بذر‌پاش در مراسم گرامیداشت یوم‌الله دهه فجر:

۲۲ بهمن، نه به مدیریت منفعت گرا بود/ انقلاب اسلامی یعنی شکست کاخ‌های اشرافیت نه اشغال آن

کدخبر: 2086661

نماینده سابق مردم تهران در مجلس گفت: انقلاب اسلامی یعنی شکست کاخ‌های اشرافیت و نه اشغال آن، برخی‌ها گویی پست‌های زمان پهلوی را اشغال کرده اند و در نهاد درونشان یک رضاخان فریاد می‌کشد.

به گزارش « نسیم آنلاین »، مهرداد بذرپاش در مراسم گرامیداشت یوم‌الله دهه فجر که شامگاه امروز در مسجد جامع کرج برگزار شد، بیان داشت : اینجا ایران کوچک است؛ همه مردم ایران در هر منطقه‌ای نقاط قوت خود را دارند اما همه اینها در ران کوچک جمع است.

عضو هیئت رئیسه سابق مجلس با تاکید بر تغییرات ساختار اجتماعی گفت: ساختار اجتماعی در معرض تغییرات بی‌وقفه است و میزان و نسبت تغییرات درون جوامع به گونه‌ای است که مدل ها و روش های قدیمی مدیریت اجتماعی پاسخگوی این قبیل تغییرات نیست صرفا به این خاطر که بسیاری از جوامع طی 40 ساله اخیر شاهد بیش از 5 برابر تغییرات بوده اند.

وی تاکید کرد: پیدایش و گسترش زمینه های مختلف فن آوری نیز اشکالی از روابط اجتماعی جدید و الگوهای فرهنگی جدید را به دنبال آورده است. اما ظهور و گسترش فن آوری خود نیز بستگی به مجموعه‌ای از عوامل اجتماعی و فرهنگی دارد.

بذرپاش گفت: در سی سال گذشته، جمعیت حاشیه‌نشین کشور، چند برابر شده‌اند و از ۱۰ میلیون نفر تا ۱۸ میلیون نفر از جمعیت ۵۵ میلیونی شهرنشینان در ایران برآورد می‌شوند. شهرهای تهران، کرج، مشهد، تبریز، همدان و زاهدان عمده‌ترین جمعیت حاشیه‌نشین را دارا هستند و فرهنگ فقر بسترهای مناسبی را برای قانون گریزی فراهم می‌آورد. مسئولین نباید به دلیل پاک نیتی مردم ما، انگیزه حل مسئله را از دست بدهند، چرا که نگاه بی‌تفاوت به این حوزه، آینده را از ایران می‌گیرد.

معاون رئیس جمهور سابق اشاره داشت: بیشتر کودکان کارگر خیابانی، خانواده دارند اما در خانواده های آنان مسائلی همچون اعتیاد پدر یا مادر یا هر دو، طلاق، بیکاری، از کارافتادگی و... وجود دارد.

وی همچنین در ادامه صحبت های خود با اشاره به نیاز به تحول گفت: برای پیشرفت نیاز به تحول داریم؛ درست است که هر تغییری خوب نیست اما اگر امروزمان با دیروزمان متفاوت نبود، دچار خسران هستیم. در حالی که جامعه به سرعت شگفت‌آوری تغییر می‌کند، برنامه‌ریزان اجتماعی باید این نوع تغییرات را با شرایط جدید تطبیق دهند.

بذرپاش تاکید کرد: برنامه ریزی برای حفظ وضع موجود، خیانت به انقلاب است. و اگر نتوانیم تغییرات اجتماعی را درک کنیم، تنش اجتماعی ایجاد می‌شود و آنوقت مجبوریم به جای اقدام و عمل، بقیه را به زدن عینک دعوت کنیم!

بذرپاش همچنین اظهار داشت : نه تنها نمی توانیم برای دهک های پایین شغل ایجاد کنیم بلکه شرمنده فارغ التحصیلان با مدارک عالیه هم هستیم.

عضو هیئت رئیسه سابق مجلس گفت: هر جایی به مردم و به ویژه جوانان آنان میدان دادند، برگی از سند افتخار کشور اضافه شد. می‌شود با سپردن کار به نخبگان جوان، اوضاع را اصلاح کرد. چه چیزی یا چه کسی می‌تواند تحول را ایجاد کند؟ قطعاً مردم؛ زیرا وعده الهی است که: إِنَّ اللّهَ لاَ یُغَیِّرُ مَا بِقَوْمٍ حَتَّی یُغَیِّرُواْ مَا بِأَنْفُسِهِمْ (رعد: 11)

بذرپاش تاکید داشت: تمام تحولات در یک کشور با قدرت مردم انجام خواهد شد. این مردم هستند که می‌توانند صاحبان صندلی‌ها را تغییر دهند. حتی پس از تغییر مدیران هم اگر مردم ناامید از تغییرات مدنظر خود شوند و دست از حمایت بردارند، دیگر آن صاحب صندلی نمی‌تواند تحولی ایجاد نماید. ما نیاز داریم به تغییرات اجتماعی، اما تغییرات اجتماعی مثبت در جهت پیشرفت عادلانه ایران اسلامی.

بذرپاش با اشاره به موضوع انقلاب و اتفاق های بعد از آن گفت: 22 بهمن روز تحول ملت ایران به سمت آرمان های والای انسانی و اسلامی برای تحقق عدالت وآزادی است؛ 22 بهمن نه به مدیریت منفعت گرا بود که نیازهای واقعی ملت را نادیده می گرفت.

وی ادامه داد :22 بهمن روز خروش ملت ایران و در صدر آن جوانان این مرز و بوم بود. وی تاکید کرد: چرا باید به مردم اینگونه القا کرد که حفظ وضع موجود بهترین شیوه اداره کشور است و منتقدان و دلسوزان را نامحرم دانست. وی گفت: یک راه حل واقعی و شدنی جلوی پای ملت بگذارید نه اینکه فقط ژست اداره بگیرید ؛ با نگاه بالا به پایین و ژست تجربه داشتن، کاری پیش نمی رود، باید واقعا با تعامل با همین متخصصان داخلی کشور را اداره کنید.

معاون رییس جمهور سابق گفت: وقتی به اسم تجربه خود را بی نیاز از مشاوره ببینید و بدون پاسخ گویی چهار دهه مدیریت کرده باشید معلوم است که وضع موجود را تایید می کنید. اصولا مدیریت گعده ای همراه با سالهای طولانی مسئولیت بدون ارزیابی و پاسخ گویی نقطه ضعف اساسی در اداره کشور است و وقتی پاسخ گو نباشیم دایما با طعنه از روی منتقدان رد می شویم.

بذرپاش تاکید کرد: وقتی فرزندانتان در اروپا و امریکا زندگی می کنند خب این یعنی آینده خود را در گرو پیشرفت ایران عزیز نمی بینید و نسبت به مدیریت آن نگاه دم دستی دارید. وقتی برخی مسئولین فرزندانشان را برای زندگی به خارج می فرستند یعنی خودشان هم به آینده کشور اعتقادی ندارند.

وی ادامه داد: نگاه دم دستی و فرصت طلبانه در مدیریتهای کلان و نایده گرفتن توده های مردم و تقلیل وظایف سنگین حاکمیتی به روابط قومیتی و فامیلی، پاشنه آشیل امروز کشور است. مدیریت استخری و واگذاری مسئولیتهای سنگین اجتماعی به زید و عمرو و سپس گزارش گیری های صوری در تراز مدیران انقلابی نیست. امروز در دوران انقلاب اسلامی هستیم؛ آن طور که شما می خواهید زندگی کنید و اداره کنید زمان قاجار و پهلوی بود که گذشت.

وی هم چنین گفت: انقلاب اسلامی یعنی شکست کاخهای اشرافیت و نه اشغال آن. برخی ها گویی پستهای زمان پهلوی را اشغال کرده اند و در نهاد درونشان یک رضاخان فریاد می کشد.

ارسال نظر: