گزارش/

پلاسکو و مسئله‌ای به نام بحران مدیریت بحران

کدخبر: 2086397

حادثه تلخ پلاسکو اگرچه حزن و اندوه فراوانی برای مردم و مسئولان به همراه داشت اما زنگ خطر و هشداری برای جدی گرفتن مسئله مدیریت بحران در کشور بود. مسئله ای که بنا به گفته کارشناسان نه در متن و اولویت دستگاه اجرایی کشور که در حاشیه هم جایی ندارد.

به گزارش « نسیم آنلاین »، فرشاد میثمی نوشت: مدیریت بحران در شهر تهران براساس قانون به عهده شهردار است ازین موضع میگویم که در این بخش مدیریت بحران خودش دچار بحران است؛‌ جایی که باید عذرخواهی کنیم بخاطر این ناکارآمدی هاست نه بخاطر پلاسکو." شاه بیت سخنان شهردار تهران در جلسه علنی شورای شهر بود که درخصوص مسئله مدیریت بحران بیان کرد.

حادثه تلخ پلاسکو که واپسین روزهای دی ماه به وقوع پیوست اگرچه حزن و اندوه فراوانی برای مردم و مسئولان به همراه داشت اما زنگ خطر و هشداری برای جدی گرفتن مسئله مدیریت بحران در کشور بود. مسئله ای که بنا به گفته کارشناسان نه در متن و اولویت دستگاه اجرایی کشور که در حاشیه هم جایی ندارد. همین موضوع سبب شده تا هنگام وقوع حوادث برخی به جای ریشه یابی و آمادگی برای آینده به دنبال یافتن مقصر هستند تا بار اشتباهات را به دوش او بگذارند و خود از بار مسئولیت شانه خالی کنند.

طی روزهای اخیر بارها و بارها این مسئله مطرح شده که طرح 5 ساله مدیریت بحران دو سالی است که به پایان رسیده و مجلس منتظر "طرح جامع مدیریت بحران" دولت است.

از همین رو است که "قاسم میرزایی نیکو" عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس گفت: پیگیری حوادث قبل از وقوع بایستی تدبیر بشود وگرنه همواره در طول بحران قوانین تنظیم نمی شود.

به گفته وی،‌ در مسئله مدیریت بحران قوانین و آیین نامه های خوبی وجود دارد اما برای طرح جامع مدیریت بحران باید هیئت دولت آن را به مجلس ارائه کند،‌اطلاعی از روند پیشرفت آن ندارم اما در این زمینه کوتاهی هایی صورت می گیرد.

احمد علیرضا بیگی نیز از اعضای کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی نیز معتقد است: باید برنامه ای مشخص برای همه شهرها و روستاها به ویژه بافت فرسوده تدوین شود؛ در زلزله ارسباران این حادثه را از نزدیک مدیریت کردم؛ اگر این حادثه رخ نمیداد قطعا اهتمامی هم برای رفع نقایص موجود و نوسازی بافت فرسوده در این منطقه به وجود نمی آمد.

وی با بیان اینکه پلاسکو معلول فقدان ضمانت های اجرایی است که ممکن است مشابه آن در هر نقطه از کشور رخ دهد ادامه داد: باید بپذیریم اگر به دنبال مداوای چنین حوادثی هستیم باید آثار تلخ این جراحی را متحمل شویم.

"سید مهدی هاشمی" رئیس کمیسیون عمران در مجلس نهم و دکترای مهندسی عمران در ارزیابی خود از قدرت مدیریت بحران در پایتخت گفت: در مقایسه مدیریت بحران شهر تهران با سایر شهرهای کشور می توان گفت مدیریت بحران شهر تهران از ظرفیت و توانمندی بالاتری برخوردار است،‌البته این میزان کافی نبوده و با نقطه ایده آل فاصله داریم.

وی با ابراز تاسف از اینکه مسئله مدیریت بحران در کشور موضوع دست اول نیست، تصریح کرد: دولت با توجه به قانون سازمان مدیریت بحران و مسئولیت محوله باید این موضوع را در اولویت های تک رقمی خود قرار دهد. علیرغم اینکه سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری در بخش حوادث و بلایای طبیعی شفاف است اما تا مادامی که مسئله مدیریت بحران در اولویت های اصلی دولت نباشد نمی توان از دیگر دستگاه های اجرایی انتظار اقدامات جدی داشت.

"قلی الله قلیزاده" عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی اما عدم هماهنگی بین دستگاه های متولی در مسئله مدیریت بحران را حلقه مفقوده ای دانست که می توان با تدوین طرح جامع مدیریت بحران برای کشور و به ویژه پایتخت این خلا را پر کرد.

به گفته وی،‌ نبود نهاد هماهنگ کننده دستگاه های دخیل در مقابله با بحران یکی از خلاهایی است که سبب شده برخورد مناسب و به هنگام با متخلفان و عوامل ایجاد کننده بحران صورت نگیرد.

"نبی اله احمدی " عضو سابق کمیسیون عمران و عضو هیئت علمی دانشگاه شهید رجایی تهران هم دراین باره عنوان کرد: مسئله مدیریت بحران باید به طور ویژه مورد توجه باشد، حادثه پلاسکو تنها نمونه ای از حوادثی است که ممکن است در هر نقطه از کشور رخ دهد؛ اگر چه مجموعه شهرداری تهران در مدیریت این حادثه با همه امکانات و ظرفیت ها پای کار بودند اما لازم است مسئله مدیریت بحران به طور جدی تری مورد توجه مسئولان و دولت باشد.

بنا به اظهارات احمدی،‌ طرح جامع مدیریت بحران طرح ویژه ای است که باعث آماده باش و هماهنگی همه نهادهای مربوطه برای مواجهه با شرایط خاص می شود.

این اظهار نظرها اگر چه از سوی کارشناسان بارها و بارها مطرح شده است اما تا پیش از حادثه پلاسکو کمتر مسئولی به این مسئله توجه کرد و حال که پلاسکو به مخروبه ای مذاب تبدیل شد برخی ها را بر آن داشت تا استعفای شهردار تهران را آب روی آتش کنند و آرام آرام به سراغ مسئله مدیریت بحران بروند.

ارسال نظر: