حاشیه‌های روز پنجم سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر؛

شب سیاسی در برج میلاد/ از حضور عارف تا پخش سیاسی‌ترین فیلم جشنواره

کدخبر: 2085776

پنجمین روز از جشنواره فیلم فجر را شاید بتوان یکی از پرحاشیه‌ترین روزها به شمار آورد، روزی که در آن سیاسی‌ترین فیلم جشنواره یعنی "ماه گرفتگی" سیدمسعود اطیابی به نمایش در آمد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی « نسیم آنلاین »، پنجمین روز از جشنواره فیلم فجر را شاید بتوان یکی از پرحاشیه ترین روزها به شمار آورد، روزی که در آن سیاسی ترین فیلم جشنواره یعنی «ماه گرفتگی» سیدمسعود اطیابی به نمایش در آمد و همین فیلم برای ایجاد حاشیه های فراوان در جشنواره کافی بود.

از سوی دیگر روز گذشته، برخی از شخصیت های سینمایی و فرهنگی و سیاسی کشور برای تماشای فیلم ها به برج میلاد آمده بودند که اولین آن ابراهیم حاتمی کیا بود، حاتمی کیا برای تماشای فیلم «بدون تاریخ، بدون امضاء» به کاخ اصلی جشنواره آمده بود، ولی که واقعا جز معدود فیلم های خوب این دوره از جشنواره به شمار می رود و توانست نظر موافق بسیاری از اهالی رسانه و منتقدان را به خود جلب کند.

«ماه گرفتگی»، دومین فیلمی بود که ساعت 15:30 دقیقه به نمایش در آمد، فیلمی که در زمان اکران نیز با حاشیه هایی همراه بود و به گفته انباردار، تهیه کننده فیلم عده ای قصد داشتند مخاطبان را به ترک از سالن تشویق کنند و برای همین کار اقدام به خروج دسته جمعی در دقیقه 20 تا 30 دقیقه اولیه فیلم کردند، اقدامی که بی نتیجه ماند و مخاطبان علی رغم متوسط بودن فیلم، در سالن ماندند.

البته حاشیه های فیلم «ماه گرفتگی» تنها به زمان اکران ختم نشد، چرا که در نشست نقد و بررسی این فیلم حاشیه هایی ایجاد شد، از سوالات برخی از خبرنگاران مبنی بر اینکه فضاهای به تصویر کشیده شده از مسجد لولاگر و همچنین استفاده از گوشی های آیفون در این فیلم هیچ شباهتی به فضای واقعیت در آن سال ندارد تا صحبت انباردار، تهیه کننده فیلم درباره تلاش برای منصرف کردن آنها از ساخت «ماه گرفتگی».

کامبیر دیرباز هم که به عنوان بازیگر نقش اول «ماه گرفتگی» در نشست نقد و بررسی حضور داشت، در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه با توجه به فضاسازی هایی که برای برخی بازیگران در فیلم های «قلاده های طلا» و «پایان نامه» ایجاد شده بود، از بازی در این فیلم واهمه ای نداشتید، گفت: ما در کشوری زندگی می کنیم که بازیگر نقش شمر را کتک می زنند، ولی آن فردی که نقش شمر را بازی می کند، نیتش این است که تعزیه زنده بماند حتی اگر کتک بخورد، من نیز نیتم بالایی بود حتی اگر برای بازی در این فیلم، چوب بخورم.

وی ادامه داد: آقای اطیابی به شوخی عنوان کرد که هر دو طیف از فیلم ناراضی بودند، به طور مثال اگر درباره حادثه پلاسکو فیلمی ساخته شود هیچ کس از سالن راضی بیرون نخواهد رفت، مگر اینکه قهرمانی در آن فیلم باشد و طبیعی است که درد و زجر افراد را ناراحت می کند و معتقدم در سال 88 اتفاقی تلخی افتاد و ما به عنوان فیلمساز باید آن اتفاق را به تصویر بکشیم که ماندگار شود .

وی ادامه داد: نیت بزرگ ابن فیلم آن است که اگر اتفاق مشابهی افتاد هوشمندانه رفتار کرده و به نظرات همدیگر احترام بگذاریم تا خون فرزندان مان نریزد.

بازیگر "ماه گرفتگی" درباره نزدیکی این فیلم به اتفاقات فتنه 88 اظهار داشت: بنده روز اول اعلام نتایج انتخابات سال 88 به آمریکا رفتم تا در فاز سوم "در چشم باد" حضور داشته باشم و تمام اخبار را از دور دنبال می کردم و در دل ماجرا نبودم و چون اساسا تمایلات سیاسی ندارم، در طول 15 سال گذشته اگر نقشی را بازی کردم، تنها به انتخاب دلم بوده است.

وی درباره قضاوت شدن بازیگران در سینمای کشور و احتمال قضاوت شدنش به خاطر بازی در این فیلم گفت: اگر سر سوزنی احساس می کردم که انصاف در این فیلم رعایت نمی شود، در آن بازی نمی کردم.

یکی دیگر از اتفاق های جالب نشست «ماه گرفتگی»، واکنش اطیابی به سوالات خبرنگاران و بعضا درگیری های لفظی خبرنگاران با یکدیگر بود. اطیابی در واکنش به این اتفاقات گفت: خوشحالم که دو طیف سیاسی از فیلم راضی نیستند و شاید در این میان خدا راضی باشد.

بعد از پایان نشست پرحاشیه «ماه گرفتگی»، سیدرضا صالحی امیری، وزیر ارشاد به همراه حجت الله ایوبی برای تماشای فیلم «انزوا» اولین فیلم بلند مرتضی علی عباس میرزایی به کاخ جشنواره فیلم فجر آمد، فیلمی که واقعا تحسین همه اهالی رسانه و حاضران در سالن را به همراه داشت و نشست نقد و بررسی آن نیز با حاشیه هایی همراه بود.

عباس میرزایی در این نشست در واکنش به پیشنهاد یکی از خبرنگاران که عنوان کرده بود اسم مرتضی علی عباس میرزایی برای تلفظ در عرصه سینما، اسم سختی است و پیشنهاد می کنم همین جا اعلام کنید که یا شما را مرتضی علی صدا کنید یا عباس میرزایی، گفت: شما می توانید مرا امیرالمومنین صدا کنید، البته درباره اسمم باید بگویم که در ابتدا قرار بود اسم من علی باشد، ولی بزرگان خانواده عنوان کردند که هیچ وقت اسم یک بخشی در خانواده ما نبوده به همین دلیل اسمم را مرتضی علی گذاشتند و برای این اسم هم تاوان های زیادی دادم و حاضر نیستم برای سینما اسمم را کنار بگذارم .

میرزایی در ادامه نشست در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران درباره مشکلات ایجاد شده در سر راه فیلم اولش با بغض و گریه عنوان کرد: خواستم فیلمی بسازم که همه آدم هایی که در طول لپاین سال ها به دوستانم که الان زیر خاک هستند، برای فیلمسازی نه گفتن نشان دهم که می توانیم فیلم بسازیم و در این راه مقاومت کرده و قهرمان خلق کنیم و این مهم حق ماست، چرا که تک تک ما قهرمان هستیم و فیلمم را ساختم تا به دوستانم نشان دهم که این سد شکسته شده و آنها می توانند فیلم بسازند و در حقیقت با این فیلم ثابت کردم که ما منزوی نیستیم و ما هم می توانیم فیلم بسازیم و برای آیندگان مان به یادگار بگذاریم .

کارگردان فیلم «انزوا» که دیگر گریه اجازه صحبت به وی را نمی داد، گفت: الان یاد مراسم تشییع نیما طباطبایی افتادم، در حالی که او باید الان اولین فیلمش را می ساخت نه اینکه در زیر خاک باشد و درخواستم این است که اگر یکی از ما دچار سرطان شد، بزرگان ما را فراموش نکنند.

آخرین فیلمی که روز گذشته در کاخ جشنواره به نمایش درآمد، فیلم «مادری» رقیه توکلی بود، فیلمی که محمدرضا عارف هم برای تماشای آن به کاخ جشنواره آمده بود.

ارسال نظر: