حاشیه‌های روز هفتم سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر؛

تکرار "پلاسکو" در همه نشست‌های جشنواره/ جنجالی‌ترین نشست برج میلاد با "قاتل اهلی"

کدخبر: 2086057

توقف سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر در ایستگاه هفتم با حاشیه‌های جالبی همراه بود، حاشیه‌هایی که باعث شد پای بز شاخدار و انتخابات سال آینده نیز به جشنواره فیلم فجر باز شود.

به گزارش خبرنگار فرهنگی « نسیم آنلاین »، توقف سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر در ایستگاه هفتم با حاشیه های جالبی همراه بود، حاشیه هایی که باعث شد پای بز شاخدار و انتخابات سال آینده نیز به جشنواره فیلم فجر باز شود.

اولین فیلمی که روز گذشته برای حاضران در برج میلاد به نمایش در آمد، فیلم «زیر سقف دودی» پوران درخشنده بود، فیلمی که ظاهرا نتوانست موفقیت «هیس، دخترها فریاد نمی زنند!» را به دست آورد، با این حال همانند دیگر سایر این کارگردان، تلنگری بود برای مسئولان و مردم، تلنگری عاطفی که شاید بتواند چاره ای باشد برای پیشگیری از طلاق های عاطفی که امروزه از طلاق های رسمی کشور پیشی گرفته است.

هر چند که سالن نمایش در هنگام اکران این فیلم، پر نشد، ولی شاهد خروج مردم از سالن نیز نبودیم، فیلمی که توانست تا حدودی مخاطبان را راضی کند. نشست نقد و بررسی این فیلم نیز بیشتر معطوف به پرسش سوالاتی درباره آمارها و صحت و سقم معضل طلاق عاطفی گذشت، سوالاتی که پوران درخشنده در پاسخ به آنها گفت: شاید 90 درصد خانواده هایمان در طلاق عاطفی قرار دارند، چه زوج هایی که سال ها با هم زندگی کردند، چه کسانی که 2 سال است زندگی کردند و چه زوج هایی که بعد از یک هفته طلاق می گیرند .

«سارا و آیدا» مازیار میری فیلم بعدی جشنواره فیلم فجر در هفتمین روز بود، فیلمی با سوژه تکراری که دیگر مخاطبان از تماشای آن دلزده شده بودند، «سارا و آیدا» فیلمی بود که گویی میری مجبور شده بود آن را بسازد و تنها می خواست مخاطبان را وادار به تماشای اثرش کند، فیلمی با قصه تکراری و بازی های یکنواخت بازیگران آن، فیلمی که آنگونه انتظار می رفت نتوانست نظر مخاطبان را به خود جلب کند، البته هر چقدر که سوژه فیلم بی حاشیه و تکراری بود، نشست نقد و بررسی «سارا و آیدا» پر از حاشیه شد.

مازیار میری در ابتدای سخنانش در نشست نقد و بررسی فیلم به موضوع بز شاخدار مطرح شده از سوی یکی از اعضای شورای شهر اشاره کرد و گفت: وقتی امروز می خواستم به برج بیایم، از مدیر تولید درخواست کردم که یک بز شاخدار را به برج بیاوریم که هیچ بزی پیدا نشد و عضو شورای شهر بعد از حادثه پلاسکو اینقدر فعال شده که دیگر هیچ بز شاخداری وجود ندارد و می خواستم با آوردن بز کمپینگ شاخ بز راه بیندازیم که نشد .

البته این همه حاشیه های این نشست نبود، چرا که فیلم «سارا و آیدا» تا حدی سوژه ای تکراری بود که اهالی رسانه هیچ سوالی را برای مطرح کردن نداشتند، اتفاقی که باعث واکنش پگاه آهنگرانی، بازیگر این فیلم شد. پگاه آهنگرانی در واکنش به این مهم گفت: یعنی هیچ یک از حاضرین در این نشست سوالی ندارند؟ این مسئله برایم عجیب است .!

«سد معبر» هم روز گذشته به بالاخره به برج میلاد رسید، فیلمی که به خاطر حضور بازیگرانش، نسبت به دو فیلم اول، با استقبال بیشتری همراه بود و علی جنتی، وزیر سابق ارشاد نیز برای تماشای آن به کاخ جشنواره آمده بود. هر چند که محسن قرایی هم در این فیلم به معضل اجتماعی پرداخته بود، ولی شاید بتوان گفت مسئله «سد معبر» برای اولین بار بود که بعد از جنجال سازی های سال های اخیر، به سوژه سینمایی تبدیل شده است، موضوعی که خود باعث شد تا پای شهرداری و واکنش مسئولان شهرداری به این فیلم در نشست نقد و بررسی باز شود.

محسن کیایی درباره اینکه شاید این فیلم از سوی مسئولان شهرداری با مشکل مواجه شود، گفت: خیر، اصلا اینگونه نیست و اتفاقا فیلم همه مجوزها را هم گرفته و در نوروز اکران می شود.

باران کوثری در همین زمینه بیان داشت: مسئولان شهرداری برای انتخابات سرشان شلوغ است و فکر نمی کنم برسند که فیلم ما را تماشا کنند .

البته این همه حواشی روز گذشته نبود، چرا شاید بتوان گفت جنجالی ترین اتفاق شب گذشته برج میلاد، مربوط به اکران فیلم «قاتل اهلی» مسعود کیمیایی باشد، فیلمی که پیش از شروع جشنواره نیز حاشیه هایی را به همراه داشت و نارضایتی پرویز پرستویی از دو نسخه شدن فیلم و همچنین ارائه نسخه متفاوت از نسخه اصلی در جشنواره فیلم فجر باعث شد که همه اهالی رسانه منتظر واکنش های مختلف در زمان اکران و همچنین برگزاری نشست نقد و بررسی فیلم باشند.

عوامل «قاتل اهلی»، فیلمی که نتوانست نظر منتقدان و مخاطبان را به خود جلب کند، روز گذشته بدون حضور پرویز پرستویی، بازیگر نقش اصلی فیلم در برج میلاد حاضر شدند تا اولین زمزمه ها برای جنجال سازی فیلم شروع شود، البته این همه ماجرا نبود، چرا که مسعود کیمیایی در همان لحظات آغازین نشست، گفت: نشستن با خبرنگاران تبعات داد. با دنیای مزدوری در هنر و سینما روبه رو هستیم. جنس خندیدنها و ترسیدن قیمت جلسات را میدانیم

مسعود کیمیایی در پاسخ به نقد خبرنگار روزنامه جوان که دیالوگهای آثار اخیرتان برای مخاطب امروزی گنگ است و دکوپاژ این فیلم مشکل دارد، بیان کرد: من میدانستم با وجود سیاستهای روزنامه‌تان از فیلم خوشتان نیامده است . به نظر شما اول یک فیلم بساز بعد یک فیلم را نقد کنید .

وی خبرنگار را به ندانستن سینما متهم کرد و گفت لحن فیلم روزنامه ای است به واسطه آنچه در فیلم در حوزه رسانه و روزنامه به نمایش گذاشته میشود .

کیمیایی درباره فیلمش اظهار کرد: زمانی که سناریو تمام شد گفتم فیلم 108 دقیقه است و بهزاد عبدی هم گفتم چه مقدار موسیقی داشته باشد. فیلم 109 دقیقه دارد و میتواند هنوز کوتاهتر شود، شکل کوتاه شدن آن آیزنشتاینی است .

او جلسه را به مجادله ای با موضوع تاریخ سینما تبدیل کرد و به شوخی با خبرنگاران مشغول شد و چندان به سوالها پاسخ نداد .

پولاد کیمیایی در پاسخ به این پرسش که چرا به سراغ یغمای گلرویی رفتید، تصریح کرد: اتفاقی که باعث شد گلرویی انتخاب شود را پیش بینی نمیکردیم چون نمیدانستیم چه میخواند و چه تیپی دارد. ابتدا در این فکر بودم خواننده سنتی بخواند. ایده لشکری بر اجرای موسیقی فرهاد و فروغی داشتند که من موافق نبودم چون آنان اسطوره و تصویر خودش را داشتند .

البته اهالی رسانه با لحن صحبت مسعود کیمیایی آشنا هستند، ولی نشست نقد و بررسی این فیلم را شاید بتوان پرحاشیه ترین نشست نقد و بررسی طی شب های گذشته جشنواره فیلم فجر دانست، فیلمی که نه تنها نتوانست هیچ فردی را از خود راضی نگه دارد، بلکه شاید بتوان گفت یک نمره منفی در کارنامه کاری لشگری قوجانی نیز به شمار خواهد رفت.

ارسال نظر: