آیت‌الله آملی لاریجانی:

نظام اسلامی در مقابل لیبرال دموکراسی قد علم کرد/ غربی‌ها حقوق بشر را ‌بر‌اساس آموزه‌های لیبرال دموکراسی تحمیل می‌کنند‌

کدخبر: 2086664

رئیس قوه قضائیه گفت: بشر در دنیای غرب به‌جایی رسیده که گویا لیبرال دموکراسی حرف نخست را در دنیا می‌زند، در واقع بر اساس این تفکر خیلی مسائل مانند مسئله حقوق بشر را به دنیا بر اساس آموزه‌های لیبرال دموکراسی تحمیل می‌کنند.

به گزارش « نسیم آنلاین »، تسنیم نوشت: آیت‌الله صادق آملی لاریجانی امشب در نشست مجمع عمومی نمایندگان طلاب و فضلای حوزه علمیه قم که در جامعه مدرسین حوزه علمیه قم برگزار شد، با گرامیداشت ایام‌الله دهه فجر و سالروز پیروزی انقلاب اسلامی اظهار داشت: شاخصه‌های انقلابی بودن و ارتباط حوزه‌ها با مسئله انقلاب و دستگاه قضایی موضوع بسیار مهمی است که باید در جغرافیای معرفتی و دنیای عملی به آن توجه کرد.

وی بابیان اینکه مسئله انقلاب از دو زاویه موردبررسی قرار می‌گیرد، گفت: نخست تأثیرات انقلاب در درون کشور و دوم آثار انقلاب در کشورهای دیگر است، برای آنکه ارزیابی منصفانه داشته باشیم باید نگاه نگران وجود داشته باشد، چراکه بسیاری از اهداف زمان‌بر بوده و بسیاری نیز ناشی از ضعف‌ها و تحمیل‌هایی است که بر ما تحمیل‌شده است.

رئیس قوه قضائیه با اشاره به تحمیل‌هایی که به‌نظام انقلاب اسلامی ‌شده است، تصریح کرد: قبل از انقلاب صدور نفت تقریباً سه برابر وضع فعلی ما بود، وضعیت جاده‌های روستایی و امکانات روستایی قابل‌مقایسه نیست، باید سنجید چپاولگران دوران پهلوی چگونه کشور را اداره می‌کردند و در حال حاضر وضع کشور چگونه است.

آیت‌الله آملی لاریجانی با اشاره به وضعیت علمی و تحصیلی قبل از دوران انقلاب اسلامی گفت: در دوران پهلوی بسیاری از کارهای عمده را کارشناسان با پول‌های گزاف اداره می‌کردند و در حال حاضر در بسیاری از زمینه‌ها امروز ایران در رتبه‌های بالایی قرار دارد، در صنعت موشک به حدی نظام اسلامی پیشرفت کرده که جزو کشورهای قدرتمند دنیا قرارگرفته است.

وی افزود: روحیه خودباوری و استقلال سرمایه بسیار مهمی است که باید قدر آن را بدانیم، خودباوری را امام راحل به ایران داد و به فرموده مقام معظم رهبری این انقلاب ما را از بسیاری از منجلاب‌ها بیرون کشید، در همین کشور چه میزان پزشک از کشورهای دیگر داشتیم و امروز پزشکان ما از متخصصان دنیا محسوب می‌شوند.

رئیس قوه قضائیه با اشاره به منظر بیرونی انقلاب گفت: از این منظر باید تأثیرات عظیم انقلاب اسلامی را موردتوجه قرار داد، سلطه غرب این مقولات را مانند وحی به تمام دنیا صادر می‌کند، لیبرال دموکراسی را به‌عنوان عالی‌ترین دستاورد بشری به دنیا صادر کرده و می‌کند.

آیت‌الله آملی لاریجانی بیان کرد: بشر در دنیای غرب به‌جایی رسیده که گویا لیبرال دموکراسی حرف نخست را در دنیا می‌زند، در واقع بر اساس این تفکر خیلی مسائل مانند مسئله حقوق بشر را به دنیا بر اساس آموزه‌های لیبرال دموکراسی تحمیل می‌کنند.

وی ادامه داد: نظام اسلامی در مقابل لیبرال دموکراسی قد علم کرد و انقلابی به پا خاست که اندیشه امام راحل را به‌عنوان یک نظام فکری، فلسفه سیاسی و اندیشه فکری در دنیا مطرح کرد که اساس آن نگاه توحیدی و رجوع به قران است،نکته قابل‌توجه این است که نظام اسلامی را بنیان گذاشتند که قانون آن را بر اساس اسلام بنویسند.

رئیس قوه قضائیه بابیان اینکه در هیچ جای دنیا بر اساس حاکمیت دین و اسلام نظامی برپا نمی‌شود، گفت: در دنیای غرب حاکمیت بر اساس رأی است و در آنجا کاری به حکومت حق و الله ندارند، اصل سوم دولت را مسئول ترویج ارزش‌های اخلاقی می‌داند و از منکرات منع می‌کند و اصل چهارم قانون اساسی بیان می‌کند که همه مقررات باید بر اساس اسلام باشد، در هیچ جای دنیا چنین ارکان وثوقی نمی‌توان پیدا کرد.

آیت‌الله آملی لاریجانی ادامه داد: ترکیب اراده مردم و ارزش‌های الهی راه نویی است که در دنیا ایجاد شد، اما غرب بعد از چندین قرن از رنسانس به دنبال شیطان می‌رود و خودش ارزش‌ها را خلق کرده و به امور ارزش می‌دهد.

وی با اشاره به رفتارهای بی اخلاقانه کاندیداهای انتخابات اخیر ریاست جمهوری آمریکا گفت: دراین افراد اخلاقی در کار نیست چراکه ریشه‌های اخلاق را زده‌اند و آنچه برای ما ارزشمند است این است که نظام جمهوری اسلامی فلسفه نویی در دنیا عرضه کرد که برای جهان غرب قابل تحمل نیست، امروز جمهوری اسلامی در منطقه حرف اول را می‌زند، یک روزی همین رسانه‌های غول‌پیکر غربی می‌گفتند فردا جمهوری اسلامی ساقط است اما امروز می‌گویند باید هلال شیعی را ‌دریافت.

آیت‌الله آملی لاریجانی بابیان اینکه کشورهای مسلمان برای آنکه اندیشه شیعی را عملیاتی کنند راه طولانی در پیش است، تصریح کرد: انقلاب اسلامی بعد از 38 سال امروز مقتدرتر از هرزمان دیگری در دنیا می‌درخشد که حوزه‌های علمیه وظایف مهمی دارند که باید به آن‌ها توجه کنند.

وی عنوان کرد: زمانی که انقلاب پیروز شد امام راحل با کمک شاگردان خود دو وظیفه مهم طرح حکومت دینی و به منصه ظهور درآوردن آن را عملیاتی کردند و وظیفه حوزه‌های علمیه این است که این حکومت را حفظ کنند، چراکه از طریق نفوذ و تبلیغات سوء به دنبال خدشه واردکردن به حفظ انقلاب هستند.

رئیس قوه قضائیه با اشاره به تبلیغات سوء دشمنان نسبت به فکر حکومت اسلامی گفت: هجمه به‌نظام جمهوری اسلامی و نظام سیاسی بسیار زیاد است، به عنوان نمونه مقاله‌های بسیاری تز دین حداقلی را تبلیغ کردند و همین تفکر را در حوزه‌های علمیه رواج می‌دادند.

آیت‌الله آملی لاریجانی ادامه داد: جدایی دین از سیاست گاهی به معنای سیاست‌زدگی استفاده می‌شود اما سیاستی که در سکولاریسم گفته می‌شود این است که در شئون اداره جامعه سیاست را دخالت ندهیم.

وی با اشاره به ترویج نسبی‌گرایی در نظام جمهوری اسلامی گفت: حتی عده‌ای پلورالیسم دینی را رواج دادند و گفتند که خود دین چهره‌های مختلف دارد، در ادامه تدین دین و انتظار بشر از دین را مطرح کردند، با این مقوله با یک سری انتظارات سوی دین می‌رویم که آرامش پیدا کنیم و گفتند که بحث‌های مربوط به حقوق و مبانی فقهی نیاز ما نیست و دین‌باوری و تدین را زیر سؤال بردند.

رئیس قوه قضائیه بابیان اینکه مسئله ولایت فقیه شاکله نظام اسلامی است، خاطرنشان کرد: در این پیچ و خم‌ها و در این اختلاف‌ها سنگ بنای سکونت و اطمینان جامعه ولایت فقیه بود، امروز نیز اسلام متبلور شده را ولایت فقیه حفظ کرده است والا چیزی از اسلام باقی نمی‌ماند.

آیت‌الله آملی لاریجانی افزود: بسیاری از فقها و کسانی که ولایت فقیه را قبول نداشتند اما اذن فقیه را در امور حسبه لازم می‌دانستند، در رویه سلاطین حتی صفوی و قاجاریه نیز از فقهای آن زمان در کارها اذن می‌گرفتند و آن را در اجرای امور مهم می‌دانستند.

وی بابیان اینکه حوزه‌های علمیه باید با اطلاع از مسائل در تحقق نظام عملکرد خوبی از خود نشان دهد، گفت: ما در امر قضا به حوزه‌های علمیه نیاز داریم، حوزه‌های علمیه وظیفه سنگینی در این رابطه دارند و باید فکر و طرح‌هایی مجمع نمایندگان طلاب و فضلای حوزه علمیه در این رابطه داشته باشد.

رئیس قوه قضائیه افزود: در قوه قضائیه کاستی‌هایی وجود دارد که حوزه‌های علمیه باید برنامه مبسوطی در رابطه با دستگاه قضایی داشته باشد، از این‌رو باید فکر جدی برای این کاستی‌ها کرد، یک جهاد طولانی برای رسیدن به نقطه مطلوب نیاز داشت.

آیت‌الله آملی لاریجانی دو شاخص محوری نگاه توحیدی و ولایت فقیه را اثرگذار در امور بیان کرد و گفت: نگاه توحیدی سبب می‌شود که بحث حمایت از مستضعفان و عزت اسلامی را جدی بگیریم، اسلام عزت ما است و نگاه توحیدی باید در همه عرصه‌ها رواج یابد.

وی با انتقاد از برخی حقوق‌دان‌ها که قائل به اجرای تمام حقوق بشر هستند، گفت: کرامت انسان از قرآن باید فهمیده شود، نگاه توحیدی در تار و پود این شاخصه‌ها دخیل است.

رئیس قوه قضائیه بیان کرد: یکی از مشکلات همه انسان‌ها غفلت است، آنچه علاج این بیماری است تفکر در رابطه با مرگ است، تفکر در مرگ سبب اخلاص در عمل می‌شود.

ارسال نظر: