معاون درمان وزیر بهداشت عنوان کرد:

تحریم‌های دارویی و تجهیزات پزشکی مصداق تروریسم است

کدخبر: 2086123

حاجی آقاجانی ادامه داد: تحریم تجهیزات پزشکی و داروها که به مدت یک دهه به کشور و ملت ما تحمیل شده است مصداق بارز تروریسم است.

به گزارش « نسیم آنلاین »، فارس نوشت: محمد حاجی آقاجانی معاون درمان وزیر بهداشت در نشست خبری در خصوص کمبود نیروی اورژانس در کشور گفت: رشته طب اورژانس یک رشته نوپا در کشور است و حدود ده سال از جذب متخصص در این رشته می‌گذرد و خوشبختانه در این دولت ظرفیت پذیرش دستیار و متخصص در این رشته ارتقا پیدا کرده است و امیدواریم از سال آینده هر ساله 200 نفر از این رشته فارغ‌التحصیل شوند و این افراد می‌توانند کمبود متخصص طب اورژانس را جبران کنند.اولویت دولت مناطق محروم است و اولین نیروهای فارغ‌التحصیل شده به دورترین بیمارستان‌ها فرستاده می‌شوند.

وی در خصوص تأسیس بیمارستان در جزیره قشم و شهرستان قرچک گفت: با توجه به پتانسیل گردشگری بالای جزیره قشم بحث ساخت بیمارستان در آن محل مورد توجه قرار گرفت و بیمارستان در حال ساخت متعلق به دانشگاه آزاد تحویل گرفته و راه‌اندازی شد.

وی افزود: در خصوص شهرستان قرچک نیز تلاش شده است که در آنجا بیمارستان جدید داشته باشیم و خوشبختانه مجوز ساخت آن نیز صادر شده است.

وی ادامه داد:‌ متأسفانه در گوشواره‌های شرقی و غربی پایتخت مانند شهرهای ورامین، قرچک، اسلامشهر و ملارد وضعیت درمانی مناسب نیست.

وی در خصوص بحث اعتباربخشی گفت: یکی از مهم‌ترین وظایف وزارت بهداشت تدوین سنجه‌ها و راهنمای استقرار آن بود که انجام شد. اکنون بیمارستان‌ها با حدود 900 سنجه و کتاب راهنما و استانداردها وارد اعتباربخشی شده‌اند. بنده معتقدم اگر سازمان اعتباربخشی تشکیل می‌شد بار بزرگی از روی دوش وزارت بهداشت برداشته می‌شد.

حاجی آقاجانی ادامه داد: تحریم تجهیزات پزشکی و داروها که به مدت یک دهه به کشور و ملت ما تحمیل شده است مصداق بارز تروریسم است.

وی ادامه داد: وزارت بهداشت باید با کمک بخش خصوصی و با توجه به شعار اقتصاد مقاومتی برای خودکفایی در زمینه دارو و تجهیزات پزشکی تمام تلاش خود را به کار گیرد.

وی در خصوص هزینه درمان بیماران صعب‌‌العلاج گفت:‌پوشش هزینه‌های دارویی در قالب تفاهم‌نامه سازمان غذا و دارو و بیمه‌ها انجام شده است که این موضوع هزینه دارویی این بیماران را کاهش می‌دهد. همچنین برای خدمات درمان و بستری این بیماران اقداماتی صورت گرفته است که در قالب طرح تحول سلامت هزینه درمان این بیماران به سه تا شش درصد رسیده است.

وی در پاسخ به پرسشی در خصوص هزینه‌های بازسازی بیمارستان‌ها گفت:‌برای بازسازی بیمارستان‌های موجود حدود هزار و 400 میلیارد تومان هزینه شده است.

حاجی آقاجانی در پاسخ به پرسش سوالی در خصوص دریافت وجه نقد از بیماران توسط بیمارستان‌های دولتی توضیح داد:‌تا امروز وزارت بهداشت تمام تلاش خود را به کار گرفته است که این اتفاق‌ها تکرار نشود و دستورالعمل‌ها و قوانینی در این خصوص وجود دارد و از طریق گزارش‌های مردمی این موضوعات پیگیری خواهد شد.

وی در خصوص خودکفایی حوزه پزشکی در کشور ادامه داد: در حال حاضر نیاز به اعزام هیچ بیماری به خارج از کشور نیست و همچنین برای درمان بیماران به هیچ پزشک خارجی نیاز نداریم.

وی گفت: در تولید تجهیزات پزشکی تا مرز خودکفایی فاصله داریم و تجهیزات پزشکی خودکفایی نیاز به ارتقا و سرمایه‌گذاری بخش خصوصی دارد که باید در این راستا تلاش‌هایی صورت گیرد.

معاون درمان وزیر بهداشت در خصوص درمان بیماران پروانه‌ای گفت:‌ ‌برای بیماران پروانه‌‌ای کارهای خوبی انجام شده است اما قرار نیست شعبه‌ای برای درمان این بیماران باز شود.

وی توضیح داد: از جمله این خدمات این است که پانسمان آنها درب منزل انجام می‌شود و دو بیمارستان دانشگاهی به این بیماران خدمات ارائه می‌دهند که با برنامه‌ریزی‌های انجام شده تعداد این بیمارستان‌ها به 10 عدد خواهد رسید.

ارسال نظر: