشی شود.

وی افزود: متاسفانه دوستان دولت به خاطر قول و قرارها و وعده‌های غیرواقعی که برخی از مقامات دولت قبلی آمریکا به آنها داده بودند جریان تحریم‌ها را منتفی دانستند و به برنامه اقتصاد مقاومتی توجهی نکردند در حالی که ما می‌توانستیم با مقاوم‌سازی سیستم بانکی در شبکه مبادلات بین‌المللی برای الان که قرار است تحریم‌ها و خصومت آمریکا بیشتر شود با هزینه کمتر و سلامت بیشتر از این مقطع رد شویم که متاسفانه این اتفاق نیفتاد.

عبدالملکی خاطر نشان کرد:‌ امیدی که دولت یازدهم به حرف‌های اوباما و مذاکره کنندگان آمریکایی داشتند باعث شد الان در یک موضع بدتری نسبت به قبل از مذاکرات قرار بگیریم.

وی با تاکید بر اینکه تحریم‌های آمریکایی‌ هرگز آنقدر قدرتمند نیست که بتواند اقتصاد ایران را فلج کند اظهار داشت: اگر ما در چارچوب اقتصاد مقاومتی و مبتنی بر اصول حرکت کنیم فشارهای آینده آمریکا که البته تشدید هم خواهد شد ان‌شاءالله نمی‌تواند برای ما مشکلی ایجاد کند.

این استاد اقتصاد با اشاره به اتفاقاتی که طی دو سال گذشته در آمریکا و انگلیس اتفاق افتاده است اظهار داشت: انتخاب ترامپ در آمریکا و رایی که انگلیسی‌ها برای خروج از اتحادیه اروپا دادند خط بطلانی است بر نظریه جهانی شدن و دهکده جهانی که بخش زیادی از لیبرال‌های داخلی زیر پرچم آن سینه می‌زدند و سینه چاک آن هستند.

وی با اشاره به اینکه لیبرال‌های داخلی به هیچ وجه مسیری را برای پیشرفت کشور غیر از طی کردن برنامه جهانی‌سازی یا حل شدن در اقتصاد جهانی در ذهن نداشتند و پیگیری نمی‌‌کنند اظهار داشت:‌ هرچند در طول تاریخ بعد از انقلاب ما ندیدیم که این جریان لیبرال درس عبرتی بگیرد اما امیدورایم این اتفاقات مقداری در دل‌های جامد آنها رسوخ کند و با آزاد اندیشی بیشتری به واقعیت جهان بنگرند که در این صورت خواهند دید لیبرالیزم و در واقع غربگرایی و آمریکاگرایی هیچ فایده‌ای برای کشور نخواهد داشت.

ارسال نظر: