گزارش «نسیم آنلاین» از اختتامیه جشنواره فیلم فجر:

"ماجرای نیمروز" ۵ جایزه جشنواره فیلم فجر را درو کرد/ محسن تنابنده، لیلا حاتمی و مریلا زارعی بازیگران برگزیده فجر ۳۵

کدخبر: 2086768

مراسم اختتامیه سی‌وپنجمین جشنواره فیلم فجر دقایقی پیش با حضور بسیاری از هنرمندان و مسئولان سینما و همچنین محمدجواد ظریف به عنوان مهمان ویژه در برج میلاد آغاز شد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی « نسیم آنلاین »، مراسم اختتامیه سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر دقایقی پیش با حضور محمدجواد ظریف به عنوان مهمان ویژه، سیدرضا صالحی امیری، وزیر ارشاد، حسین فریدون، مشاور رئیس جمهور، علی ربیعی، وزیر کار، معصومه ابتکار، شهیندخت مولاوردی، حجت الله ایوبی، رئیس سازمان سینمایی، علیرضا تابش، حبیب ایل بیگی و بسیاری از هنرمندان و مسئولان سینما در برج میلاد آغاز شد.

گفتنی است، نوید محمدزاده، غزل شاکری، علی معلم، علیرضا داودنژاد، بابک حمیدیان ، مینا ساداتی، امیر آقایی، جواد عزتی، پوران درخشنده، نادر فلاح و ... از جمله هنرمندان حاضر در این مراسم هستند.

وزیر ارشاد و رییس سازمان سینمایی در کنار سایر مسئولان حاضر در برج میلاد، در سالن نشسته اند؛ در حالی قرار نیست وزیر ارشاد امشب در مراسم اختتامیه سخنرانی کند و نکته جالب این است که که اعلام سخنرانی نکردن وزیر ارشاد و رئیس سازمان سینمایی با تشویق شدید حاضرین مواجه شده است.

محمد حیدری، دبیر جشنواره که برای خوشامدگویی به روی صحنه آمده بود، به دعوا بر سر داوری ها اشاره کرد و گفت: همین که دعواهایمان بر سر مسائل فرهنگی است، موهبتی است حاصل از امنیت و آرامش حاکم بر کشورمان.

دبیر جشنواره فیلم فجر در همین زمینه افزود: امروز فرصت جدل فرهنگی را داریم که ذات انقلاب ماست در حوزه فرهنگ و اندیشه.خوشحالیم بدانیم در چه شرایطی زندگی می کنیم، مشکلات اجتماعی و اقتصادی کشور را باور داریم. خوشحالیم سینمای ایران به این مضامین توجه جدی دارد. گیرم به خطا و افراط اما نشانی هایمان امید است و یافتن مفاهیم شریف .

وی با بیان اینکه سینمای ایران دست مردم را می فشارد و بوسه می زند، اظهار داشت: سینمای کشور پلی برای فاصله ها و مرهمی برای زخم ها است، به عبارت دیگر هنرمندان بوسه ای برای زخم ها می شوند و سینما در دنیای پر از آشوب امروز فرهنگ ایرانی اسلامی را معرفی می کند.

احسان کرمی، مجری مراسم با به کار بردن واژه «فیلم بین حرفه ای» برای وزیر کار، باعث تشویق حضار شد.

در حالی که پیش از این از سوی دبیرخانه جشنواره فیلم فجر اعلام شده بود که مراسم اختتامیه از رسانه ملی پخش میشود، ولی این مراسم در حال حاضر از هیچ کدام از شبکه های تلویزیونی و رادیویی پخش نمی شود.

سیمرغ نمادین فیلم کوتاه به کاوه مظاهری برای فیلم "روتوش" اهدا شد

در ادامه مراسم با حضور حجت الله ایوبی جایزه ویژه فیلم کوتاه به فیلم «روتوش» ساخته کاوه مظاهری اهدا شد.

مظاهری بعد از دریافت سیمرغ نمادینش گفت: امیدوارم از سال آینده سیمرغ فیلم کوتاه به طور رسمی به جشنواره فیلم فجر اضافه شود و از اینکه بعد از 7 سال این سیمرغ به فیلم کوتاه بازگردانده شده است، خوشحالم.

مظاهری سیمرغ را به 6 فیلمی که در طول 6 سال گذشته باید در جشنواره فیلم فجر دیده می شوند، ولی این مهم محقق نشد، تقدیم کرد.

در ادامه، کلیپی از فیلم های نمایش داده شده در بخش سودای سیمرغ با موسیقی فیلم «رگ خواب» و صدای همایون شجریان برای حضار پخش شد.

مستند "بزم رزم" سیمرغ بلورین بهترین دستاورد هنری را دریافت کرد

بعد از اهدای سیمرغ نمادین فیلم کوتاه، نوبت به بخش مستند رسید و هیئت داوران این بخش با حضور در صحنه سیمرغ بلورین، لوح تقدیر و جایزه بهترین دستاورد هنری را به سیدوحید حسینی برای مستند «بزم رزم» اهدا کردند.

حسینی بعد از دریافت سیمرغ از عدم حضور هنرمندان در سالن ها ابزار نارضایتی کرد و گفت: هنرمندان با عدم حضور در سالن ها در حقیقت فیلم ها را ندیدند و چون فیلمم درباره موسیقی بوده است، برای استاد شجریان آرزوی سلامتی می کنم.

وی ادامه داد: جایزه ام را به همه عشق و ارادتم به پدر و مادرم تقدیم می کنم.

یاسر خیر، سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی بخش مستند را از آن خود کرد

در ادامه سیمرغ بلورین، لوح تقدیر و جایزه نقدی بهترین کارگردانی به یاسر خیر برای مستند «آهستگی» اهدا شد.

خیر با بیان اینکه در کودکی این جشنواره را از تلویزیون دنبال می کردم و از اینکه امروز در اینجا هستم، حس خوبی دارم، گفت: امسال فیلم های بسیار خوبی داشتیم که تماشاگران بعد از تماشای آنها راضی از سالن نمایش خارج می شدند، امیدوارم در آینده بخش مستند نیز در بخش اصلی قرار بگیرد و در حقیقت جای مستند در بخش اصلی جشنواره فیلم فجر خالی است.

«متهمین دایره بیستم» بهترین فیلم بخش مستند جشنواره شد

در ادامه مراسم سیمرغ بلورین، لوح تقدیر و جایزه نقدی بهترین فیلم مستند به حسام اسلامی برای «متهمین دایره بیستم » تعلق گرفت.

اسلامی نیز بعد از دریافت جایزه اش گفت: دوست دارم از انجمن حمایت از کودکان کار که بدون حمایت آن ها فیلم ساخته نمی‌شد.

در ادامه مراسم نوبت به اهدای جوایز بخش سودای سیمرغ شدند، بخشی که شهرام اسدی، محمدرضا تخت کشیان، محمد مهدی دادگو، ایرج رامین‌فر، اکبر نبوی، رویا نونهالی، محمد رضا هنرمند داوری آن را بر عهده داشتند.

سیمرغ بلورین بخش بهترین عکس فیلم به «رگ خواب» رسید

سیمرغ بلورین و جایزه بخش بهترین عکس فیلم به امیر حسین شجاعی برای مجموعه عکس فیلم «رگ خواب» تعلق گرفت.

نامزدهای بهترین عکس فیلم به شرح زیر است:

نامزدهای بهترین عکس:

- امیرحسین شجاعی برای مجموعه عکس های فیلم رگ خواب -امید صالحی برای مجموعه عکس های فیلم اسرافیل -مریم تخت کشیان برای مجموعه عکس های فیلم نگار - احمدرضا شجاعی برای مجموعه عکس های فیلم خفه گی - سحاب زری‌باف برای مجموعه عکس های فیلم ماجرای نیمروز

«زیر سقف دودی» سیمرغ بلورین بهترین چهره پردازی را دریافت کرد

سیمرغ بلورین، لوح تقدیر و جایزه نقدی بهترین چهره‌پردازی به ایمان امیدواری برای فیلم «زیر سقف دودی» اهدا شد.

نامزدهای بهترین چهره‌پردازی:

- سودابه خسروی برای اسرافیل - عبدالله اسکندری برای خوب، بد، جلف - ایمان امیدواری برای زیر سقف دودی - مهرداد میرکیانی برای یک روز بخصوص -علی بهرامی فر برای ایتالیا ایتالیا

«ویلایی ها» سیمرغ بلورین بهترین جلوه های ویژه را گرفت

در ادامه سیمرغ بلورین و جایزه نقدی بخش بهترین جلوه های ویژه بصری به محمدقاسمی برای فیلم«ویلایی‌ها» اهدا شد.

نامزدهای بهترین جلوه های ویژه بصری:

- محمد لطفعلی برای آباجان - محمد قاسمی برای ویلایی‌ها - سینا قویدل برای رگ خواب - محمدرضا نجفی امامی برای بیست و یک روز بعد - کامران سحرخیز و امیر سحرخیز برای پشت دیوار سکوت

سیمرغ بلورین بهترین جلوه‌های ویژه میدانی به آرش آقابیگ رسید

سیمرغ بلورین بهترین جلوه های ویژه میدانی به آرش آقابیک برای فیلم «خفه‌گی»، «رگ خواب» و «یک روز به خصوص» تعلق گرفت.

نامزدهای بهترین جلوه های ویژه میدانی :

- آرش آقابیک برای خفه‌گی / رگ خواب/ یک روز بخصوص - حمید رسولیان برای گشت 2 / چراغ های ناتمام - ایمان کرمیان برای ویلایی ها - ارشا اقدسی برای سارا و آیدا - محسن روزبهانی برای ماجرای نیمروز

سیمرغ بلورین بهترین طراحی صحنه و لباس به «ماجرای نیمروز» رسید

سیمرغ بلورین، لوح تقدیر و جایزه نقدی بهترین طراحی صحنه و لباس به بهزاد جعفری طادی برای فیلم «ماجرای نیمروز» اهدا شد.

نامزدهای بهترین طراحی صحنه:

- کامیاب امین عشایری برای یک روز بخصوص - امیرحسین قدسی برای نگار - کیوان مقدم برای تابستان داغ - محسن نصراللهی برای بدون تاریخ، بدون امضاء (انصراف از داوری) -بهزاد جعفری طادی برای ماجرای نیمروز ن امزدهای بهترین طراحی لباس:

- نگار نعمتی برای نگار - نازنین خزاعی برای تابستان داغ - بهزاد جعفری طادی برای ماجرای نیمروز - مه لقا ناقد برای ویلایی‌ها

- کامیاب امین عشایری برای یک روز بخصوص

سیمرغ بلورین بهترین صدابرداری به «فراری» رسید

در ادامه مراسم سیمرغ بلورین، لوح تقدیر و جایزه نقدی بهترین صدابداری به پرویز آبنار برای فیلم «فراری» اهداء شد.

نامزدهای بهترین صدابرداری:

-عباس رستگارپور برای زیرسقف دودی - پرویز آبنار برای فراری - داریوش صادقپور و محمود کاشانی برای تابستان داغ - امین میرشکاری برای بدون تاریخ، بدون امضاء -وحید مقدسی برای نگار

سیمرغ بهترین صداگذاری به فیلم «بدون تاریخ بدون امضا» رسید

سیمرغ بلورین، لوح تقدیر و جایزه نقدی بهترین صداگذاری به سیدعلیرضا علویان برای فیلم «بدون تاریخ بدون امضاء» اهدا شد .

نامزدهای بهترین صداگذاری:

- پرویز آبنار برای فراری - سیدعلیرضا علویان برای بدون تاریخ، بدون امضاء - حسین ابوالصدق برای نگار - محمدرضا دلپاک برای زیر سقف دودی - امیرحسین قاسمی برای تابستان داغ

نوید محمدزاده سیمرغ بلورین بهترین بازیگر مکمل مرد را گرفت

در ادامه سیمرغ بلورین، لوح تقدیر و جایزه نقدی بهترین بازیگر مکمل مرد به نوید محمدزاده برای فیلم «بدون تاریخ بدون امضا» اهدا شد.

نامزدهای بهترین بازیگر مکمل مرد:

- ساعد سهیلی برای گشت 2 - نوید محمدزاده برای بدون تاریخ، بدون امضاء - هادی حجازی فر برای ماجرای نیمروز - نادر فلاح برای سدمعبر و انزوا - جواد عزتی برای ماجرای نیمروز نوید محمدزاده بعد از دریافت سیمرغ اش گفت: مادرم همیشه از این بابت که جایزه می گیرم، مطمئن است و بعد از اعلام اسامی غلط به من گفت که اشکالی ندارد که جایزه نمی گیرم و انشالله فیلمی که در آن بازی کردم، بهترین فیلم می شود. وی ادامه داد: هیئتی که اینجا حضور دارند، در حقیقت عقبه سینما به شمار می روند و باید به کسانی که جایزه می گیرند و کاندید می شوند، احترام بگذاریم و برای جایزه ای که گرفتم، ممنونم و عاشق این جایزه هستم.

ثریا قاسمی بهترین بازیگر نقش مکمل زن شد

در ادامه مراسم سیمرغ بلورین ، لوح تقدیر و جایزه نقدی بهترین بازیگر نقش مکمل زن به ثریا قاسمی برای فیلم «ویلایی ها» رسید.

نامزدهای بهترین بازیگر مکمل زن:

- گیتی قاسمی برای سدمعبر و ویلایی‌ها - مینا ساداتی برای تابستان داغ - زکیه بهبهانی برای بدون تاریخ، بدون امضاء - ثریا قاسمی برای ویلایی ها - شبنم مقدمی برای آباجان

سیمرغ بلورین بهترین موسیقی به «نگار» اهدا شد

همچنین سیمرغ بلورین، لوح تقدیر و جایزه نقدی بهترین موسیقی به کریستف رضاعی برای فیلم «نگار» اهداء شد .

نامزدهای بهترین موسیقی:

- حامد ثابت برای تابستان داغ - پیمان یزدانیان برای بدون تاریخ، بدون امضاء - ستار اورکی برای ویلایی ها - یحیی سپهری شکیب برای فراری - کریستف رضاعی برای نگار

سیمرغ بلورین بهترین تدوین به سهراب خسروی برای «تابستان داغ» رسید

سیمرغ بلورین، لوح تقدیر و جایزه نقدی بهترین تدوین به سهراب خسروی برای فیلم «تابستان داغ» تعلق گرفت .

نامزدهای بهترین تدوین:

- سپیده عبدالوهاب برای سدمعبر - بهرام دهقان برای نگار - حسن حسندوست برای فراری - سهراب خسروی برای تابستان داغ - احمد مرادپور برای سارا و آیدا

«تابستان داغ» سیمرغ بلورین بهترین فیلمبرداری را از آن خود کرد

سیمرغ بلورین، لوح تقدیر و جایزه نقدی بهترین فیلمبرداری به هومن بهمنش برای «تابستان داغ» اهداء شد .

نامزدهای بهترین فیلمبرداری:

- مسعود سلامی برای گشت 2 (انصراف از داوری) - پیمان شادمانفر برای بدون تاریخ، بدون امضاء - بهرام بدخشانی برای نگار - محمد آلادپوش برای سوفی و دیوانه - هومن بهمنش برای تابستان داغ

محسن تنابنده بهترین بازیگر نقش اول مرد شد

سیمرغ بلورین و جایزه نقدی بهترین بازیگر نقش اول مرد به محسن تنابنده برای فیلم «فراری» رسید.

محسن تنابنده بعد از دریافت جایزه اش گفت: نوید محمدزاده همه حرفها را زد من دیگر حرفی ندارم.

لیلا حاتمی و مریلا زارعی بهترین باریگران نقش اول زن شناخته شدند

هیئت داوران طی نامه ای اعلام کردند که بانوان هنرمند سینمای ایران در دوره 35 خوش درخشیدند و به همین دلیل هیئت داوران دو سیمرغ بلورین در این بخش اهدا خواهد کرد و بر اساس نظر هیئت داوران مریلا زارعی برای فیلم «زیرسقف دودی» و لیلا حاتمی برای بازی در فیلم «رگ خواب» سیمرغ بلورین گرفتند.

نامزدهای بهترین بازیگر نقش اول زن:

- مریلا زارعی برای زیر سقف دودی - لیلا حاتمی برای رگ خواب - پریناز ایزدیار برای تابستان داغ - غزل شاکری برای سارا و آیدا - سارا بهرامی برای ایتالیا ایتالیا - هدیه تهرانی برای اسرافیل

لیلا حاتمی بعد از دریافت جایزه اش تنها به گفتن خیلی خوشحالم و تشکر می کنم، اکتفا کرد.

مریلا زارعی هم که به عنوان بهترین بازیگر نقش اول زن شناخته شده بود، بعد از دریافت جایزه اش با بیان اینکه امسال یکی از مهیج ترین و جذاب ترین جشنواره ها را تجربه کردم، گفت: از اینکه در کنار همکارانم حضور دارم، خوشحالم و از پوران درخشنده که امکان حضور در کنارش را داد، تشکر می کنم. وی ادامه داد: سومین سیمرغ را از جشنواره ای که مزین به پوستر علی حاتمی است، دریافت کردم، آن هم در حالی که در کنار فرزند علی حاتمی، یعنی لیلا حاتمی هستم.

منیر قیدی جایزه ویژه استعداد درخشان را دریافت کرد

سیمرغ بلورین و جایزه ویژه بخش استعداد درخشان ( بهترین فیلم اول ) به منیر قیدی برای فیلم «ویلایی‌ها» تعلق گرفت.

سیمرغ بلورین بهترین فیلمنامه به «فراری» رسید

در ادامه مراسم سیمرغ بلورین و جایزه نقدی بهترین فیلمنامه به به کامبوزیا پرتوی برای فیلم «فراری» اهدا شد .

«فراری» جایزه ویژه هیات داوران را گرفت

سیمرغ بلورین جایزه ویژه هیئت داوران به علیرضا داوودنژاد برای فیلم «فراری» تعلق گرفت.

وی بعد از دریافت جایزه اش گفت: این سوال مطرح است که چرا رسانه ملی به جای تشویق جوانان، جو را متشنج کرده است، البته وقتی رسانه ملی در فیلم های هالیوودی غرق شده و نه تنها فیلم های ما را نمی خرد، بلکه تبلیغ آنها را نیز پخش نمی کند، چه انتظاری می توان از آن داشت که جشنواره فیلم فجر را که از سینمای ایران حمایت می کند را پخش کند، در حالی که باید موضع خصمانه با سینمای ملی ایران در رسانه ملی پایان بپذیرد.

سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی به وحید جلیلوند رسید

در ادامه سیمرغ بلورین، لوح تقدیر وجایزه نقدی بهترین کارگردانی به وحید جلیلوند برای فیلم «بدون تاریخ بدون امضاء» اهدا شد .

نامزدهای بهترین کارگردانی:

- وحید جلیلوند برای بدون تاریخ ،بدون امضاء - ابراهیم ایرج زاد برای تابستان داغ - پوران درخشنده برای زیر سقف دودی - حسین مهدویان برای ماجرای نیمروز - علیرضا داوودنژاد برای فراری - رامبد جوان برای نگار

جلیلوند بعد از دریافت جایزه اش گفت: متاسفانه رسانه ملی، برنامه «هفت»، بهروز افخمی و مسعود فراستی همه تلاش شان را کردند که ما از یکدیگر دور شویم، با این حال باید بگویم که عاشق رامبد جوان هستم و روی مهدویان را بوسیدم و با همه تلاشی که انجام شد که بین ما اختلاف ایجاد شود، ولی ما همدیگر ا دوست داریم.

«ماجرای نیمروز» به عنوان بهترین فیلم انتخاب شد

سیمرغ بلورین، لوح تقدیر و جایزه نقدی بهترین فیلم به محمود رضوی برای «ماجرای نیمروز» اهدا شد .

نامزدهای بهترین فیلم:

- جهانگیر کوثری برای فراری - جواد نوروزبیگی برای تابستان داغ - پوران درخشنده برای زیر سقف دودی - سیدمحمود رضوی برای ماجرای نیمروز - علی جلیلوند برای بدون تاریخ، بدون امضاء

محمود رضوی بعد از دریافت جایزه اش گفت: با تشکر از هیات داوران از همه دوستان همکار در ماجرای نیمروز می خواهم سیمرغ بلورین را دریافت کنند. آقای ایوبی تدبیر کردید امید بچه ها ناامید نشود.

«ماجرای نیمروز» سیمرغ زرین بهترین فیلم از نگاه ملی را هم از آن خود کرد

سیمرغ زرین بهترین فیلم از نگاه ملی نیز به فیلم «ماجرای نیمروز» ساخته محمدحسین مهدویان تعلق گرفت.

منوچهر شاهسواری که برای اهدای سیمرغ زرین بهترین فیلم از نگاه ملی به روی صحنه آمده بود، با بیان اینکه جلوه احترام نسل جوان به بزرگترها و پیشکوستان قابل احترام و ارزشمند است، گفت: تا ساعت 6 صبح امروز همچنان جمع آوری آرای مردمی ادامه داشت و آخرین صندوق برای شمارش ساعت 1 و نیم بامداد به ستاد آورده شد.

وی ادامه داد: در بخش نگاه ملی به 3 فیلم جایزه می دهیم که دو فیلم تقدیر و یکی از آنها سیمرغ بلورین دریافت می کند و «ماجرای نیمروز» سیمرغ را دریافت و دو فیلم «خوب بد جلف» و «آباجان» تقدیر می شوند.

شاهسوای بیان داشت: هر چند که در این مدت تهمت هایی زیادی به ما زده شد، ولی هیچ صحبتی در این زمینه نکرده و نخواهیم کرد و حتی هر تهیه کننده ای که خواهان دیدن مجموع آرا باشد، این کار را خواهیم کرد و مجموع آرا در اختیارش قرار خواهیم داد.

مهدویان هم بعد از انتخاب فیلمش به عنوان بهترین فیلم از نگاه ملی گفت: از مردم کشورم که در این جشنواره به ما انرژی دادند، بسیار تشکر می کنم و معتقدم مهمترین جایزه امشب را ما گرفتیم.

گفتنی است، مراسم اختتامیه سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر با اجرای احسان کرمی و اعلام برگزیدگان بخش های مختلف جشنواره به پایان رسید.
ارسال نظر: