حاشیه‌های دهمین روز سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر؛

اعلام زودهنگام نامزدهای سودای سیمرغ جشنواره را از رونق انداخت/ مخاطبان فوتبال از مخاطبان فیلم‌ها بیشتر شدند

کدخبر: 2086506

دهمین روز جشنواره یکی از خلوت ترین و بی روح ترین روزهای جشنواره بوده است، روزی که اگر بازی فوتبال استقلال و السد قطر نبود، شاید می‌شد آن را یک روز بدون حاشیه تلقی کرد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی « نسیم آنلاین »، دهمین روز جشنواره یکی از خلوت ترین و بی رونق ترین روزهای جشنواره بوده است، روزی که اگر بازی فوتبال استقلال و السد قطر نبود، شاید می شد آن را یک روز بدون حاشیه تلقی کرد؛ البته در این میان اعلام زودهنگام نامزدهای سودای سیمرغ بی تقصیر نبوده است؛ چرا که مسئولان سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر با این کار نه تنها عملا دو روز پایانی جشنواره را از رونق و هیجان انداختند، بلکه رغبت اهالی رسانه و مخاطبان حاضر در کاخ جشنواره برای حضور در برج میلاد را نیز از بین بردند.

«فصل نرگس» نگار آذربایجانی اولین فیلمی بود که روز گذشته به نمایش در آمد، فیلمی که توانست علی رغم خلوت بودن کاخ جشنواره، ولی همان تعداد اندک مخاطبان را با خود همراه کند؛ با این حال چون «فصل نرگس» از فیلم های حاضر در بخش مسابقه بود و نتایج نامزدهای این بخش نیز یک روز قبل اعلام شده بود، عوامل فیلم به جز تهیه کننده نشست نقد و بررسی فیلم را تحریم کردند؛ اقدامی که با واکنش خبرنگاران همراه شد و آن را بی احترامی به اهالی رسانه دانستند.

سحر صباغ سرشت، تهیه کننده «فصل نرگس» در واکنش به اعتراض خبرنگاران که این کار وی را بی احترامی به اهالی رسانه تلقی کردند، تصریح کرد: زمانی که فیلمی برای حضور در جشنواره آماده می شود، معنایش این نیست که ما همه مسائل را قبول داریم و برگزاری چنین جلساتی برای مطرح کردن این مطالب خوب است و ما تنها می خواستیم این مهم را به گوش مسئولان برسانیم .

شاید بتوان گفت که «فصل نرگس» تنها فیلم روز گذشته بود که توانست مخاطبان را با خود همراه کند، چرا که دو فیلم بعدی «یادم تو را فراموش» و «ترومای سرخ» نتوانستند همان تعداد انگشت شمار افراد حاضر در برج میلاد را با خود همراه کنند و از سوی دیگر حاشیه هایی را نیز در نشست نقد و بررسی خود به همراه داشتند.

پیش از شروع نمایش فیلم «یادم تو را فراموش» هواداران مازیار فلاحی، بازیگر این فیلم که برای این خواننده به برج میلاد آمده بودند، با یکدیگر درگیر می شوند تا جایی که بالاخره نیروهای حراست برج میلاد مجبور به مداخله شد، البته این همه ماجرا نیست، چرا که ظاهرا عوامل فیلم با توجه به خالی بودن سالن نمایش، با رایزنی سعی در آوردن هواداران مازیار فلاحی به سالن نمایش داشتند که در نهایت نیز این اتفاق محقق نشد.

نشست نقد و بررسی آخرین ساخته عطشانی که به نوعی به زندگی شهلا جاهد پرداخت بود، خالی از حاشیه نبود.

پیمان عباسی، فیلمنامه نویس درباره نوع روایت از زندگی جاهد در «یادم تو را فراموش» گفت: ما یک ایده اولیه ای داشتیم ولی اصراری به روایت کامل داستان نبود، در حقیقت ما برداشتی آزاد از ماجرای زندگی شهلا جاهد را در این فیلم به تصویر کشیدیم .

عطشانی در همین زمینه تصریح کرد: برای ساخت این فیلم تحقیقاتی را از جلسات دادگاه جاهد انجام دادیم، با این حال معتقدم نباید در این فیلم قضاوت می کردیم و سعی کردیم که این اتفاق نیفتد، با این حال اگر جایی دچار قضاوت شدیم، عذرخواهی می کنم .

کارگردان «یادم تو را فراموش» در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه با انتخاب مازیار فلاحی باعث شدید که تعدادی از هواداران وی به سالن بیایند و حتی چند تن از عوامل فیلم تان برخی از هواداران این خواننده را به سالن آوردند، گفت: در این سالن کسی هست که از طرفداران اقای فلاحی باشند و با رانت وارد شده باشند؟ مازیار فلاحی به این دلیل انتخاب شد که تم خوانندگی اش محزون است، از سوی دیگر زمانی که این انتخاب را کردم اصلا به هواداران مازیار فکر نکرده بودم، هر چند که الان از این انتخاب خوشحالم و امیدوارم که هواداران وی باعث استقبال از فیلم در زمان اکران شود .

یکی دیگر از حاشیه های این نشست، خبرنگاری بود که با گریه خطاب به عطشانی گفت: ما هیچگاه پشت سر مرده صحبت نمی کنیم ولی شما در فیلم تان پشت سر شهلا جاهد نه تنها صحبت، بلکه قضاوت کردید، عطشانی نیز در پاسخ به این خبرنگار بیان کرد: اصلا نخواستم زندگی آنها را عینا روایت کنم قبلا مدام از من در مصاحبها میپرسیدند و مرا مجبور میکردند که چنین چیزی را تایید کنم درحالیکه اینطور نیست و من میگویم فقط یک روایت است و نمی خواستم عینا زندگی انها را تصویر کنم .

زمانی که نوبت به نمایش فیلم «ترومای سرخ» رسید، نه تنها کاخ جشنواره به معنای واقعی کلمه خلوت شده بود، بلکه همان معدود افراد حاضر در برج میلاد نیز ترجیح دادند به تماشای فوتبال استقلال و السد قطر بنشینند و بعد از پایان نمایش فیلم، تمام حاضرین در سالن در کمتر از 4 دقیقه سالن را ترک کردند و اکثر آنها نیز ناراضی از سالن خارج شدند و این مهم نشان دهنده خلوتی بیش از حد سالن نمایش بود.

البته نشست نقد و بررسی فیلم نیز بدون حاشیه نبود، چرا که کارگردان فیلم درباره اعمال ممیزی از سوی مسئولان مترو در روند ساخت فیلم گفت: قصه این فیلم در مترو می گذرد و متاسفانه توسط مترو بسیار اذیت شدیم و آنها فهرست ممیزی بالایی را در مقابل ما گذاشتند و این فهرست فیلمنامه را زیر سوال می برد به همین دلیل مجبور شدیم فیلمنامه را بازنویسی کردیم ولی باز هم با فیلمنامه مخالفت کرده و عنوان کردند که باید بعد از عید فیلمبرداری را شروع کنیم.

کارگردان «ترومای سرخ» اظهار داشت: مشخص نیست که در کشور به جز وزارت ارشاد چه کسی می تواند درباره فیلمنامه ها نظر بدهد، از سوی دیگر به ما می گفتند که نباید در فیلم گدا، جیب بر و دستفروش داشته باشیم و در نهایت نیز ما ناظر را دور می زدیم.

شاید بتوان گفت که چراغ دهمین روز جشنواره فیلم تنها به خاطر بازی استقلال و السد قطر روشن بود، چرا که نه تنها مخاطبان و اهالی رسانه و منتقدان دیگر رغبتی به حضور در برج میلاد ندارند، بلکه عوامل فیلم ها نیز با بی میلی فیلم هایشان را به نمایش می گذارند، بی میلی که فقط از اعلام زودهنگام نامزدهای سودای سیمرغ نشات می گیرد.

ارسال نظر: