رئیس کمیسیون نظارت شورای شهر تهران:

ادعای "پلمپ واحدهای پرخطر از وظایف شهرداری است" تعریف من درآوردی از قانون است

کدخبر: 2086134

رئیس کمیسیون نظارت شورای شهر تهران با تاکید بر اینکه اگر توصیه‌های رهبری در بدو وقوع حادثه پلاسکو را رعایت می‌کردیم، اینقدر در جامعه سیاه نمایی نمی‌شد و به مردم استرس نمی‌دادیم. اما بسیاری از دوستان آتش توپ به سمت شهردار تهران و براساس یک فرآیند غیرکارشناسی قبل از بررسی اظهارنظرها انجام دادند.

به گزارش « نسیم آنلاین »، پرویز سروری پس از استماع گزارش شهردار تهران در سیصد و بیست و ششمین جلسه شورا و اظهارنظر برخی اعضا با تاکید بر اینکه اظهارنظر در خصوص پلاسکو یک فرآیند کارشناسی بود که با حاشیه ها همراه شده است، تصریح کرد: اینکه امروز طرح استعفا و عذرخواهی به آسمان بلند شده است نشان می دهد که روند سیاسی است.

وی با انتقاد از اینکه چرا برخی اعضای شورا بر موج عواطف و احساسات مردم سوار می شوند و تلاش می کنند مطالب بدون پایه و اساس را مطرح کنند، ادامه داد: بگذاریم مرجع تصمیم گیری حرف آخر را بزند وگرنه باید منتظر باشیم که در رابطه با بهمن رخ داده اخیر در استان تهران نیز بگویند قالیباف استعفا دهد. چون می گویند تونل های مترو تکانه ای ایجاد کرده که منجر به بروز بهمن شده است پس قالیباف باید استعفا بدهد یا در حادثه سیستان و بلوچستان نیز شهردار باید استعفا بدهد.

سروری با اشاره به اینکه از این اظهارنظرها معلوم است که خاستگاه سیاسی دارد و دیگر بر اساس فرآیند کارشناسی مطرح نیست، افزود: حتما باید مقصران شناسایی شوند، اما ما الان در این جلسه به جای شنیدن گزارش یک محاکمه تشکیل دادیم و متهم را مجرم اعلام کردیم.

سروری با تاکید بر اینکه حالا که در شورا باب کمیته حقیقت یاب باز شده است و می توانیم به اندازه تعداد اعضا 31 کمیته حقیقت یاب راه بیاندازیم؛ گفت:اگر گزارش های کمیته را ابتدا گوش می کردیم و بعد اظهار نظر می کردیم. چرا وقتی بهمنی رخ می دهد و همه مردم زیر بهمن می مانند، یک نفر به مردم سر نمی زند. این همه پالایشگاه آتش می گیرد و هیچ کسی استعفا نمی دهد. آیا این رفتارها سیاسی نیست آیا کارشناسی است؟ این موضوعات نشان می دهد دارد یک اتفاق دیگری رخ می دهد.

رئیس کمیسیون نظارت شورای شهر تهران با بیان اینکه امروز گفته شد که قانون قرار است مسئولیت پذیری ایجاد کند و هر کسی بر اساس برداشت خود از قانون اقدام کند، ادامه داد: قانون تفسیر پذیر نیست و خشک است و باید خطوط را مشخص کند باید مسئولیت پذیری را مشخص کند. پس این موضوع با تعریف قانون سازگاری ندارد. اینکه گفته شد شهرداری احساس مسئولیت کند و برود همه واحدها را پلمپ کند یک تعریف من درآوردی بود که شنیدیم و جالب است.

سروری با اشاره به اینکه نگاه تفسیری به ماده 14 قانون 55 هم جالب است، ادامه داد: بر اساس این ماده در دو بند آن همه مسئولیت ها به شهرداری داده نشده و اگر اینطور باشد وظایفی که به وزارت کار و قانون صنفی و نظام مهندسی داده شده اسقاط می شود. اگر همه وظایف در بند 14 ماده 55 برعهده شهرداری باشد، پس قانون گذار بی دلیل به قانون گذاری ادامه داده است.

وی ادامه داد: برخی منتقدان امروز اعلام کردند که مدرک شهردار چیست؟ برای ما مشخص کنید در رابطه با مدارکی که مسئولین از ابتدا داشتند چه وضعیتی داشتیم. کرباسچی مدرک فقه و علوم انسانی داشته، آیا مدرک مرتبط بوده است؟ آیا وزرا مدارک مرتبط دارند؟ مدیریت کلان است؟ مگر وزیر بهداشت می خواهد جراحی کند؟ اساسا سوال می کنم اگر قرار است مدرک کارشناسی داشته باشد کدام مدرک را داشته باشد؟ مگر مسئولیت شهردار یکی است مگر آن فردی که مسئول مدیریت بحران می شود یک تخصصی دارد که مدرک مرتبط داشته باشد؟ از همین رو اعلام می کنم که در جلسه بعد جدول مدارک تحصیلی مدیریت بحران کشور را می آورم تا پاسخ بدهم به تمامی این سوال ها.

وی افزود: در مرحله آواربرداری و مرحله اول باید به سینه شهردار مدال افتخار بزنیم. مدیری که از روز اول سفرش را رها کرده و در دقیقه اول به محل حادثه آمده و تمام وقت در میدان بحران بوده تا آواربرداری به طور کامل انجام شود. شهردار مدیری است که در جنگ خودش را نشان داده است. موفق ترین مدیر نیروی هوایی که در میان نیروهای نظامی است موفق ترین مدیر بوده است. در شهرداری 14 سال شاهد تلاش او و شکوفایی کارهای مختلف هستیم.

سروری با تاکید بر اینکه برخی در خصوص تجهیزات نقد می کنند در حالیکه باید بگویم شما سر قبری نشسته اید که مرده در آن نیست، متذکر شد: آیا در بحث تجهیزات نقص و کمبودی وجود داشته است؟ باشد بگذارید محافل قضایی وارد عمل شود و قضاوت نکنیم. باید متخصصان قضاوت کنند و آتش نشان ها باید بگویند. شما مگر متخصص هستید؟ آقای مختاباد که اهل موسیقی است متخصص شده است؟ اول باید مشخص کنیم که آیا تجهیزات نقصی داشته بعد صحبت کنیم. قبل از این 11 سال وضعیت آتش نشانی چطور بوده است؟

وی ادامه داد: بر اساس قانون مصوب سال 93 هیات دولت تامین بالابرها بر عهده وزارت کشور است.

ارسال نظر: