اختتامیه جایزه کتاب سال؛

مهدوی راد: سرقت الکترونیک کتاب مشکل فعلی حوزه نشر است

کدخبر: 2086376

بیر علمی جایزه کتاب سال گفت: یکی از مهمترین مشکلات چندساله اخیر سرقت الکترونیک کتاب است؛ دانشمند می‌کوشد و شبانه روز تلاش می‌کند تا اثری را رقم زند؛ اما بعد از چندی، یک نسخه الکترونیکی کتاب روی اینترنت منتشر می‌شود.

به گزارش خبرنگار فرهنگی « نسیم آنلاین »، مراسم اختتامیه سی و چهارمین دوره جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران و بیست و چهارمین دوره جایزه جهانی کتاب سال دقایقی پیش با حضور حسن روحانی رئیس جمهور در تالار وحدت آغاز شد.

حجت الاسلام محمدعلی مهدوی راد، دبیر علمی این جایزه در ابتدای این مراسم گفت: داوری‌های این دوره نیز به همان شیوه گذشته برگزار و کلیه آثار منتشره در سال 94 مورد ارزیابی قرار گرفت. 45 هزار عنوان کتاب که در سال 94 منتشر شده بود، مورد ارزیابی اولیه قرار گرفت که در مجموع 882 عنوان به مرحله دوم داوری‌ها راه یافت. از این میان 182 عنوان به مرحله نهایی رسید که چهار داور آثار برگزیده را انتخاب کردند.

وی ادامه داد: در بخش جایزه جهانی نیز دو هزار و 500 عنوان کتاب در دو رشته مطالعات اسلام شناسی و ایران شناسی بررسی شد که از این میان نیز 182 عنوان به مرحله نهایی راه یافت.

مهدوی‌راد با اشاره به وضعیت نشر کشور تصریح کرد: ما به لحاظ کیفیت در نشر کاستی نداشتیم؛ حتی می‌توان گفت کم و بیش شاهد رشد هم هستیم، اما این کیفیت یا ایستاست یا اندکی کاستی دارد. منظور از ‌کیفیت کتاب مفید است تا کتاب برگزیده؛ به عبارت دیگر کمیت خوبی را شاهد هستیم اما ما در نشر مشکلاتی داریم. ناشران ما ناشرانی هستند که آثار فاخر و ماندگاری را به وجود می‌آورند اما مشکلاتی دارند که این مشکلات شرایط کار را دشوارتر کرده است.

وی با اشاره به این مشکلات گفت: یکی از مهمترین مشکلات چندساله اخیر سرقت الکترونیک کتاب است. دانشمند می‌کوشد و شبانه روز تلاش می‌کند تا اثری را رقم زند. ناشر نیز کتاب را منتشر و وارد بازار نشر می‌کند، اما بعد از چندی، یک نسخه الکترونیکی کتاب روی اینترنت منتشر می‌شود و متأسفانه خرید کتاب از کتاب فروشی‌ها متوقف می‌شود.

وی خطاب به رئیس جمهور گفت: رفع این مشکل نیازمند قانونی کارآمد است. دوستان ما در وزارت ارشاد و دولت باید تلاش کنند تا این مشکل از میان برداشته شود. ناشران ما دغدغه‌های زیادی دارند اما با وجود این و با همه تنگناهای موجود مسیر فرهنگ گستری را پیش می‌برند.

فرهنگ و کتاب دو حوزه با اهمیت است و باید بیش از هر چیزی دغدغه‌اش را داشته باشیم امیدوارم که فرهنگ ما آنچنان که باید و شاید شناخته شود و آنچنان که در شأن آن است دیده شود.

ارسال نظر: